Gå til innhold

Hva skjer om jeg nekter å betale NRK-avgiften ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nrk ? hva er det for noe ? *aldri hørt om* må være noe greier de hadde under krigen som underholdning ellerno. ikke for å være slem mot de som ser på nrk men fysj! møkka tv deluxe. men smaken er som baken så :whistle: ok. dette virket litt fjortis.

 

ser sjelden på tv og tven har jeg lånt av min morfar. bor alene på hybel. den dagen en nrk lisens dude kommer for å kreve sånn shit for en elendig tv kanal (min egen oppfattelse) så skal jeg hive tven langt etter han om den tilfeldig sto på. Noe den aldri gjør fordi jeg ser ikke på tv. er avhengig av pcen min som jeg stort sett får med meg alt på. sist gang jeg slo på tven var for å se om det big brother greiene var noe å se på. :thumbdown: ikke for å snakke dritt om tven men den er fin å se filmer på. *er vell ikke lenge til en nrk tilhenger har anmeldt meg nå og kommer, jeg er klar!*

Lenke til kommentar

Lisensmannen var akkurat på døra her! :mad: Jeg oppga ikke navn, og han truet med inkasso og bablet i at han var en offentlig tjenestemann. Jeg lukket og låste døra foran trynet på karen. Han var någet paff! Jeg satser på at han ikke orker å bry seg mer...

Lenke til kommentar
Lisensmannen var akkurat på døra her! :mad: Jeg oppga ikke navn, og han truet med inkasso og bablet i at han var en offentlig tjenestemann. Jeg lukket og låste døra foran trynet på karen. Han var någet paff! Jeg satser på at han ikke orker å bry seg mer...

Hehe.. genialt. Høres ut som en fuckfaaaace som mistet bonusen sin den kvelden..!

 

Ser for meg Overkontrollør Hansen en mørk februarkveld på Lisenskammeret:

"Hør her, dere jævla kontrollørjypling-wannabees! Hvis dere ikke fakker minst 25 tjuvtittere HVER ikveld, så blir det faen meg helvetes månelyst når dere kommer tilbake! Og dere kan bare GLEMME alt som heter bonus og julebord og... Ikke VÅG å komme tilbake før du har 25 på blokka!!! "

:w00t:

 

Hvis han absolutt skulle ha identiteten din, så burde han tilkalle politiet :) Han har ellers ingen rett til å få vite noe som helst. Ei heller true med inkasso. Du kan jo ikke bli avkrevet betaling for noe du ikke har... :whistle:

Endret av jendor
Lenke til kommentar
Nrk ? hva er det for noe ? *aldri hørt om* må være noe greier de hadde under krigen som underholdning ellerno. ikke for å være slem mot de som ser på nrk men fysj! møkka tv deluxe. men smaken er som baken så :whistle: ok. dette virket litt fjortis.

 

ser sjelden på tv og tven har jeg lånt av min morfar. bor alene på hybel. den dagen en nrk lisens dude kommer for å kreve sånn shit for en elendig tv kanal (min egen oppfattelse) så skal jeg hive tven langt etter han om den tilfeldig sto på. Noe den aldri gjør fordi jeg ser ikke på tv. er avhengig av pcen min som jeg stort sett får med meg alt på. sist gang jeg slo på tven var for å se om det big brother greiene var noe å se på. :thumbdown: ikke for å snakke dritt om tven men den er fin å se filmer på. *er vell ikke lenge til en nrk tilhenger har anmeldt meg nå og kommer, jeg er klar!*

Det heter en kringkastings lisens og kreves uansett hvilken kanal du ser på, og er forsåvidt nevnt tidligere i tråden også.

 

- D.J.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg er ny i dette forumet. Har en ide som jeg akter å følge opp.

NRK leverer ikke full tjeneste til meg lenger - og det er eventuelt på grunn av

dette at jeg tror de kan tvinges til å gjøre noe med kringkastingsavgiften.

 

Inntil nå har jeg betalt, og jeg kommer til å fortsette å betale mens jeg følger

opp klage til NRK basert på følgende:

 

1. NRK leverer programmer og filmer som går i et format som mitt TV ikke

viser tilfredstillende. Det er ikke bare i 9/16 format men et annet format som

jeg ikke med noen justeringer er istand til a vise hele bildet og teksten.

2. NRK har reklame i flere av sine programmer.

 

Jeg undersøker disse tingene nå, og vil forfatte en klage til NRK når jeg føler at

jeg har bragt tingene på det rene.

 

Setter pris på evt. hjelp om det er andre som har noe å si i denne sammenhengen.

 

Hensikten min er å forsøke med alle gyldige midler å få fjernet

kringkastingsavgiften og andre avgifter til NRK om slike fortsatt finnes.

 

Med hilsen

donsir

Lenke til kommentar

Du har dessverre ikke noen sak, eneste muligheten din er å drive eventuell lobbyvirksomhet for en lovendring.

 

§ 1. Betalingsplikt

 

      Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

 

      For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

 

      Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

 

EOD

Lenke til kommentar
Jeg undersøker disse tingene nå, og vil forfatte en klage til NRK når jeg føler at

jeg har bragt tingene på det rene.

Stå på, men jeg tror som nevnt over at akkurat denne vinklingen vil stå meget svakt da kringkastingsavgiften faktisk ikke er basert på hvilke tjenester du får inn fra NRK.

Det beste man kan håpe på er nok å få overført denne avgiften til skatten slik at alle betaler, uansett om man har TV eller ei. Siden man da vil få flere betalere vil man også potensielt kunne senke avgiften pr. innbetaling slik at det blir billigere.

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg er ny i dette forumet. Har en ide som jeg akter å følge opp.

NRK leverer ikke full tjeneste til meg lenger - og det er eventuelt på grunn av

dette at jeg tror de kan tvinges til å gjøre noe med kringkastingsavgiften.

 

Inntil nå har jeg betalt, og jeg kommer til å fortsette å betale mens jeg følger

opp klage til NRK basert på følgende:

 

1. NRK leverer programmer og filmer som går i et format som mitt TV ikke

viser tilfredstillende. Det er ikke bare i 9/16 format men et annet format som

jeg ikke med noen justeringer er istand til a vise hele bildet og teksten.

2. NRK har reklame i flere av sine programmer.

 

Jeg undersøker disse tingene nå, og vil forfatte en klage til NRK når jeg føler at

jeg har bragt tingene på det rene.

 

Setter pris på evt. hjelp om det er andre som har noe å si i denne sammenhengen.

 

Hensikten min er å forsøke med alle gyldige midler å få fjernet

kringkastingsavgiften og andre avgifter til NRK om slike fortsatt finnes.

 

Med hilsen

donsir

Lykke til. Det er en grunn til at det heter Kringkastingsavgift, og ikke NRK-lisens.

Lenke til kommentar

Hei, og takk for kommentarene.

 

Jeg skjønner at det er noe jeg har misforstått her. Vi har altså å gjøre med

en avgift som er like uforståelig som det at en (ihvertfall tidligere) måtte

betale avgift til NRK når en kjøpte en høyttaler eller annet utstyr.

En helt vanvittig ordning. Da kommer jeg kanskje ikke langt med dette.

 

Men fortsatt vil jeg si at NRK må vel være pliktig til å levere signaler som

kan mottas på alle vanlige TV apparater. Vårt er en 29 toms standard Philips.

Jeg kan velge 9/16 format - og dette fungerer - selv om det er en ulempe at

jeg manuelt må endre formatet.

 

Men så er det NRK da, som har valgt av og til å bruke et format som ikke

stemmer med 9/16. Bildet forblir bredere enn vinduet, og tekst som er lagt på

forsvinner ut på siden.

 

Jeg har ikke funnet andre tv kanaler som har denne feilen.

 

En annen ting - som jeg håper blir tatt opp av de som styrer og steller - er at

NRK bruker mer og mer reklamebetalte tjenester. På en snikende måte som

tilslutt gjør at ingen reagerer på det mer.

 

Ha en fortreffelig dag.

 

donsir

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det er noe jeg har misforstått her. Vi har altså å gjøre med

en avgift som er like uforståelig som det at en (ihvertfall tidligere) måtte

betale avgift til NRK når en kjøpte en høyttaler eller annet utstyr.

En helt vanvittig ordning. Da kommer jeg kanskje ikke langt med dette.

Nei, det er ikke snakk om å betale for NRKs tjenester. Det er en finansieringsmodell som ble grunnlagt på en tid da man stort sett bare hadde en kanal. Pga. muligheten til å få inn NRK er det en mer rettferdig løsning enn å bruke f.eks. skattepenger. Eller er det noen som virkelig mener at det skal settes inn ressurser for å sjekke om folk virkelig ser på NRK eller ikke? En reklamefri kanal bør vi i hvert fall ta oss råd til.

Lenke til kommentar

En ting er hvertfall sikkert: Det er utrolig utrivelig å få besøk av lisensmannen! Du føler du har gjort noe veldig galt. Du føler deg som en skurk. Han kommer jo på døra di uanmeldt og krever penger som en torpedo. Han truer med inkasso og at han er en offentlig tjenestemann. Utrolig ufint spør du meg! :no:

Lenke til kommentar
En ting er hvertfall sikkert: Det er utrolig utrivelig å få besøk av lisensmannen! Du føler du har gjort noe veldig galt. Du føler deg som en skurk. Han kommer jo på døra di uanmeldt og krever penger som en torpedo. Han truer med inkasso og at han er en offentlig tjenestemann. Utrolig ufint spør du meg! :no:

Helt enig. Jeg følte meg rett og slett terrorisert.. Han kom på kveldstid.. angrer på at jeg åpnet døre. Skulle jeg aldri gjort.

Lenke til kommentar
Pga. muligheten til å få inn NRK er det en mer rettferdig løsning enn å bruke f.eks. skattepenger. Eller er det noen som virkelig mener at det skal settes inn ressurser for å sjekke om folk virkelig ser på NRK eller ikke?

Ja men det brukes jo allerede ressurser på å ta uærlige folk som ikke betaler. Dersom man la det in i skatten vil det nok være urettferdig for de som ikke har TV, men det blir som med mye annet man betaler skatt for: man får ikke nødvendigvis direkte personlig nytte av skattepengene.

 

Selvsagt er det ingenting som stopper de samme lovbryterne som allerede sniker seg unna TVlisensen til også å snyte på skatten, men man hever hvertfall terskelen for å ønske å begå lovbruddet(håper jeg?) samt at man allerede har et eksisterende system for å spore opp skattesnytere.

Lenke til kommentar
Ja men det brukes jo allerede ressurser på å ta uærlige folk som ikke betaler.

Selvsagt, men det er småtterier i forhold til det som skulle være nødvendig hvis man skulle sjekke folks TV-vaner. I tillegg ville jeg anta at dersom det var en slags frivillig ordning ville det vært mange som ikke ville betalt fordi de 'bare ser litt på NRK'. Det er utrolig hvordan folk rettferdiggjør sine valg dersom de har valget.

 

Som nevnt tidligere tror jeg derimot det kan bli en forandring hvis NRK går over til bare å sende digitalt. Har jeg forstått det rett er det slik det blir.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...