Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

RWD og vinterføre, dårlig kombinasjon?


Gromle

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det så mange som mener at RWD er så dårlig på vinteren egentlig?

Har flydd rundt i RWD på vintern i 6 år nå, og skjønner ikke det utsagnet. For tiden har jeg en Tanuns, som visstnok skal være en dårlig vinterbil. Har ikke akkurat merket noe til det. Tar meg like godt fram som jeg gjør i biler med FWD. Bare at det er mye større underholdning å kjøre RWD :D

 

Hva mener dere om dette? Bra eller dårlig med RWD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange synes det er skummelt å kjøre på vinteren. De kjører fordi de må, og har en negativ holdning til å kjøre. De vil ofte oppleve bakhjulstrekk som vanskeligere å kjøre, fordi bilen ofte reagerer på en uvant måte når man får skrens eller spinn.

 

Kjører selv RWD, og synes ikke det byr på nevneverdige problemer. Jeg komemr meg også rundt, men opplever jo at jeg må behandle bilen på en annen måte.

Lenke til kommentar

Det eneste minuset jeg kan komme på er sjangsen for å få bot i rwd, kontra fwd. Ihvertfall for min egen del. Ble endel tilsnakk fra politiet da jeg kjørte rwd :roll:

 

Både rwd og fwd er helt kurrant på vinteren, det handler om hvordan man kjører bilen. Og delvis hvilke dekk man har. Føler selv jeg har bedre kontroll med rwd, da en fwd bil helst vil understyre og man går ganske rett fram (selvsagt mye man kan gjøre for å unngå dette).

Lenke til kommentar
Det eneste minuset jeg kan komme på er sjangsen for å få bot i rwd, kontra fwd. Ihvertfall for min egen del. Ble endel tilsnakk fra politiet da jeg kjørte rwd :roll:

Hehe.. Skjønner godt hva du mener :D Kan være ganske vanskeli å ikke gi på litt ekstra gjennom kryss og svinger ja! Men gøy er det..

Lenke til kommentar

Kjører bakhjulsdreven Lada, og det går helt greit, selv om vinteren. (Har nye gode piggdekk). Faren min kjører Volvo 240, med piggfrie dekk, selv det går rimelig greit.

 

Det som avgjører om man holder seg på vegen eller kjører av, er først og fremst kjørestilen. Kjører man etter forholdene, går det bra.

 

Når det gjelder faren for å bli stående fast i bratte bakker o.l. vil nok en bakhjulsdreven bil alltid stille litt svakere enn en framhjulsdreven bil, da en framhjulsdreven bil har mer tyngde på drivhjulene.

Lenke til kommentar
Det som avgjører om man holder seg på vegen eller kjører av, er først og fremst kjørestilen. Kjører man etter forholdene, går det bra.

:thumbup:

 

Som om jeg skulle sagt det selv! Uansett bil, dekk, føre og trafikk, er det føreren det hele koker ned til.

 

Når det gjelder faren for å bli stående fast i bratte bakker o.l. vil nok en bakhjulsdreven bil alltid stille litt svakere enn en framhjulsdreven bil, da en framhjulsdreven bil har mer tyngde på drivhjulene.

Når jeg ser dette i forhold til bilen du kjøerer, kan jeg forstå dette: de fleste Ladaer har jo ikke kjøreegenskaper i verdensklassen, og heller ikke vektfordeling deretter. På generelt grunnlag vil jeg si du har rett, men mange rwd biler er bra balanser. På min 190, feks, har jeg vanligvis ca 750 kg på forakselen og 700kg på bakakselen, på vekta på biltilsynet....

Lenke til kommentar

Avhenger mye av hvem som stopper deg. Noen tar lappen på stedet, andre utsteder forelegg og noen bryr seg ikke.

 

Vegtrafikkloven gjelder på parkeringsplasser også, så man kan miste lappen ved å leke seg på en stooooor tom åpen plass uten sjangs for å treffe så mye som ei flue.

 

Men for all del, ta de som leker seg i snøen. De er jo mye farligere enn voldtektsmenn

Lenke til kommentar

Har hatt 4 biler med RWD, mens den nåværende har FWD. Foretrekker faktisk RWD på vinterføre, synes det f.eks er lettere å rette opp en sladd enn med FWD. Antageligvis bare en vanesak. Eneste fordel med FWD på vinterføre er tyngden på forhjulene når man kjører en glatt oppoverbakke.

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar

Kjører selv en 240, og har ikke hatt noen problemer på vinterføret.. Og jeg tok lappen i desember, så jeg er ganske fersk :) kommer meg opp der jeg trenger og går fint.

Og jeg foretrekker selv rwd, kommer i en sving, understyrer max.. trykker litt på gasspedalen og vips, jeg er på rett vei med en gang.. Joda, man ha rjo alltid brekket på fwr... Men det er langt fra rattet til brekket.. og ikke like moro..

 

er morsomt i svinger og kryss og parkeringsplasser.. :)

Lenke til kommentar

hvorfor skriver folk at det er bedre å ha FWD i glatte oppoverbakker?

 

Jeg har kjørt både RWD og FWD og min oppfattelse er at når en bil med FWD står i en glatt oppoverbakke så blir vekten flyttet bakover vekk fra drivjulene og du mister kraft.

med RWD derimot flytter jo vekten seg bak til drivjulene og skaper bedre feste.

 

Er det bare meg som synes at dette er veldi logisk?

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt både 4WD, RWD og FWD på vinterføre, kjørte en volvo 240 i noen år etter jeg kjørte opp..

OK, man må være litt forsiktig på gasspedalen i oppoverbakker med svinger for ikke å få sleng, men jeg mener ikke at dette er en dårlig kombinasjon...

 

FWD biler derimo, der har jeg dårlig erfaring... Gi litt gass og bilen går rett frem i sving, huff...

Kjører nå en S40, ok den har FWD men heldigvis traction controll (DSA), så hvis man gir for mye gass i en sving så går det heldigvis ikke rett frem...

 

Personlig så vil jeg ha 4WD, men må si at RWD er bedre en FWD på vinterføre..

 

Men som det er sagt tidligere i denne posten, kommer det veldig an på sjåføren og hvordan man kjører...

Til syvende og sist funger nok både RWD, FWD og 4WD bra, er vel hva man er vant til...

Lenke til kommentar
hvorfor skriver folk at det er bedre å ha FWD i glatte oppoverbakker?

 

Jeg har kjørt både RWD og FWD og min oppfattelse er at når en bil med FWD står i en glatt oppoverbakke så blir vekten flyttet bakover vekk fra drivjulene og du mister kraft.

med RWD derimot flytter jo vekten seg bak til drivjulene og skaper bedre feste.

 

Er det bare meg som synes at dette er veldi logisk?

Vil så mye vekt flytte seg bak at det tilsvarer den vekten motoren har (som ligger rett over dekkene)..?

 

Man vil jo med å rygge en FWD-bil få maksimalt (og mye mer enn en RWD) vekt på drivhjulene, siden man da får flyttvekten, og motorvekten.

Lenke til kommentar
Vil så mye vekt flytte seg bak at det tilsvarer den vekten motoren har (som ligger rett over dekkene)..?

 

Man vil jo med å rygge en FWD-bil få maksimalt (og mye mer enn en RWD) vekt på drivhjulene, siden man da får flyttvekten, og motorvekten.

 

man kan da ikke snu bilen å rygge vær gang man kommer til en bakke

Lenke til kommentar

Derfor mange ikke liker Rwd på vinterføre er fordi det ikke skal så mye til før de slenger med rompa, men egentlig er det en fordel for man merker at det er glatt og tilpasser dermed også kjøringen etter forholdene.

 

Og hvis man ikke kommer fram med Rwd på glatta er det ofte smart og legge noe tungt i bagasjerommet som f.eks en 40kg sekk med sand. Da før du både godt grep på bakhjula og du har også sand med deg om du skulle sette deg helt fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...