Gå til innhold

Hva skjer om jeg nekter å betale NRK-avgiften ?


Anbefalte innlegg

Dersom du ikke betaler regningen kan det faktisk gå så langt som at de trekker avgiften fra lønnen din hvis du jobber. Ellers så må du bare betale mer og mer etter hvert så tiden går siden de legger på gebyr. Prisen ligger på 950kr pr. halvår.

 

1. Registrer TV'en på foreldrene dine hvis du kjøper nytt

2. Plasser TV'en på et sted som ikke kan sees utenfra

3. Aldri åpne døren for folk fra NRK :p

 

Det med at de sender ut regning til alle tror jeg ikke stemmer. Det var i hvert fall ikke sånn for meg i fjor - men jeg måtte betale dog, fordi NRK-mannen kom og terroriserte meg.

 

Edit: Forresten, hvis NRKmannen spør når du kjøpte TV'en, si at du fikk den i går. Jeg sa jeg fikk den en mnd før, og måtte betale over hundre kroner ekstra for den måneden.. :roll:

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvis du abinnerer på forskjellige tv kanaler, som f.eks viasat, da er du f_ucked.

 

Personlig klarte jeg meg i 2 år før de kom på døren. Men fyren var snill, sa bare at jeg måtte si til han at jeg hadde fått tv innen de 3 siste mnd, så slapp jeg å betale for et helt år ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lisensmannen var akkurat hos en kamerat av meg:

Kona åpnet døra mitt i Hotell cæsar og lisensmannen sier:

Ser dere ikke har betalt lisensavgiften for i år:

Kona: Jeg henter mannen min dette er det han som styrer med.

Mannen blir vekket og får høre av lisensmannen at kona har sagt at de har tv.

Mannen sier: Nei vi låner en tv i to dager for å se om vi skal kjøpe den.

Men noe tv eier vi ikke.

Lisensmannen forklarer ulovligheter og fyller ut et skjema om lisensbetaling.

Mannen: Jeg gidder ikke betale lisens vist jeg ikke skal kjøpe tven, det må da du også skjønne.

Lisensmannen: skriv under her ... . . . .. .

Mannen: nei jeg skriver ikke under på noe som helst.

Lisensmannen sier forbannet: jaja da blir det gebyrer og strafferenter.

 

 

Men hva er saksgangen videre i en sånn sak?????????

Hva kan skje? Jeg sa til kompisen min at de ikke kan gjøre noe som helst.

Han har parabol på taket men abbonerer ikke på noen kanaler.

Lenke til kommentar

Bah, folk kan da ikke bare si "nei jeg gidder ikke betale regningene mine jeg! Jeg er prinsipiellt imot å betale regninger!",

og så forvente at alt skal være bare fryd og gammen.

 

Det ender opp med inkassokrav, hvorpå et eksternt inkassobyrå tar over saken, og kommer ikke pengene inn da, går saken til skifteretten, der du MÅ møte opp eller blir hentet av politiet. Har du absolutt ikke mulighet til å betale (det skal bevises på mange måter) kan gjelda bli slettet. Men å bare sitte og nekte å betale ei regning hjelper lite. Det heter kringkastingsavgift, ikke NRK-lisens, så at han ser lite på NRK teller ingenting.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jah, det er jo like lurt som å betale telefonregninga si til en anna telefonleverandør, bare for "moro skyld". Du får selvsagt beløpet refundert automatisk fra betalingssystemet til TV2 og er nøyaktig like langt. Det er neppe noen som sitter og åpner hver eneste regning og ser DIN, tenker "åhåhåh den *skøyeren* har betalt lisenspenger til oss!! Haha det var morsomt du!" og ringer NRK og gjør opp hele saken.

Betaler du inn penger til et selskap du ikke er skyldig penger, er sjansen svært stor for at du får en refundering innen få dager. Hvorfor skulle det gå gjennom noe rettssystem så folk får publisitet hver gang noen betaler ei regning til feil kontonummer i nettbanken?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Vill fundering: Hva ville skjedd om man betalte tilsvarende sum til TV2, og viste en kvitering på det beløpet?

Det ville vært det samme som om du ikke hadde betalt lisensavgift. Lisensen er en avgift som berører alle husstander som har TV-mottaker. Om den brukes eller ikke er irrelevant (selv om kontrollørene bare kan finne ut om du har TV hvis den er slått på). Du betaler altså ikke for å se på NRK, men for å ha TV. At lisenspengene går til drift av NRK er bare en måte å finansiere statskanalen på. Som et alternativ kunne lisenspengene gått via statskassen, eller kanalen kunne vært finansiert med skattepenger.

Lenke til kommentar
Jah, det er jo like lurt som å betale telefonregninga si til en anna telefonleverandør, bare for "moro skyld". Du får selvsagt beløpet refundert automatisk fra betalingssystemet til TV2 og er nøyaktig like langt. Det er neppe noen som sitter og åpner hver eneste regning og ser DIN, tenker "åhåhåh den *skøyeren* har betalt lisenspenger til oss!! Haha det var morsomt du!" og ringer NRK og gjør opp hele saken.

Betaler du inn penger til et selskap du ikke er skyldig penger, er sjansen svært stor for at du får en refundering innen få dager. Hvorfor skulle det gå gjennom noe rettssystem så folk får publisitet hver gang noen betaler ei regning til feil kontonummer i nettbanken?

Årsaken til at det skulle gå gjennom rettssystemet er at man nekter å betale til NRK selvsagt. Og man har selv mulighet til å ta saken dit dersom det ikke skjer av seg selv når man nekter å betale til NRK. Det hele selvsagt basert på det prinsipielt gale at man betaler for å ha TV-mottaker, men hele summen går til NRK. Og det er heller ikke mulig å reservere seg mot NRK på noen måte, selv om teknisk er dette mulig.

 

Du sammenligner med å betale til annet teleselskap enn det selskapet man får tjenester fra. Og det er nettopp det systemet forventer man gjør i dag. Man ønsker tjenester fra TV2, men må betale NRK for å få dette.

 

Ved å betale lisenspengene til TV2 har man vist at man er villig til å akseptere den delen som handler om å betale for tilbudet. Men at man ikke aksepterer at pengene går til en konkurrent av de som tilbyr de tjeneste man ønsker. Man har dermed en prinsipiell sak som kunne vært interresant å prøve å i rettsvesenet.

 

At TV2s betalingssystem automatisk returnerer slike beløp var jeg ikke klar over. Stiller meg egentlig litt tvilende til påstanden om at alle beløp som settes inn på konto tilhørende TV2 må være klargjort på forhånd. Det virker litt for tungvindt. Men jeg skal ikke være påståelig.

Lenke til kommentar
Ved å betale lisenspengene til TV2 har man vist at man er villig til å akseptere den delen som handler om å betale for tilbudet. Men at man ikke aksepterer at pengene går til en konkurrent av de som tilbyr de tjeneste man ønsker. Man har dermed en prinsipiell sak som kunne vært interresant å prøve å i rettsvesenet.

Hmm, nei kun ved ved å se på TV2 og deres reklame har man vist at man er villig til å betale. TV2 verken forventer eller ønsker noen direkte innbetaling fra brukerene. Deres forretningsmodell er ikke basert på dette.

Uansett, dersom du sier at du "ønsker kun å betale for de tjenester man bruker" så vil det hele jo bare grunne ut i den generell skattedebatt.

Blir det samme som om man personlig valgte å bruke feks. en privat helseklinikk og så finaniserte dette ved å snike unna tilsvarende beløp på skatten.

Lenke til kommentar

Alle bedrifter som har automatisk betalingssystem tar alle regninger maskinelt. Det maa da finnes en motpart til regningen som er sendt til deg i systemet, ellers blir belopet automatisk refundert. Som vil skje i dette tilfellet.

Ingen sitter og registrerer hvem som betaler inn penger hit og dit, og om ditt belop tilfeldigvis er samme som kringkastingsavgiften.

Det er ikke slik i den virkelige verden at noen bryr seg om at du "viser at du vil betale til TV2". Det blir rett og slett ikke registrert, med mindre du sender penga direkte til TV2-sjefen ellerno.

 

(er paa jobb med en PC som ikke har norsk tastatur).

Saa hvordan TV2 isaafall skulle faa vite om denne skoyerstreken din og ordne saken vet ikke jeg. Du betaler, som sagt over, for aa ha TV i det heletatt, ikke for aa se paa NRK. Den tiden er over for mange mange aar siden mens det bare fantes en statskanal i Norge.

Du maa da isafall gaa til politiet og anmelde saken, ellers vil det nok ikke komme hverken i media eller rettsvesenet, da de virkelig har viktigere ting aa ta seg av.

Og jeg tipper de ler ganske hardt naar du kommer i skranken og vil anmelde ei kringkastingsavgift.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Ved å betale lisenspengene til TV2 har man vist at man er villig til å akseptere den delen som handler om å betale for tilbudet. Men at man ikke aksepterer at pengene går til en konkurrent av de som tilbyr de tjeneste man ønsker. Man har dermed en prinsipiell sak som kunne vært interresant å prøve å i rettsvesenet.

Hmm, nei kun ved ved å se på TV2 og deres reklame har man vist at man er villig til å betale. TV2 verken forventer eller ønsker noen direkte innbetaling fra brukerene. Deres forretningsmodell er ikke basert på dette.

Nå erstatter du det prinsipielle i saken med dagens praksis. Poenge var å ta opp om dagens praksis var god ved rett å slett bryte praksisen og så ta opp prinsippet bak dette bruddet via rettsapparatet.

 

 

Uansett, dersom du sier at du "ønsker kun å betale for de tjenester man bruker" så vil det hele jo bare grunne ut i den generell skattedebatt.

Dette er en del av en generell skattedebatt, i aller høyeste grad. NRK-avgiften (jeg kaller den det, det står NRK på regninga) er jo ikke annet en sær måte å innkreve skatt på. Poenget er å utfordre denne metodens gyldighet.

 

Kommentaren om 'betale for tjeneste' var et tilsvar på en uheldig analogi.

 

Blir det samme som om man personlig valgte å bruke feks. en privat helseklinikk og så finaniserte dette ved å snike unna tilsvarende beløp på skatten.

Nei. Eller kanskje tja.

 

Når du fremstiller det slik så sammenligner du NRK med et offentlig gode. Om man skal godta denne sammenligningen, kan man da forsvare at dette offentlige gode ikke skal gjelde alle? Ville det være legitimt å kreve inn helseavgift av alle som ønsket å benytte seg av et helsetilbud, uavhengig av om det var offentlig eller privat? Eller bør det være finansiert over skatteseddelen?

 

Nå er det ikke gitt at NRK kan sammenlignes med et offentlig gode. Det er et spørsmål om definisjon, hvordan samfunnet velger å definere dette.

 

Meg bekjent så ønsker ikke samfunnet å definere dette. Muligens fordi man da ville være nødt til å ta stilling til om det er en prinsipiell akseptabel måte å ta avgifter på.

Lenke til kommentar

Uansett hva man sier om NRK lisensen... så treffer den rimelig urettferdig i og med at man betaler det samme enten man har 4 milliarder i banken og 14 plasma TV'er eller er fattig student med TVtuner på PC'en, eller ufør med barn som knapt har råd til mat. 2000kr fra hver bruker er da himmla mye penger å bruke et par stakkarslige(og da mener jeg SVÆRT stakkarslige) TV kanaler og radio kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...