Gå til innhold

A8N-SLI Delux og støy

Roncon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kan jeg justere chipsetviftens hastighet fra 0 til 9000 rmp med dette?

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PAUVGR

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SF02BK

det skal sikkert funke fint

PrAna: kjøp en overgang fra 20 til 24 pin, så er du i hvertfall sikker, men har du liten strømforsyvnings så burte du kanskje vurdere ny. Og det er hovedkort ikke skjermkort du mener tipper jeg.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Uklokket AMD 3500+ system med 1024MB RAM Crucial ballistix. Lian li kabinett, PC61USB med 2x80mm i front, går på tregeste hastighet. 1x80mm i topp og i bak kant, går med vanlig hstighet + vifte i PSU, så luft igjennomstrømning går bra. Skjermkort er ett 6800GT kort også uklokket så langt.

Ved konstant 100% load (folding@home) så ligger: (avlsest med ASUS PCprobe)

CPU = 55

MB = 45

Romtemp = 24.1grader.

Lenke til kommentar

AMD 3500+ overklokket til 2420MHz, Zalman passiv kjøler, Thermaltake Tsunami kabinett m. to stk Nexus 12x12 cm 1000 rpm vifter og Thermalright XP-120 CPU-kjøler m. Nexus 12x12 cm 1000 rpm vifte. Ved normal bruk ligger MB på 33 og CPU 32 C. Cool'n Quiet slått på.

Endret av Trond B
Lenke til kommentar

Dette høres jo lovende ut for fjerning av vepsen :thumbup:

.

Nå har jeg ikke lest alle sidene i denne tråden, men VET vi for fackts at Asus Probe måler sin MB temperatur akkurat der vepsen sitter?

Jeg bare spør fordi jeg lurte på det samme på mitt forige Asus, uten at noen viste, da overgang til vannkjøling av Northbridge (P4 og Asus P5GD1) ikke gjorde noe som helst positivt ifht MB temperatur med Probe...

Lenke til kommentar
A8N-SLI Delux og støy

For et drittkort... og ingen vil inrømme ar de er blitt lurt.

Siden det nå er notorisk bevist at der er en feil så burde alle kortene vært retunert og pengene tilbake. Ihvertfall byttet.... :D

Men den kampen er vel ingen som våger ta. :cool:

(Lurer på hvor lang denne tråden er om to år når garantien på alle kortene er utgått :!: )

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med? jeg er helt fornøyd med kortet mitt jeg.. eneste ulempen var den hersens vepsen jeg måtte leve med i skrekkelige 2 dager. Forgie posten min var jo ikke noe negativt om kortet hvis det var det du mente, for det hadde jo gjeldt samtlige nforce4 kort siden det er chipsettet som blir varmt og folk lurer på effektiviteten av zalman ribben.

Btw: tipper du har et dyrt DFI kort :p

Endret av gsn
Lenke til kommentar
gsn Skrevet: 24/04/2005 : 15:35

hvis du har en overgang fra 20 til 24 pin har det akkurat samme effekt som å la de 4 pinene stå ubrukt. eneste du opnår er vell at kabelen sitter bedre...

Nja, i praksis har du nok helt rett i dette, men det er egentlig ikke riktig så enkelt.

Tanken med disse ekstra pinnene er at spenningstap og tildels varme er et problem med tynne ledninger og såpass lav spenning som det er snakk om.

For å sette det litt på spissen kan man si at om du hadde klippet av alle untatt 1 jordledning fra psu hadde vi fortsatt hatt 12V, 3,3 V osv på "tomgang", men ved kraftig belasning hadde spenningen lett blitt for lav.

Samme prinsippet gjelder også ved 20 vs 24 pinner. Derfor er det jo også introdusert "P4 kontakten" nærmest mulig cpu/spenningsregulator, og enkelte skjermkort også med strøm direkte på kortet.

Om man kjører 20 pinner istenden for 24 på hk belastes de tynne lederbanene på printkortet mer, og om man kjører 20 ledninger isteden for 24 fra psu er sjangsen for spennigstap mellom psu og hk større.

Som sagt skal jeg ikke påstå at dette er noe problem i praktisk "normal" bruk, men det er altså ikke bare et fett og tatt ut av løse luften denne overgangen til 24 pinner. :)

Men Asus kaller vel også dette nødvendig bare ved særlig høy belastning etter hva jeg har lest.

sveinsel Skrevet 30/04/2005 : 21:57

A8N-SLI Delux og støy

For et drittkort... og ingen vil inrømme ar de er blitt lurt.

Siden det nå er notorisk bevist at der er en feil så burde alle kortene vært retunert og pengene tilbake. Ihvertfall byttet.... 

Men den kampen er vel ingen som våger ta. 

(Lurer på hvor lang denne tråden er om to år når garantien på alle kortene er utgått  ) 

Sveinsel da!!

Dette er jo et entusiast-kort, på samme måte som en Ferarri, eller Lancia Intergrale..- masse tull, men skikkelig hi-tech, masse muligheter, og ikke minst helt RÅ lyd... he he :w00t:

Neida, du har vel et lite poeng, men jeg er veldig fornøyd fordet jeg altså, har ikke lyst til å bytte det (enda...)

Lenke til kommentar

pcp160: Jeg mener ikke at 24pins er unødvendig og effektløst, men at hvis du har en overgang fra 20 til 24 pins, vill ikke de 4 ekstra pinnnen ha noe særlig efffekt. Det er såfall det jeg har plukket opp.. er ikke helt sikker på dette.

Lenke til kommentar
gsn Skrevet 01/05/2005 : 11:58

pcp160: Jeg mener ikke at 24pins er unødvendig og effektløst, men at hvis du har en overgang fra 20 til 24 pins, vill ikke de 4 ekstra pinnnen ha noe særlig efffekt. Det er såfall det jeg har plukket opp.. er ikke helt sikker på dette. 

Neida, det var egenlig ikke rettet direkte mot ditt usagn heller, var bare et forsøk på og forklare hva konsekvensen/nytten av de forskjellige løsningene er. I teorien i alle fall ;)

Nytten av disse pinnene er svært sammenlignbart med P4 kontakten, og eksternstrøm til skjermkort. Man merker ikke nødvendigvis noe til dette, men de har en funksjon, var bare hva den faktisk er jeg ville forsøke og belyse litt ;)

Det er generelt slik at jo tynnere og lenger ledere er, jo mer utsatt er de, lederbanene på hk er jo veldig tynne, men ikke så lange, ledningene fra psu er relativt tykke, men også lenger. Hva som da er værst/best skal jeg ikke uttale meg om, men dette er prinsippene i alle fall.

Lenke til kommentar

Vet ikke om du misforstår meg eller ikke nå :p Men, mitt poeng er såfall: 24pins PSU er en fordel, uten tvil. 20 pins til 24 pins overgangen er jeg heller skeptisk til, tror de 4 siste pinnene der vill bli "døde" hvis du skjønner.

btw: jeg er trøtt.

Lenke til kommentar
gsn Skrevet 01/05/2005 : 12:23

Vet ikke om du misforstår meg eller ikke nå  Men, mitt poeng er såfall: 24pins PSU er en fordel, uten tvil. 20 pins til 24 pins overgangen er jeg heller skeptisk til, tror de 4 siste pinnene der vill bli "døde" hvis du skjønner.

btw: jeg er trøtt. 

Gå og legg deg da!!

He he, neida, bare tuller, var ikke min intensjon å lage en lang og bitter strid om dette, og vet ikke om jeg klarer og forklare dette noe særlig bedre enn jeg har gjort.

At du er skeptisk til overgang er jo greit, hvorvidt det stemmer kommer jo da an på hvor vi antar at flaskehalsen for strømlevering befinner seg.

Om vi tror den ligger i selve hk'ets lederbaner vil en overgang gjøre susen.

Om vi derimot antar at det er ledningen mellom hk og psu som er svakeste ledd vil det ikke hjelpe, da må vi ha 24 ledninger også.

Eller sist, men ikke minst; vi kan velge og tro at det faktisk ikke er noen flaskehals, og drite i hele greia, hvilket sikkert er greit nok om man ikke har de aller mest strømslukende komponenter som er og få, samt overklokker heftig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...