Gå til innhold

D70 m/Nikkor 18-70mm vs. D70 m/Tamron SP AF28-75mm


Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp D70 kiten fra Komplett. Sjefskamera, men litt skuffet over bilder tatt inne uten noe spesielt lys. Fant nå nettopp D70 med Tamron SP AF28-75mm F/2.8 linsa på XD. Litt spader nå, for jeg lurer på om dette hadde vært et bedre valg. Er det vannvittig mye bedre med 2.8 i forhold til 3.5? Tenkte da å kompensere med å kjøpe Nikkor 50mm 1.4 eller 1.8. Vil 50mm være lyssterk nok til å ta bilder inne, uten noe spesielt ekstralys? Og er 50mm'en oki til å ta bilder på utesteder, der det generelt er veldig mørkt?

Endret av All_Mighty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det han mener er nok antakelig at Tamron-objektivet har mye mindre vidvinkel (28mm) enn Nikkor-objektivet (18mm) og at du derfor "mister" mye vidvinkel om du velger Tamron istedet. Så om dette er noe for deg, avhenger bl.a. av hvor ofte du bruker mye vidvinkel. Et alternativ er naturligvis å kjøpe både 28-75/2.8 og en 12-24 eller liknende. Men Nikons eget kit-objektiv på 18-70mm dekker et fornuftig område og er veldig bra til den prisen.

Lenke til kommentar
Et f/2.8 objektiv gir lysstyrke på 1,56:1 i forhold et f/3.5 objektiv så forskellen er ikke så veldig stor. Et f/1.4 objektiv vil gi en lysstyrke på 6,25:1 i forhold til f/3,5 og det er som natt og dag.

 

Kit objektivet er nok et lurere valg enn Tamron objektivet.

Ohh, yess. Var akkurat det jeg ville høre. Der forsvant den gnagende magefølelsen. Men valget mellom Nikon 50mm 1.4 eller 1.8? Og glem prisen nå, for jeg kommer kun til å kjøpe 1.4 brukt eller evt i Hong Kong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...