Gå til innhold

Det svakeste leddet i en PC

Anbefalte innlegg

En tørr en: Kabinettet mitt har stått stille lenge nå..

Trådstarter: Ja det gjør vel det. Finnes en eller annen funksjon i windows som du kan kjøre parallellt med andre prosesser på maskina di. Da ser du samtidig hvilke deler av maskina som blir mest benyttet. slik kan du finne ut om du mangler minne, HD-hastighet, eller annet. Har aldri prøvd det selv. Noen andre må forklare mer, eller du må finne ut av det selv.

Mer minne og nytt grafikk-kort er iallefall mine tips før jeg har sett specsene dine.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom førstegangs-skribent Bjørnar tenker på spørsmålet som teoretisk ifm en skoleoppgave e.l. kan det jo tenkes han tenker på HD, da denne vel er den tregeste av datamaskinens "operative" deler (om man kan kalle de det.)

"... while waiting for bjørnar, us other fools can rejoice and sing over the intricacies and beauties in life..." (whistle, whistle)... Han har obviously ikke like stor interesse av temaet som alle vi andre som nå synes dette er sinnsykt interessant!

Lenke til kommentar

En floppy er ikke akkurat noe maskinen er avhengig av for å fungere, samme med cd/dvd.

Jeg vil også si at maskinens tregeste komponent er Hardisken. Der er det masse ytelse å hente om man klarer det. En hardisk sin konstante dataflom er ikke videre imponerende og ligger langt unnder hva systembus'ene,prosessor,minne klarer å behandle.

Alt dette er egentlig relativt. Man merker stor forskjell på et Rage128 kort til et x850xt pe kort men ikke en eneste forskjell i applikasjoner som ikke krever skjermkortets ressurser.

Man vil merke stor forskjell mellom et pci skjermkort og et pci-e også.

Man vil også merke forskjell på en Socket 7 prosessor og en Socket 939.

Lenke til kommentar

Ja, men svaret på spørsmålet hans er vel egentlig nei. Det finnes vel ikke noe program som kan finne flaskehalsen i maskinen hans. Men det finnes en masse medlemmer av forumet som er dyktig til det hvis han poster spec.en på maskinen sin, som flere har etterlyst her.

Og en flaskehals er heller ikke en flaskehals, det kommer helt ann på hva han kjører av programvare på maskinen sin.

Men det var ikke det jeg svarte på, jeg ville bare belyse det faktum at maskinene fra forskjellige unix leverandører f.eks Sun microsystems har ekstremt mye høyere i/o en dagens pcer og de yter det mangedobbelte av en "state of the art pc" selv om prosessorhastigheten faktisk ikke er det halve av dagens pcer. Og det gjør de pga at de har høyere i/o enn pcer. Ergo flaskehalsen i våre pc er for liten i/o.

Lenke til kommentar

Helt klart harddisken da denne er analog, de vil her si at den har beveglige mekaniske deler, og man oppnårt aldri like stor hastighet med analoge mekaniske deler som det man gjør med digitale enheter.

Tenk dere selv hvor raskt Windows eller andre OS ville blitt om dette var innstalert på en stort og raskt minne ala cache minne eller feks optisk minne

Endret av bits&bytes
Lenke til kommentar
Slik ser PC'en min ut inni:

Epox 8kra2+ (VIA KT 600)

Athlon 2400+

512 MB RAM

Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128 MB

120 GB s-ata

Jeg lurer på hva som bør oppgraderes for at jeg skal kunne ha litt bra grafikk i spill uten at det hakker.

Det er nok bare sånn at om man ikke holder følge så må man bare bytte nesten alt tilslutt..

I ditt tilfelle så er det nok sånn at om du skal ha et bedre grafikkort så bør du mest sansynlig bytte hovedkort da det er en fordel å få kjøpt et grafikkort som har PCIe grensesnitt. Og bytter du hovedkort må du bytte prosessor, og mest sansynlig RAM da denne mest sansynlig er for treig for å kunne kjøre med dagens nyere prosessorer.

Såklart kan du endelig kjøre inn et Radeon 9800 Pro kort e.l. og få mye mer ut av maskinen, men hakkfritt på alle spill kan du nok ikke forlange. Da går det i så fall ut over grafikken.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...