Tjohei Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Ser at denne tråden er i ferd med å skli ut, men jeg kan ihvertfall nevne at Revoltec Northbrigde kjøleren ikke passer sammen med VGA Silencer 6.2 for 6600GT. Og jeg kan ikke fatte at den kan passe noe bedre med Zalman chipsettkjøleren heller. Så bare vær obs på endel modding hvis du skal ha VGA Silencer... Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 2. mai 2005 Del Skrevet 2. mai 2005 Litt offtopic men dør ikke amd64 cpuer på rundt 65 grader ? Jeg spurte komplett om det for noen mnd siden da jeg hadde fått en a64 3400+ fra de som konstant låg på 60-65 grader, de påstod at den skulle tåle 90 grader og cpuen funker fint ennå. Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 har nå fått meg asus a8n sli deluxe, jeg satt på en zalman fanmate på chipset og satt ned turtall til ca 4800rpm. Nå ligger chipsettet på max 35 grader, før jeg satt den på låg det på max 33 grader. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 har nå fått meg asus a8n sli deluxe, jeg satt på en zalman fanmate på chipset og satt ned turtall til ca 4800rpm. Nå ligger chipsettet på max 35 grader, før jeg satt den på låg det på max 33 grader. Og hvilke romtempratur har du da?? Lenke til kommentar
sub1343 Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 har nå fått meg asus a8n sli deluxe, jeg satt på en zalman fanmate på chipset og satt ned turtall til ca 4800rpm. Nå ligger chipsettet på max 35 grader, før jeg satt den på låg det på max 33 grader. Og hvilke romtempratur har du da?? ca 23 grader i rommet, har 2 artic silencer kjølere på skjermkortene mine som effektivf suger ut varm luft av kabinettet. Lenke til kommentar
gsn Skrevet 4. mai 2005 Del Skrevet 4. mai 2005 (endret) Glem det så specs nå. Endret 4. mai 2005 av gsn Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn Skrevet 5. mai 2005 Del Skrevet 5. mai 2005 For den enkleste mulige løsning, kjøp en reobus til 60 kroner, og plug chipset viften til denne. Finn "sweatspot", dvs. raskest hastighet uten ubehagelig støy. Jeg kom fram til 6500rpm (tidligere opp til 9900rpm!!). Ble helt sjokkert når jeg innså faktisk hvor mye av støyen fra pc'en min som var chipset vifta. Den bråkte nesten dobbelt så mye som cpu-vifta min, da er noe alvorlig galt! :-) Nå støyer chipset vifta minimalt, og chipset tempen økte bare med 1-1.5C (dvs. 33C max - under spilling). Bedre det enn å måtte ta hele maskinen i fra hverandre igjen spør du meg.. Lenke til kommentar
Wobokel Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 (endret) Oppsummering. Hvilken kjøleløsning er best? Endret 6. mai 2005 av Wobokel Lenke til kommentar
gsn Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Best av hva? Det er uten tvil mest effektivt å lage en skikklig enorm passiv kjøleribbe som arcticOC har gjort, men zalman kjøleren yter bedre en stock kjøleren så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Wobokel Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 Best av hva? Det er uten tvil mest effektivt å lage en skikklig enorm passiv kjøleribbe som arcticOC har gjort, men zalman kjøleren yter bedre en stock kjøleren så vidt jeg vet. Har nok ikke tenkt å lage noen kjøleribbe. Hvilken kjøleløsninge er den beste og greieste jeg kan få tak i? Må ikke være noe komplisert å feste/installere. Hva heter den zalman kjøleren? Lenke til kommentar
gsn Skrevet 6. mai 2005 Del Skrevet 6. mai 2005 ZM-NB47J heter den, den blir solgt på de aller fleste netbutikker. http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=71&code=014 || http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=2228 || http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303858&cks=PRL || http://www.psdata.no/ps.asp?it=112032&mlevel=011600 osv.. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 (endret) Jeg har endelig satt inn min Zalman northbridge passive kjøler.Og den funker bra,har ikke fulgt med så mye på tempen før men på Asus probe ligger den nå på 41 grader,mener den lå på rundt 40-42 før avhengig av romtempraturen. Chipsetvifta begynte å synge på siste værset så jeg satte den inn,litt mye jobb å skru ut hovedkoretet men nå er systemet mer stillegående.Det neste jeg skal fikse blir skjermkortvifta som skal byttest til en Arctic Cooling VGA Silencer NV 6 VGA Cooler (GeForce PCI-E 6200/6600/6600GT) på mitt POV 6600 GT,har oppdaget at skjermkoretet mitt er overlegen på støy nå,så når den er fikset skal jeg ikke klage mer(tror jeg). Endret 7. mai 2005 av Knopfix Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 ...litt mye jobb å skru ut hovedkoretet... Nevner igjen at jeg dro ut plastpluggene med en tang uten å ta ut hovedkortet. Et lite smell, så ryker ene siden av låsingen på dem. Gikk helt fint, det. Forutsetningen er selvfølgelig at hk er skrudd skikkelig fast i alle hull, og at men har et godt anlegg for hånda når man gjør operasjonen slik at man ikke knerter noe når det løsner. Lenke til kommentar
ivaroslo Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Hva med denne kjøleren? (Swiftech MCX159A ) Har noen av dere brukt den? http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MCX159A Lenke til kommentar
gsn Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Mener at noen her har kjøpt den og sa at den ikke var så veldig mye bedre en zalman kjøleren. Den var jo noen grader kjølingere, men forskjellen var ikke så stor. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 8. mai 2005 Del Skrevet 8. mai 2005 Nevner igjen at jeg dro ut plastpluggene med en tang uten å ta ut hovedkortet Hadde jeg kjent til på forhånd hvordan chipsetvifta var festet hadde jeg nok gjort det samme selv men fordi jeg ikke visste hvordan den var festet tok jeg ut HK. Har aldri gjort noe sånt før men neste gang jeg må gjøre det så vil jeg bruke din metode for nå vet jeg hvordan den er festet. Ellers var det en fin anledning til å rydde opp i alt ledningkaoset i kabinettet.Så nå er det strøkent Det ble roligere i gården ja.........men da jeg stoppet opp skjermkortvifta med fingren noen sekunder var det idyllisk,så den blir neste operasjon. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 10. mai 2005 Del Skrevet 10. mai 2005 Er det noen som har testa om WaterChill settet SocketA passer på A8N-SLI Delux Eller blir det å "Mekke" det på plass Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Er det noen som vet om Cha fan1 og/eller Cha fan2 styres av Q-fan, eller står de og mater på med 12V uansett? Tanken var at man i så fall kunne koble vepsen til en av de uttakene... Lenke til kommentar
gsn Skrevet 11. mai 2005 Del Skrevet 11. mai 2005 Cha fan1 er såfall under Qfan styring. Merk at det ikke funker med alle, forskjellige bioser kan kanskje være med på det.... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 12. mai 2005 Del Skrevet 12. mai 2005 Her er en liten advarsel/opplysning til alle som fjerner vepsen; Jeg har ved flere anledninger spurt her på forum hvor Probe egentlig foretar sine MB målinger, uten noen gang å få noe svar. Min usikkerhet rundt dette startet på mitt forige Intel system P5GD1 med 775 P4, der jeg ved overgang til vannkjølt northbridge faktisk fikk en temperatur økning med Probe MB-temp. Det begynte derfor og ane meg at Probe måler et annet sted enn akkurat northbridge. Pga fjerning av cpu vifte var det rimelig og anta at andre deler av HK enn akkurat selve northbridge brikken, faktisk ble varmere med vannkjøl. Jeg prøvde så (som et kamikaze eksperiment) for noen dager siden på A8N-sli kortet mitt og koble ut vepsen helt. Mens jeg gjorde dette hadde jeg Probe oppe på en skjerm hele tiden, alarm på 65 grader, og 1 sekund intervall. Tempen lå på ca 41 grader idet jeg koblet ut viften. Jeg dro så igang 3DMark, mens jeg satt å fulgte med på probe, og tempen steg til ca 43 grader før det frøs, og 3DMark ble avbrutt. Jeg tok så fingeren og kjente på vepsen, og jeg brant meg skikkelig, har faktisk vannblemme på fingeren, så jeg vil tro den var rundt 100 grader. Probe derimot var på det tidspunktet igjen gått ned til betryggende 41 grader. Dette var i og for seg bevis nok for meg, Probe måler ikke der!. Men til tross for at ingen tydeligvis VET noe om dette, tar "alle" det bare for gitt at Probe MB temperatur er et godt mål for om hvorvidt andre kjøleløsninger for vepsen er gode eller ikke... For å være helt sikker tok jeg nå kontakt med Asus, forklarte situasjonen og spurte hvor Probe henter sine resultater på P5GD1 og A8N-SLI Deluxe. Og ganske riktig, Probe måler IKKE temperaturen på Northbridge, eller ved vepsen, men på noen transistorer i "nærheten". Så jeg kunne ikke regne Probe MB temp som Northbridge temp. Nå er det jo mange her som har laget andre kjøleløsninger, og som sikkert også er bra nok, ettersom det ikke crasher. Så jeg sier ikke at det ikke kan være helt greit. Men altså når man hele tiden viser til Probe MB temp, har denne altså lite eller ingenting med den faktiske temperaturen der vepsen satt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå