Gå til innhold

Trenger hjelp til sammensetting av "arbeidsPC"

Anbefalte innlegg

Hei

Onkelen min har tenkt seg ny maskin og har spurt meg om hjelp. Problemet er at jeg ikke har følgt helt med i timen det siste året, så her trenger jeg litt gode råd :)

Maskinen kommer til å bli brukt mest til office-programmer, surfing og e-post. Ellers blir det nok også litt videoredigering. Han får seg snart trådløst nettverk og vil dermed ha dette også på pc'n.

Jeg skal sette opp maskinen uten skjerm, mus og tastatur.

Dette har jeg satt opp til nå:

DVD-Brenner: NEC DVD-Recorder ND-3520A

DVD-Spiller: LG DVD-Spiller IDE 16X/48X (for direkte kopiering av plater)

CPU: Veldig usikker på om jeg bør velge pentium eller celleron og hvilken socket..

Floppydisk: Tar fra en annen gammel maskin :p

HDD: Maxtor DiamondMax 10 200GB S-ATA 8MB cache 7200RPM NCQ (trenger kanskje ikke så stor.. Hvordan er støyen - bør jeg velge annet merke? S-ATA er vel fordel når maskinen skal brukes litt til videoredigering?)

Hovedkort: Ikke snøring.. Må ha USB 2.0 og firewire.

GPU: Skjermkortet kan gjerne være et innebygd på hovedkortet

TV-Kort: Jeg trenger et okei TV-inn kort til videoredigering..

LAN: Trådløst nettverkskort. gjerne integrert på hovedkortet om mulig/billigere..

Kabinett: Et kabinett som har USB og firewire i front? Trenger ikke være noen skjønnhet.. gjerne hvit? Men her er det viktigste brukervennligheten med USB i front, gjerne firewire eller annet som kan være hendig også..?

Lydkort: Trenger ikke være noe supert. Muligens bare et integrert på hovedkortet om jeg ikke trenger noe kraftigere med tanke på tv-inn/videoredigering?

Minne: 512 MB DDR-DIMM PCxxxx?

Tror jeg har nevnt det meste da..?

Siden jeg ikke har følgt med den siste tiden og heller ikke har mye erfaring med videoredigering så er det litt vanskelig å komme opp med et godt forslag på egenhånd, så all hjelp tas imot med takk :D

Endret av GKSaue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ville jeg bare valgt noe Celeron og HK med integrert skjermkort. Tror heller ikke det trengs 512mb ram til en sånn type maskin. En vanlig arbeidsstasjon på norske arbeidsplasser idag har ikke 256mb ram engang. Jeg personlig har en Celeron 2,4Ghz på jobben. 256mb ram samt integrert skjermkort. Holder i lange baner til den bruken. Ingen vits å legge for mye penger i en sånn type maskin.

Lenke til kommentar

Hmm.. Jeg skrev i innlegget at den skal brukes til litt videoredigering, men selve innlegget kunne kanskje vært litt bedre skrevet :hmm:

Det er vel ikke snakk om noe proff videoredigering - ikke som jeg vet hvertfall - men gjerne sånn at det f.eks. går fint å legge inn gamle vhs-kasetter å få brent det videre på vcd/dvd.. Også for senere å kunne koble til digitalt videokamera og laste inn og småfikle litt med det før det brennes ut på plate.. Så ingen alvorlige redigeringsbehov tror jeg..

Bør jeg kjøpe skjermkort m VIVO eller eget tv-/mpeg kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...