Gå til innhold

Tips til server?

Anbefalte innlegg

Hei!

Faren min driver et firma som nå har planer om å oppdatere datamaskinene. Det skal være koblet opp 3 ordnentlige PC'er, og i tilegg en stemplingsmaskin for når folk kommer/går og en PC i produksjonen. De to siste krever jo veldig lite ressurser...

Når det gjelder PC'ene har jeg ikke noe problem med å finne ut hva som kan være hensiktsmessig med å kjøpe, men når det kommer til server har jeg lite peiling...

PC'ene skal brukes til vanlig kontorting som Word, Exel, internett og mail selvsagt. I tilegg lønninssystem og et for tiden VELDIG enkelt (vi snakker dos basert) økonomisystem. Det skal nok oppdateres etter en stund, men fortsatt snakker vi nok om ikke alt for store datamengder som skal behandles :tease: Det er nok noen 1000 fakturaer i løpet av et år, men vi snakker jo fortsatt om et lite datasystem.

I tilegg må det kunne gå an å koble opp et ordnentlig backup system.

Det som ellers er litt viktig er at man kan logge seg på hvilken som helst av PC'ene og få tilgang til dataene sine. Men det regner jeg med at bare man har en server ordner det seg?

Oppsumert kan man vel altså si at det jeg er på jakt etter er en enkel server. De har imidlertid fått et tilbud, som ser slik ut:

IBM server:

IBM xSeries 226 X8EGNO

Prosessor: Intel Xeon 3,2Ghz

Minne 2x512MB

Lagring: 3x73,4GB Ultra-320 Hotswap

RAID: ServerRAID 6i+

Nettverk: 1Gbit Ethernet

Operativsystem: Preloaded med Microsoft Server 2003 Standard Edition, 5 klienter.

Pris: 31.960,- (+arbeide) :no:

Er ikke det for det første en ganske vanvittig pris, og for det andre FULLSTENDIG overkill? Prosessoren kunne vel ha vært en del mindre uten at det får så mye å si? Og 3 harddisker er vel strengt tatt ikke nødvendig? En hadde vel holdt? Word dokumenter tar ikke SÅ mye plass mener jeg :!: Dessuten: Tror dere det er Raptor disker dem mener? Det er jo greit nok det, men har de egentlig bruk for det?

Så: Er det noen som kan gi meg noen alternativer? Som er en del rimeligere? Å bruke 30.000 på server for denne bedriften vil være fullstendig idioti etter min mening.

Jeg er ute etter et system som fungerer godt, og som henger bra med hastighetsmessig, men det er ikke vits å kaste penger ut av luften heller...

På forhånd takk!

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PC-ene i produksjonen/stempling, kjører de noen spesiell programvare? Sånn jeg ville gjort det om det var pappas firma (sånn at jeg kunne fikset ting med en gang det var noe) er at jeg ville satt opp en hvilken som helst maskin med mer enn 500MHZ prosessor og 256 MB RAM til å kjøre en eller annen Linux-distro (eksempelvis Clark Connect, som er veldig enkel å sette opp).

Så ville jeg satt opp en SAMBA-share (tilsvarer windows fildeling) på serveren med enten et fellesområde eller et område per bruker, eller begge deler som ville kobles til med en gang man starter opp.

Backup har jeg ikke mye peiling på, men det finnes sikkert en god løsning som ikke er verken vanskelig eller dyr.

Lenke til kommentar
PC-ene i produksjonen/stempling, kjører de noen spesiell programvare?

Jeg vet ærlig talt ikke. Men tror i utganspunktet ikke at det skal bli noe problem. Slik det er i dag er at PC'en i produksjonen ikke er koblet opp i det hele tatt, og stemplings PC'en er koblet opp mot en av PC'ene.

Sånn jeg ville gjort det om det var pappas firma (sånn at jeg kunne fikset ting med en gang det var noe) er at jeg ville satt opp en hvilken som helst maskin med mer enn 500MHZ prosessor og 256 MB RAM til å kjøre en eller annen Linux-distro (eksempelvis Clark Connect, som er veldig enkel å sette opp).

Saken er den at jeg i utganspunktet er det tenkt at et firma skal ta seg av dette (dem vi fikk det tilbudet av), fordi jeg studerer. Så jeg bor ikke hjemme, og skjer det noe er dem jo avhenige av å få opp PC'ene temmelig kjapt. Jeg orker ikke ta på meg det å skulle drifte PC'ene...

Det jeg egentlig er ute etter er altså noe jeg kan "slå i bordet" ovenfor de som skal ordne dette, så det er mulig å få presset prisen ned. Eventuellt et system som jeg skaffer/ kobler opp og så forsøker å få det firmaet til å drifte...

Hva trenger man egentlig i en server? Akuratt de samme komponentene som i en vanlig PC? Og har Xeon prossesor noe for seg når det er såppas få PC'er/ lite data som skal behandles? Den er temmelig dyr, så det er jo ikke noe vits å kjøpe den om den ikke gir noen vesentlig hastighetsøkning...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall det jeg tenker. Jeg er sikker på at mitt eget hjemmenettverk genererer mer trafikk enn det ditt nettverk kommer til å gjøre, og det har en 400 MHZ maskin med 320 MB RAM eller noe sånt. Den har følgende oppgaver: SAMBA-server, FTP-server, brannmur og gateway. Jeg har brukt den som webserver en periode også. Så jeg er sikker på at det ikke er noe poeng med en dyr server.

[petter@gateway petter]$ uptime

22:50:48 up 42 days, 15:02, 1 user, load average: 0.07, 0.03, 0.01

Den eneste grunnen til at det har vært nede er strømbrudd. Hadde det ikke vært for det hadde den vært oppe siden august, da jeg reinstallerte systemet.

Det som koster noe, er support, men om man gjør jobben grundig på forhånd og vet hva man gjør, (spørre på forum ;)) så er det tilnærmet vedlikeholdsfritt å holde det hele selv. Det viktigste er å ha en god backupløsning.

Du kan sikkert koble opp og sette igang dette systemet og så la et firma ta seg av det, hør med dem. Jeg er den i familien som kan desidert mest om data, så fordi jeg flytter ut innen et år har jeg satt opp et system der alle maskinene kjører VNC-server som service, og forwardet porter fra firewallen sånn at jeg kan fjernadministrere hver enkelt PC på nettverket fra hvor som helst i verden. Dette er et greit argument for å ta ting selv (software, hardware er selvfølgelig noe verre ;)) hvis motargumentet er at man ikke har kapasitet til å reise dit.

Bare noen tanker om hvordan det går an å gjøre det. Kanskje kombinere med en "helproff" løsning der et firma tar alt, f.eks. at du setter det hele opp og tar alle lette ting over tlf. e.l. mens de tar alle systemkrasj, om de skulle komme?

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen så G2Petter.

Jeg begynner å tenke litt mer på software nå, og ser du har nevnt et par programmer over.

Noen linker til hvor jeg kan skaffe dem? De Microsoft tinga er jo stort sett ikke bare dyre, men veldig dyre :no: Men det er viktig at jeg kan kjøre Windows XP på PC'ene da, men det er ikke noe problem det om kjører Linux på serveren?

Bare for å få litt oversikt gikk jeg inn på dell.no for å se hva jeg trenger. Jeg finner to software ting:

* Software & Storage Support: PowerEdge Software and Storage Support - 3 Resolution Pack- 3yrs. Er dette kun snakk om support, eller er det også noe software?

* Opreativ system

Er den første tingen der du tenker på med SAMBA? Og Linux tenker du vel på som operativsystem...

Det er de to tingen jeg trenger? (i tilleg til backup som jeg ikke begynner å styre med før jeg har kontroll på serveren :p)

Hadde du giddet å komme med noen linker hvor jeg kan få tak i de programmene? Noen som har noen andre alternativer?

Lenke til kommentar

Tror dere bør vurdere Microsoft Small Business Server.

Der følger Exchange server med, så da kan hvem som helst koble seg på hvilken som helst maskin og få tilgang til sin egen Outlook profil (Email, kalender, notater, etc...).

For et firma med ansatte som sannsynligvis allerde er "avhengig" av enten Outlook eller Outlook Express, så er dette en løsning som sparer dere for mye tid og irritasjon for å lære seg et nytt system. MS SMB Server koster noen tusenlapper men tid koster også penger.

NB! SMB serveren koster ikke mer en ca 3500,- +mva inkludert lisens for 5 brukere.

Endret av 356speedster
Lenke til kommentar

Det 356 speedster nevner er sikkert en god løsning.

Det jeg har snakket om er en Linux-distro som kalles "Clark Connect." Den er sånn at den fungerer rett ut av boksen, og alle med minimal nettverkserfaring bør kunne klare å sette den opp. Det er ikke noe problem å kjøre Win XP på de maskinene. Jeg anbefaler Clark Connect Home, som finnes på "community"-delen av www.clarkconnect.org Det finnes en office og en professional også. Det er kanskje verd å se på en av disse, da det følger med noen flere features på de kommersielle, bl.a. 30 dagers installasjonssupport.

Når det gjelder Echange server, så er det sikkert en god idé hvis de er avhengige av at mai skal kunne leses fra alle PC-er, og jeg er sikker på at det finnes en løsning som gjør at nettverksansvarlig er den eneste som ser at det kjøres Linux og ikke Windows på serveren. Jeg kan sjekke litt rundt. http://www.novell.com/products/openexchange/ Jeg ser at SUSE har en løsning i hvert fall. Det finnes forhåpentligvis noe liknende til CC.

Samba er rett og slett en server for det de fleste kjenner som "Windows fildeling".

Lenke til kommentar

Hvis du skal ha ett firma til å drifte dette for deg, så ville jeg nok ha gått for Microsoft SMB server. Er ikke sikker på om firmaet vil kjøre drift på Clarkconnect.

SMB servern har alt du trenger for dette firmaet og som sagt prisen på SMB er ikke så gæærn. Tror nok at hvis du får dette firmaet til å drifte Clarkconnect, så kan du risikere at timesprisene kan bli noe høye, for det "faller litt" utenfor vanlig standard.

Med en SMB server er jo backup en meget enkel sak. Du kan faktisk bruke den løsningen som følger med SMB'en selv om den kanskje ikke er den beste.

Just my 2 cent

Lenke til kommentar

Her var det mange gode svar, og mange gode ideer !

Jeg drister meg til å dele noen erfaringer

For å forsøke å svare på det du spør om:

Forslaget på server som du har fått bruker SCSI-disker og SCSI RAID-controller, ikke IDE som er vanlig i pc'er. Ny SCSI-disker "går i ring rundt" en hvilken som helst IDE-disk, uansett om den heter ATA, SATA, Raptor eller noe annet..

Det jeg ville satset på her er løsning hvor du har RAID 0, altså speiling av disker (to disker settes opp slik at den ene er en kopi av den andre ("speil"))

Tror helt sikkert at det finnes gode SATA-løsninger her.

Ellers ville jeg satset på feiltollerant power (dobbelt power-supply) dersom det er mulig å få til en fornuftig pris (det er det kanske ikke).

Det som betyr noe her (som du burde legge pengene i) er redundans, service og kvalitet, ikke ytelese, da en hvilken som helst ny server vil klare denne jobben.

Sats på noe som gir deg:

Ca. 1 gb RAM

ca 100 GB lagring (f.eks 2x120 GB) ?

RAID-kontroller

Xeon trenger du IKKE til dette. Veldig bra, men dyrt.

Ellers er jeg enig i at Small business server er en god løsning her. Dersom du velger en linux-løsning er jeg redd du vil miste en del funksjon når det gjelder adminstrasjon. Dersom du bruker en windows-server vil man kunne sette opp roaming profiles, logon-script osv. som blir vanskeliger på en Linuxserver.

Du trenger en domenekontroller for å få en god løsning på dette.

Kjøp ett annerkjent merke av en annerkjent leverandør !

HUSK: Det som betyr noe er hva som skjer når noe går galt ! Altså: Hva slags garanti ? Kommer leverandør til deg derssom noe går i stykker ? Hvor raskt da ?

Hva med support ?

Lenke til kommentar

Har ikke så veldig god tid nå, men fikk lyst til å svare på noen av tingene her:

Forslaget på server som du har fått bruker SCSI-disker[...]

Fant ut det ja... SCSI er vel mildt sagt overkill til denne bruken :p

Det jeg ville satset på her er løsning hvor du har RAID 0, altså speiling av disker (to disker settes opp slik at den ene er en kopi av den andre ("speil"))

Tror helt sikkert at det finnes gode SATA-løsninger her.

Raid er nok ikke dumt nei, men etter det jeg har hørt er RAID-1 langt å foretrekke foran RAID-0?

Om det blir SATA eller IDE får vi se litt på: SATA er jo ikke noe særlig dyrere, men de leveres stort sett bare i de litt større utgavene. Noe vi antakeligvis ikke trenger. Vi får se det an... Ytelsesmessig er de vel uansett ganske like I DAG.

Sats på noe som gir deg:

Ca. 1 gb RAM

ca 100 GB lagring (f.eks 2x120 GB) ?

RAID-kontroller

Det vi kommer til å satse på er nok omtrent en valig PC med RAID ja. Når det gjelder lagring holder nok 2x80GB langt. Men blir det SATA blir det vel 2x160 GB eller noe sånt noe. Kommer vel an på merket...

Xeon trenger du IKKE til dette. Veldig bra, men dyrt.

Ellers er jeg enig i at Small business server er en god løsning her. Dersom du velger en linux-løsning er jeg redd du vil miste en del funksjon når det gjelder adminstrasjon. Dersom du bruker en windows-server vil man kunne sette opp roaming profiles, logon-script osv. som blir vanskeliger på en Linuxserver.

Du trenger en domenekontroller for å få en god løsning på dette.

Fikk ellers et tips om at det antakeligvis ville fungere godt nok med vanlig XP. Noen som har noen meninger om det? Personen mente at så lenge det ikke var snakk om flere brukere enn det er (3 stk), ville det fungere godt nok med XP.

HUSK: Vi snakker om et veldig lite system her. Et eksempel: Ved backup vil vel kanskje være nærere å snakke om MB enn GB....

HUSK: Det som betyr noe er hva som skjer når noe går galt ! Altså: Hva slags garanti ? Kommer leverandør til deg derssom noe går i stykker ? Hvor raskt da ?

Leverandøren bør kunne kommen når noe går galt ja: Det er et lokalt firma som holder til ca. 15 minutters avstand...

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

"Ny SCSI-disker "går i ring rundt" en hvilken som helst IDE-disk, uansett om den heter ATA, SATA, Raptor eller noe annet."

Det du skriver her er vel en sannhet som har flere sider.

Overføringshastigheten er tilnærmet den samme. Så lenge det ikke er snakk om video editering vil brukerene snasynligvis ikke merke noen som helst forskjell.

Dessuten er det altså snakk om "stemplingsur" (om jeg har forstått problemet riktig". Da er det sansynligvis ikke mange byte som skal leses/skrives.

Tidligere var tommelfingerregelen at en IDE disk hadde en CPU header som tok ca 7% av CPU kraften. For 10 år siden var kansje dette et problem for enkelte. I dag er det det ikke, ihvertfall ikke om det skal brukes som stemplingsur.

"Det jeg ville satset på her er løsning hvor du har RAID 0, altså speiling av disker (to disker settes opp slik at den ene er en kopi av den andre ("speil"))

Tror helt sikkert at det finnes gode SATA-løsninger her."

Raid 0 er striping og ikke speiling.. Skal du "speile" diskene må du på Raid en og oppover.

Om det velges en SATA kontroller med hardware raid (altså ikke Promise, etc) vil evt overhead som jeg nevnte tidligere begrense seg sterkt. Sansynlifvis vil en få samme performance som med SCSI. Men selv en software Raid løsning vil gjøre jobben 100% tilfredstillende.

"Ellers ville jeg satset på feiltollerant power (dobbelt power-supply) dersom det er mulig å få til en fornuftig pris (det er det kanske ikke)."

En feiltollerant strømforsyning koster fort 2000,- og oppover. Kostnadene ved å legge inn data manuelt ved en evt powerfeil bør derfor vurderes nøye før en gjør en slik investering.

"Det som betyr noe her (som du burde legge pengene i) er redundans, service og kvalitet, ikke ytelese, da en hvilken som helst ny server vil klare denne jobben."

Nettopp. Derfor er også SCSI disker en overkill i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...