Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy


Roncon

Anbefalte innlegg

Jeg skrev en mail to asus om vifte problemet, jeg fikk faktisk svar fra dem. Kanskje andre her var interesert. Litt morsomt dem ga en Svensk kontakt addresse og henviste til Norge, hehe;

 

 

------------------------------

Dear Friend :

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

My name is Maggie and I would be assisting you today.

1. For the chispet fan problem ,please contact your motherboard dealer to replace the new typechispet fan , the new chiset fan will run at the lower speed and become quiet .

2.If it is impossible , please contact :

Norway

Asus Nordics

Finlandsgatan 16, 4 Tr. 16474 Kista, Sweden+47-2316-2682

 

3.Also, If you have the Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler static fan, You could use it to replace . Many customers suggest it's cheap and rather good.

 

Sorry for giving any inconvenience !

Best regards!

Endret av KeyStroke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2.If it is impossible , please contact :

Norway

Asus Nordics

Finlandsgatan 16, 4 Tr. 16474 Kista, Sweden+47-2316-2682

:lol: Beste er jo at de fremdeles oppgir et +47 nummer (til Norge)... ;)

 

 

Vel, på sida til Komplett, så jeg samme nummer anngående retur/support på Asus ting. Så regner med at selv om Asus Nordic har addresse i Sverige, så har dem også et Norsk support nummer....

 

Hos komplett stod det;

 

23 16 26 82

 

Åpningstider: 9:00 - 17:00, Mandag til Fredag

-----------

 

Skal slå på tråden i morgen og høre. Jeg sente en mail til Komplett (hvor jeg kjøpte kortet) og spurte anngående vifta, og dem ville jeg skulle sende hk in til bytte, men det hjelper jo fint lite å få igjen et nytt hk med samme type vifte :thumbup: doh!. Samt det vil ta over en uke minst. Får se hva dem Asus folka sier når jeg ringer dem :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg skrev en mail to asus om vifte problemet, jeg fikk faktisk svar fra dem. Kanskje andre her var interesert. Litt morsomt dem ga en Svensk kontakt addresse og henviste til Norge, hehe;

 

 

------------------------------

Dear Friend :

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

My name is Maggie and I would be assisting you today.

1. For the chispet fan problem ,please contact your motherboard dealer to replace the new typechispet fan , the new chiset fan will run at the lower speed and become quiet .

2.If it is impossible , please contact :

Norway

Asus Nordics

Finlandsgatan 16, 4 Tr. 16474 Kista, Sweden+47-2316-2682

 

3.Also, If you have the Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler static fan, You could use it to replace . Many customers suggest it's cheap and rather good.

 

Sorry for giving any inconvenience !

Best regards!

Jeg har brukt denne Zalman chipset-kjøleren hele tiden. Så streiket plutslig kortet for en par uker siden. Sendte det til MPX. Svaret jeg fikk var: "Her er chipset-vifte fjernet og garanti har derfor bortfalt. Retur avist." Tusen takk! :hrm:

Merkelig hvis Asus anbefaler denne kjøleren!

Lenke til kommentar

Ja, som jeg nevnte i den andre A8N tråden hersker det tydeligvis full forvirring, og rådene spenner jo fra; Nei kortet vil brenne opp, til ja, den er bedre enn orginal kjøleren...

 

Men Trond B, det hadde jo vært veldig interessant og hørt responsen fra MPX hvis du fikk en kopi av KeyStroke's svar fra Asus.

Men når det er sagt har de nok sitt på det tørre uansett, i det man demonterer viften på sitt hk vil jeg da tro man bryter sin garanti. Og hvis du da atpåtil tydeligvis har returnert det med en annen kjøleløsning enn den orginale, har du nok gravd din egen grav.

 

Det som overasker meg mer, er disse webshopene som faktisk anbefaler Zalman på samme side som de selger hk. De oppfordrer med andre ord folk til og forta endringer som normalt sett innebærer at man bryter garanti... :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg skrev en mail to asus om vifte problemet, jeg fikk faktisk svar fra dem. Kanskje andre her var interesert. Litt morsomt dem ga en Svensk kontakt addresse og henviste til Norge, hehe;

 

 

------------------------------

Dear Friend :

Thank you for contacting ASUS Customer Service.

My name is Maggie and I would be assisting you today.

1. For the chispet fan problem ,please contact your motherboard dealer to replace the new typechispet fan , the new chiset fan will run at the lower speed and become quiet .

2.If it is impossible , please contact :

Norway

Asus Nordics

Finlandsgatan 16, 4 Tr. 16474 Kista, Sweden+47-2316-2682

 

3.Also, If you have the Zalman ZM-NB47J Northbridge Cooler static fan, You could use it to replace . Many customers suggest it's cheap and rather good.

 

Sorry for giving any inconvenience !

Best regards!

Jeg har brukt denne Zalman chipset-kjøleren hele tiden. Så streiket plutslig kortet for en par uker siden. Sendte det til MPX. Svaret jeg fikk var: "Her er chipset-vifte fjernet og garanti har derfor bortfalt. Retur avist." Tusen takk! :hrm:

Merkelig hvis Asus anbefaler denne kjøleren!

 

 

Sa dem hva som var feil på hovedkortet da? Hvis hk streiket så er det ikke nødvendigvis pga den alternative kjølern.

 

Har en følelse det er mange der ute som bare kaster et blikk og hvis dem finner noe som tyder på at kunden "kan" ha gjort noe som kan tyde på at dem ikke trenger å utføre garanti, så gjør dem det.

 

 

Kjøpte en maskin en gang som hadde masse feil. Dem skifta, psu, hk og cpu. og enda var det feil. Sente maskin tilbake end en gang og fikk som svar på at det var skade på CPU som brøyt med garantien, og jeg hadde ikke en gang rørt cpu eller noe etter at jeg fikk maskina tilbake fra dem der dem hadde skifta cpu'n i første omgang. Ble litt rimelig sur da.

 

Hvis noen vil ha kopi av den mailen fra asus er det bare å si fra, så mailer jeg den.

Endret av KeyStroke
Lenke til kommentar

Nei, skrev ingenting om hva som var feil. Tror ikke de har sett på det engang. Så sikkert bare at chipsetvifta var fjernet og sendte den i retur. Er 100% sikker på at det ikke er pga. den passive kjøleren at kortet streika. Har sendt screenshot av svaret som KeyStroke fikk og tips om at Netshop anbefaler denne kjøleren til dette hovedkortet på sine websider. Har ikke hørt et pip fra MPX etterpå. Elendig service av MPX! :thumbdown:

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Er ening i at du bør få en tilbakemeliding når du henvender deg og ber om kommentar til Asus-svaret.

Men at du bare får kortet retur når det blir levert inn uten orginalvifte, syns jeg ikke man kan klage over. Det er jo ganske innlysende at netshoper ikke kan ta ansvar for problemer som oppstår hvis alle og en hver fortar seg endringer etter eget ønske og behov. Bygger man om produktet bortfaller garantien.

Derfor hadde det vært veldig interessant og høre hvordan de webshopene som anbefaler Zalman stiler seg ved innlevering av hk.

Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 16/08/2005 : 14:50

  Så, ja, mpx har sitt på det tørre, men i denne saken syns jeg de kan få stå der å tørke inn... 

For at de ikke svarer, ja.

Men hvis feks MPX skal gi deg et nytt hk, eller få det fikset må jo de i sin tur levere det til Asus. Så hva er det dere egentlig forventer her, at MPX skal betale ut et nytt kort av egen lomme fordi dere har modifisert kortet selv?

 

Nei sorry, hvis man tror man kan få ny moped av butikken fordi den skar seg med trimset, fordi det "er mange andre som har gjort det uten problemer" er man litt naiv syns jeg. Hvis man har høy moral, tar man sine egne modifiseringer på egen kappe når noe går galt, eller hvis man har litt lavere moral setter man selvsagt varen tilbake i orginal stand før man leverer den inn.

Lenke til kommentar
Så hva er det dere egentlig forventer her, at MPX skal betale ut et nytt kort av egen lomme fordi dere har modifisert kortet selv?

Ikke betale et nytt kort av egen lomme, men de burde vite at Zalmankjøleren gjør en bedre jobb enn den originale vepsen. De kan bruke litt tid for å se om det faktisk er varmeproblemer som er årsaken til at kortet streika, hvis kjøleren ikke sto ordentlig på, f.eks. Hvis ikke bør de behandle det som en vanlig feil.

 

For å dra en sammenlikning jeg også, da, så kan du si at bilforretningen nekter å reparere bremseskivene på bilen min på garantien, fordi jeg satte på lavprofildekk selv.

Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 16/08/2005 : 16:27

Ikke betale et nytt kort av egen lomme, men de burde vite at Zalmankjøleren gjør en bedre jobb enn den originale vepsen.

Det er en sannhet med store modifikajsoner da. Under meget gunstige omstendigheter er det kanskje riktig, men skal ikke kimse av kjøleevnen til den liee vepsejævelen. Uten luftflyt i kassa tviler i alle fall jeg på Zalmans egenskaper. Men det er egentlig ikke det som er poenget her.

 

Jeg ser også poenget ditt, og sammenlikningen du kommer med, men jeg vil si det er ganske langt unna. Dette kan ikke sammenliknes med et dekkbytte altså. Det er jo på ingen måte allmidelig bruk og demontere komponeter på et hk og sette inn sine egne løsninger, uavhengig om man mener de er bedre.

Men ja, setter du på felger med helt feil inpress, og kommer tilbake med nedslitte hjullager, blir det litt samme sak.

 

Jeg tror ikke du finner en eneste websjappe, eller noen annen bransje for den saks skyld, som ville ta en garanti sak på allvor, om det manglet deler på varen som kom i retur.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk zalman kjølern min her om dagen, men siden vifta ikke har konka enda, så har jeg ikke orka og sett den in. Hva jeg har gjort er å skru av dekslet over vifta. Etter det har den ikke laga mye ulyd. Tror rett og slett det ble for tett der. Så, så fort det kom noe støv eller dritt i mellom så får den rett og slett fnatt.

 

Satte in 2x 90mm vifter i side døra på kassa, kjørende i lav støy modus. (kunne sette i mellom en motstand så dem kjører ned på 1600rpm). Hører faktisk disse bedre en chipvifta nå.

 

Så mitt tips er hvis vifta ikke stopper helt, bare skru av det lokket på toppen. og hold kassa rein for skit og dritt ;-)

Lenke til kommentar

Har selv den passive kjøleren fra Zalman + en 40mm*40mm vifte (18db) som jeg har stripset fast i kjøleren. Dette ga meg bedre kjøling enn den orginale viften. Støyen er også borte, nå er det kabinettviften min som bråker mest.

 

 

Temperaturen idle:

idle.JPG

 

 

Temperaturen etter 30 min spilling CSS, med alt på fullt:

30min_css.JPG

 

 

Vifte1: CPU

Vifte2: Kabinettvifte

Vifte3: Chipset

 

Har tatt bilder av kjøleren og viften, men har ikke funnet kabelen til kameraet mitt :(

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du finner en eneste websjappe, eller noen annen bransje for den saks skyld, som ville ta en garanti sak på allvor, om det manglet deler på varen som kom i retur.

Nei, det er nok ikke sånn. Men det burde være sånn når Asus selv anbefaler å bytte ut vepsen med Zalman'en.

Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 27/08/2005 : 11:53

  QUOTE (pcp160 @ 16/08/2005 : 14:49)

Jeg tror ikke du finner en eneste websjappe, eller noen annen bransje for den saks skyld, som ville ta en garanti sak på allvor, om det manglet deler på varen som kom i retur. 

 

 

Nei, det er nok ikke sånn. Men det burde være sånn når Asus selv anbefaler å bytte ut vepsen med Zalman'en. 

Ja, og det er det som gjør dette litt spesielt, og interessant. Jeg husker ikke hvilke, men har jo sett noen webshop's som også anbefaler dette i teksten under kortet. Så da lurer jeg litt på hva de gjør om de får inn kort der man har fulgt deres råd (som jo faktisk er i strid med normale garanti regler). Er ganske sikker på at hvis de sender det ødelagte kortet videre til Asus, vil man der kalle dette "unormal" bruk eller noe- ingen retur!

Slik jeg ser det er problemet at Asus ikke noe sted har gått offesielt ut og sagt; bytt til Zalman, den er bedre, og ikke noe problem...

Jeg fikk som nevnt før feks svar fra Asus på dette med Zalman, at; nei få tak i den "nye" chipset viften fra Asus fra din dealer.

Dette var Asus Malaysia, men har jo sett at Asus Sweden sier noe helt annet. Men har aldri sett noe offesiell uttalelse om disse tingene.

 

Jeg tror nok det eneste man kan gjøre for å sikre seg mot å bli sittende med sjegget i postkassa ved eventulelle problemer, er å enten returnere kortet med vepsen og late som ingenting, eller å spørre sin forhandler helt spesifikt om det er greit å bytte selv, før man gjør det.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det eneste man kan gjøre for å sikre seg mot å bli sittende med sjegget i postkassa ved eventulelle problemer, er å enten returnere kortet med vepsen og late som ingenting, eller å spørre sin forhandler helt spesifikt om det er greit å bytte selv, før man gjør det.

 

 

Jeg trodde jeg hadde fått ro på denne vifta etter å ha skruff av lokket på toppen. Men åååå nei. I går kveld begynnte den på igjen. Noe som resulterte I at jeg røska den ut i morges og satte in den zalman kjølern.

 

Ikke F om jeg fikk dytta ut dem pinnene. Så måtte klippe tuppen av dem og dytte dem ut. Skjer det noe med dette kortet nå så tror jeg det ikke nytter og bare slenge gammle vifta med i esken og sende tilbake :p

 

Tempen ligger ca 2c høyere (34c) I asus probe nå en hva den gjorde med vifta. Også bråker det ikke lenger (Åhh så deilig).

 

Nå ligger sikkert den temp målern til hovedkortet ikke akkurat på chipset'e men noe I nærheten så veit ikke hva som er aktuel temp på chip/ribba... Regner med at maskina skriker og hoier om det blir for varmt eller at den rett og slett skrur seg av før noe ille skjer :)

 

Var litt trangt med den zalman kjøla og gfx korte mitt da. nesten så dem gniser i hop..

Lenke til kommentar

He he, ja KeyStroke vi får bare krysse fingrene. Jeg vil jo si man er uheldig hvis det går galt da, er temmelig mange som bruker Zalman, uten tull.

Men jeg ville nok vært litt ekstra påpasselig med luftsirkulasjonen i kassa.

Skjønner hva du mener med pinnene, er ikke bare lett å få de av, og i alle fall ikke om det i tillegg skal se uberørt ut også...

Selv frasier jeg meg garanti på det meste av datautstyr dag1 jeg har tingene, river av kjølere, fjerner heatspreader, klipper pinner osv. Er man med på leken, må man tåle steken :whistle: (bokstavelig talt)

Men prøver jo og gjøre det på en slik måte at det kan settes tilbake i orginal stand da.

 

Tror forresten det er selve lageret på en rekke av disse viftene som har en produksjonsfeil av noe slag. Jeg fikk tilsendt en ny, som var veldig stille og fin, men brukte den ikke så lenge da, har vannkjøl.

 

Men om det skulle bli aktuelt for deg og noen gang returnere kortet, kan du kanskje bruke pinnene fra din nåværende Zalman, er ikke de ca like?

Tar man seg god nok tid, med feks en vinkel nebbtang går det jo an å få de hele ut.

 

Ps, som du selv sier, Probe er ikke representativ for chipens temperatur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...