Gå til innhold

Hva skjer om jeg nekter å betale NRK-avgiften ?


Anbefalte innlegg

Vel, diskusjonen ikveld var angående NRK-avgiften, som vi må betale uten at jeg egentlig skjønner hvorfor.

 

Vi ser ikke så utrolig mye på nrk til at vi kan si oss "verdige nrk tittere" når denne regningen som popper opp i postkassa vår hvert år.

 

 

Derfor lurer jeg, hva skjer om vi lar være å betale nrk-avgiften ?

 

TV`en vi har står ikke registrert på noen av de som bor hjemme, så de kan ikke vite at vi har tv (for da vil de sannsynligvis ikke tro oss når vi sier vi ikke ser på nrk noe særlig).

 

 

Så hva sier dere ?..

Noen som har klart å unngå NRK-avgiften ?

 

Stemmer det forresten at NRK-avgiften er på hele 2000,- ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bestemt at alle som har utstyr som kan ta inn NRK skal betale lisens.

Og ja lisensen er på ca. 2000.- pr. år.

Betaler du ikke får du purring fra SI (statens inkrevingssentral) som vil drive inn lisensen retslig med renter og renters renter og straffegebyr og alt annet staten måtte finne på for å få inn pengene.

Lenke til kommentar
Ja, ok da, men hva om jeg nekter ?....

De kan ikke akkurat komme og ta tv`en eller antenna vår, og tv2 og tvnorge er jo gratis.

Det hjelper ikke å nekte.. Blir omtrent som å nekte å betale skatt det der.

Ring lisensverket, fortell du har solgt/gitt bort tven eller hva som helst. Da slutter de å kreve lisens, og du slipper problemet helt til du eventuelt bli tatt av en en lisenskontrollør. :whistle:

Lenke til kommentar
Du betaler ikke for å kunne se på NRK. Du betaler for å ha en selve TV'n. Det er heller ingen bruksbasert avgift. Du kan gjerne sette TV'n inne i et møkt skap og aldri se på den, men avgiften blir nøyaktig det samme.

Den tror jeg ikke helt på.

 

Hvorfor kalles det en NRK-lisens ?...

 

Og hvorfor legges ikke dette beløpet på , når man kjøper tv`er idag ?...

Lenke til kommentar
Du betaler ikke for å kunne se på NRK. Du betaler for å ha en selve TV'n. Det er heller ingen bruksbasert avgift. Du kan gjerne sette TV'n inne i et møkt skap og aldri se på den, men avgiften blir nøyaktig det samme.

Den tror jeg ikke helt på.

Uhh, neivel. Det forandrer dog ikke fakta.

Hvorfor kalles det en NRK-lisens  ?...

Det gjør det da heller ikke! Kringkastingsavgift er det korrekte navnet.

Og hvorfor legges ikke dette beløpet på , når man kjøper tv`er idag ?...

Fordi dette er en årlig avgift som er knyttet til selve TV apparatet. Hvordan hadde du tenkt å legge til dette når du kjøper TV'en?

Lenke til kommentar
Fordi dette er en årlig avgift som er knyttet til selve TV apparatet. Hvordan hadde du tenkt å legge til dette når du kjøper TV'en?

Jeg tenkte noe i den duren at hvis du kjøpte en tv idag, så ble det lagt på 2000,- og navn på tv(f.eks.) og ditt navn ble sendt til de folka som skulle ha disse pengene.

 

Se på det som at når du kjøper en mobil, betaler du den første mnd. på forskudd, og etter denne får du nå regning for neste mnd.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Du betaler ikke for å kunne se på NRK. Du betaler for å ha en selve TV'n. Det er heller ingen bruksbasert avgift. Du kan gjerne sette TV'n inne i et møkt skap og aldri se på den, men avgiften blir nøyaktig det samme.

Den tror jeg ikke helt på.

Uhh, neivel. Det forandrer dog ikke fakta.

Hvorfor kalles det en NRK-lisens  ?...

Det gjør det da heller ikke! Kringkastingsavgift er det korrekte navnet.

Og hvorfor legges ikke dette beløpet på , når man kjøper tv`er idag ?...

Fordi dette er en årlig avgift som er knyttet til selve TV apparatet. Hvordan hadde du tenkt å legge til dette når du kjøper TV'en?

*pirk pirk* Avgiften er knyttet til fjernsynsmottaker, ikke selve Tv'n. :)

Lenke til kommentar
Kjøp tvkort!

Strengt tatt skal man også betale lisens for tv-kort. En jeg kjenner godt har spurt NRK hvordan de stiller seg til slikt utstyr, og jeg fikk se svaret. Stas heller på web-tv, evt. en løsning med satelittmottaker som ikke bruker vanlig tuner (vet ikke om det fins slikt utstyr, men fysisk sett er det mulig.)

Lenke til kommentar
Kjøp tvkort!

Strengt tatt skal man også betale lisens for tv-kort. En jeg kjenner godt har spurt NRK hvordan de stiller seg til slikt utstyr, og jeg fikk se svaret. Stas heller på web-tv, evt. en løsning med satelittmottaker som ikke bruker vanlig tuner (vet ikke om det fins slikt utstyr, men fysisk sett er det mulig.)

Ja, du må betale lisens, men kontrollørene har ikke rett til å kontrollere din PC..

 

Men nå sender de vel ut lisens til alle hustander, så er det opp til dem uten mottaker å bevise dette.

Lenke til kommentar

Uansett hva man mener, ei regning er ei regning, og betales den ikke får du først purringer, så inkassovarsel, så inkassokrav (som kan være nesten det dobbelte av regninga). Betaler du ikke den blir du innkalt til forliksrådet og må komme til en ordning for å betale eller ta pant i ting du har i huset. Samme hva slags overbevisninger du har er det bare ei regning som alle andre.

 

Går det til forliksrådet får du i tillegg betalingsanmerkning som følger deg resten av livet, iom. at du får vansker med å ta opp lån i banken, vansker med å få mobilabonnement (kredittvurdering)

Lenke til kommentar
Men nå sender de vel ut lisens til alle hustander, så er det opp til dem uten mottaker å bevise dette.

Jeg trodde de måtte "bevise" at du har mottaker, før de sender ut giroen. Men har de først bevist det en gang, skal det litt til før de slutter å sende ut. :p

Ble vel endret i fjor, fordi det var mye billigere å sende ut til alle og overalte bevisene til eieren..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...