K_S Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hallois! Har en vectra som selvfølgelig har blitt angrepet av rust. Bilen begynner å dra på åra, så ikke så rart kanskje... Rusten er lokalisert bakerst til venstre, og høyre i bagasjerommet, noe bildene forhåpentligvis forteller. Hvordan skal jeg gå fram hvis jeg skal fikse dette, og få et ok resultat, da det faktisk har rustet hull... Takker så meget;) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Auda Kva årsmodell er det? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Selv om du har til tommeltotter kan ikke dette slå feil: 1. Bryt vekk alt som er rustent. 2. Dremle vekk ALT som er rustent, slik at du ikke har NOE rust igjen. 3. Puss det litt. 4. Spray de åpne flatene med tectyl. (5. Hvis hullet du får er stort, forsøk å lage et skjelett av hønsenetting) 6. Kjøp sparkel (to-komponent glassfiber/polyestersparkel, spør på Biltema ellerno) og et japansparkelsett 7. Bland, klin og forøk å lag noe høvelig pent. 8. Bruk japansparklene til å grovforme det mens sparkelen herder. 9. Bruk dremel med stort bitt / pussemaskin med grovpapir til å forme det. 10. Tar du for mye, eller du har fått bobler, eller det er sunket inn, puss overflaten fin og sparkle over igjen, gjenta til du har en fin form. 11. Finpuss med fint sandpapir (>150 grit iaff) 12. Kjøp primer og spraylakk på biltema. 13. Spray først på primer og la det tørke godt. 14. Lakker med sprayboks. 15. Fixed Denne metoden er kanskje ikke optimal, men vi har brukt den med stort hell på russebilen vår, som nå er noen kilo (!) sparkel tyngre. Har faktisk bygget opp hjulbuer og dørhjørner på denne måten, men da måtte vi også gå 5-10 runder. Det er ikke noe jeg ville gjort på en dyr bil, men det er billig, nokså lett, og kan bli ganske pent. Lenke til kommentar
skaumann Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Rustfjerningsmetoden som er nevnt ovenfor er grei, men jeg ville brukt glassfiber til å tette hullene etter at all rust er slipt vekk. Glassfiber er mye mer holdbart enn hønsenetting + sparkel og glassfiber ruster ikke! Polyester sørger også for å forsegle det området den smøres på og dermed hindre fremtidig rust i det området. - Puss med grovt sandpapir rundt hullet ca. 15cm utenfor hullet - Smør på polyester på de pussede flatene med en malerpensel/rulle - Klipp ut en passende glassfiberduk som dekker hullet pluss ca. 15cm - Smør godt med polyester på glassfiberduken - Legg glassfiberduk og polyester lagvis 2-3 ganger Glassfiberduken kan lett formes før polyesteren tørker slik at du ikke trenger å legge på et 10cm tykt sparkellag utenpå. Er du fornøyd med resultatet etter du har formet glassfiberduken, kan du grunne og lakke direkte på polyesteren. Husk a polyester både gasser og stinker forjævlig, så bruk maske! Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg ville gått for sveising jeg da. Kutt vekk det som er rustent med vinkelsliper, skaff 1mm stålplater fra en blikkenslager, form og kutt til et stykke som passer inn i hullet som er skjert ut og sveis. Best resultat får du ved TIG sveising forde karroseriet på biler er tynt (0,7mm) så det er lett å brenne hull dersom du bruker MIG men det går det også. Slip ned sveisesømmen på utsiden før du fortsetter med grunning, sparkling og lakk. Endret 9. januar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Skjær alltid bort mer enn bare der du tror det er rust. Somregeler det mye mer rust enn man tror Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå