mirrormatch Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Off Topic:ArticOC... sikker på at du ikke heller burde kalt deg ArcticOC, så navnet ditt hadde fått mening... Den har irritert meg lenge gitt... Sånn.. nå slipper du å irritere deg lengere Tusen takk. Nå får jeg sove godt i natt :-) Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Kjører nå med passiv kjøleløsning på CPU, chipset og GPU. Kabinettet er lukket og jeg bruker ingen vifter utenom den som står i PSU. Systemet er nesten totalt lydløst. Frekvenser: FSB(HTT) = 314MHz 4xHTT bus = 1256MHz RAM = 251MHz(DDR502) 2 2 2 6 1T CPU = 2512MHz Spenninger: CPU = 1,54Volt RAM = 3,4Volt Chipset = 1,6Volt Temperaturer v/Prime95: CPU = 56grader Chipset = 50grader System: - winnie 3000+ - DFI nF4 Ultra-d - OCZ PC3200 VX - ATI x800xl - gammel 350W fortron/source PSU m/120mm vifte SuperPI gir meg 33sek på 1M EDIT: Prime har kjørt i fire timer til nå Endret 16. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 16. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 16. mars 2005 Frekvenser: FSB(HTT) = 266MHz 3xHTT bus = 798MHz RAM = 266MHz 2,3 3 3 7 2T CPU = 2660MHz Spenninger: CPU = 1,5Volt RAM = 2,9Volt Chipset = ? Temperaturer v/Prime95: CPU = 58grader Chipset = 40grader System: - winnie +3500 - ASUS A8N SLI Delux - OCZ PC3200 rev.2 - 6600gt Dette gir også 33s i SuperPI. Uten at dette skal bli en pissekonkurranse, så antar jeg at chiptemp kan ha med gjennomluftingen av kabinettet å gjøre. Btw : Trodde det var en gylden regel å holde HT frekvensen under 1000 ? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Uten at dette skal bli en pissekonkurranse, så antar jeg at chiptemp kan ha med gjennomluftingen av kabinettet å gjøre. Btw : Trodde det var en gylden regel å holde HT frekvensen under 1000 ? At chipset temp. kom til å bli høy var med i beregningene mine, det sier seg selv når hele systemet kjøles av 120mm viften som står i PSU. Var ikke uten grunn at jeg bygget den store passive kjøleren til chipset. Tror systemet er stabilt, men skal først kjøre intensive tester over lang tid for å bekrefte dette. Kan skrive under på at lyden av stillhet er helt knall Grunnen til at jeg ikke tar skrittet helt ut og kjører PSU passivt kjølt er at dette hadde kostet meg skjorta, dessuten ville jeg fått problemer med kjøling av CPU p.g.a at denne er "ductet" via PSU viften. Det er en vanlig Zalman 7700 jeg har stoppet viften på, men denne vil bli erstattet av de nye passive kjølerne til Asetek når disse er i salg da jeg tror disse vil gi meg enda bedre ytelse. Jeg vil da klokke CPU enda høyere (kanskje opp mot 2600) om mulig Ang. HTT bus så klarer nF4 høyere speed enn nF3 Blir å poste bilder av systemet i nær framtid Lenke til kommentar
Trond B Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 nF4 har chipsettet har et varmeproblem, ingen tidligere chipset (hverken fra Intel eller AMD) har blitt så varm som nF4. Ja, og derav ser bråkete chipvifter ut til å gjelde mange hovedkort med nf4 chippen. Mulig topic burde forandres til ”nforce4 baserte hovedkort og støy”. Har ikke noe varmeproblem med mitt system. CPU (3500+) ligger på rundt 31-36 og MB rundt 30 grader. Har et Thermaltake Tsunami kabinett med to 12 cm vifter, Thermaltake Venus Silent Boost CPU kjøler og en Zalman passiv chip kjøler. Har ikke overklokket. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 (endret) Har ikke noe varmeproblem med mitt system. CPU (3500+) ligger på rundt 31-36 og MB rundt 30 grader. Har et Thermaltake Tsunami kabinett med to 12 cm vifter, Thermaltake Venus Silent Boost CPU kjøler og en Zalman passiv chip kjøler. Har ikke overklokket. Problemer med varme i Chipsettet kommer fort når du skrur FSB opp til over 300MHz --> gir chipsettet 1,6Volt som en konsekvens av dette --> slenger på passiv kjøling o.s.v Du som ikke overklokker vil selvfølgelig ikke ha et varmeproblem Endret 16. mars 2005 av ArcticOC Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Blir å poste bilder av systemet i nær framtid Ja, bring 'em on! Og jeg vil gjerne se bilder av hvordan du har festa duct'en i psu'en... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Blir å poste bilder av systemet i nær framtid Ja, bring 'em on! Og jeg vil gjerne se bilder av hvordan du har festa duct'en i psu'en... Bildene kommer etterhvert, driver å tester stabiliteten til systemet akkurat nå. Prime95 har kjørt i over 17timer uten feil/kræsj Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 (endret) Revoltec`en er ikke bra og det står jeg ved. Den er for lav og har for lite areal som i tillegg ikke har god luftgjennomstrømming Definer bra. Jeg skal putte en sånn inn i systemet mitt til helga, men jeg overklokker ikke, så for meg vil den bli "bra". Kjør Prime95 uten å overklokke, tipper du får +60grader. Sikkert "bra" nok, men jeg liker ikke personlig å ha så høye temp på chipset Vel, hva kan jeg si, annet enn at du tar kraftig feil. Jeg har nå byttet til Revoltec kjøleren og får ikke mer enn 37C på chipsettet. Ta en titt på det vedlagte bildet. Oppdateringstiden på grafene i Asus Probe er på 50sek, så jeg vil påstå at temperaturen er stabil og ikke vil stige noe selvom jeg la den stå i timesvis. Jeg kjørte Prime95 en stund (husker ikke helt, men en time aktig) og da temperaturen ikke steg så mye så tråkka jeg igang 3DMark05 til å loope over Firefly Forest (eller hva den heter) for å få skjermkortet til å spytte ut mer varme, og det er den perioden på grafen hvor temperaturen gikk litt opp (45C cpu/37C mb). Romtemperaturen er forresten 23C og pc'en står på skrivepulten, så den står ikke og trekker inn kaldt gulvtrekk... Endret 20. mars 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 For de som har lyst på en stille CPU kjøler men ikke tør å kjøre den passivt. Så kan jeg anbefale Mist MegaTower. Har denne på min Ahtlon 3800+ og bruker den medfølgende Mist 120mm viften, kjører på ca 1100 RMP og hører den ikke. Har også Zalman sin 7700 kjøler sittende på min P4 2.8, og den bråker med på samme RPM. Det positive med Mist MegaTower er at du kan vinkle viften i alle rettninger slik at luftstrømmen blir optimal i ditt kabinett. Det er også kjempe enkelt å bytte til en annen 120mm viste som har mulighet for å kjøre enda stillere på høyere hastighet. Tempen min ligger idle på 29 i ett rom på 25 grader. NB med zalman sin passive ligger på 39. På load går CPU opp til 42. Da kjører jeg kun 1 120 mm vifte forran tre harddisker og 2 80 mm vifter i bånd av kabinettet. Alle kjører på minst mulig RPM. Etter at jeg byttet til Zalmans VGA VF700 CU skjermkort kjøler og Zalmans passive NB kjøler så er det kun harddiskene som jeg hører når de surrer på fult. Har da Raptoren i ett gummi feste. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 20. mars 2005 Del Skrevet 20. mars 2005 Vel, hva kan jeg si, annet enn at du tar kraftig feil. Jeg har nå byttet til Revoltec kjøleren og får ikke mer enn 37C på chipsettet. Ta en titt på det vedlagte bildet. Oppdateringstiden på grafene i Asus Probe er på 50sek, så jeg vil påstå at temperaturen er stabil og ikke vil stige noe selvom jeg la den stå i timesvis. Jeg kjørte Prime95 en stund (husker ikke helt, men en time aktig) og da temperaturen ikke steg så mye så tråkka jeg igang 3DMark05 til å loope over Firefly Forest (eller hva den heter) for å få skjermkortet til å spytte ut mer varme, og det er den perioden på grafen hvor temperaturen gikk litt opp (45C cpu/37C mb). Romtemperaturen er forresten 23C og pc'en står på skrivepulten, så den står ikke og trekker inn kaldt gulvtrekk... Kan du gi meg verdien du får med programmet som vises i vedlagte fil? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 21. mars 2005 Del Skrevet 21. mars 2005 (endret) Kan du gi meg verdien du får med programmet som vises i vedlagte fil? Kan jeg sikkert, men hvorfor tror du at nVMonitor skal oppgi andre verdier enn Asus Probe? Edit: Hvor finner jeg det programmet, forresten? Endret 21. mars 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 24. mars 2005 Del Skrevet 24. mars 2005 Jaja, folkens. Når har chipsett vifta her tatt kvelden. Pc'en står på døgnet rundt og ikke vært noe problem. La inn BIOS 1006 nå og rebootet. Første som skjer er en ulyd + piping og varsel om at Cha1 vifte går for sent. Tar av døra på mitt Lian-Li kabinett og hva ser man, chipsett er treg, veldig treg til å starte og lager en fæl ulyd. Da blir det Passiv Zlaman på meg tenker jeg, om ingen andre har bedre ide'er. Typisk at påsken nettopp har startet da og at det da sannsynligvis ikke blir noen løsning på vifte problemet før til neste uke. Jeg får "dytta" igang vifta da og den surrer, men høres ikke helt god ut. Tar nok kontakt med komplett.no og hører om de kan sende Zalmanen til meg kostnadsfritt istedenfor å returnere HK og alt til dem for garanti. Men det får man se på til tirsdagen tenker jeg. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Total kjøleoverflate (feilmargin +-5%): HeatSLInk v2.0 = 535cm2 Zalman NB47J = 245cm2 DFI stock (fan) = 62cm2 Så den nye kjøleren min har minst dobbelt så stor overflate som Zalman`en. dessuten har den også kobbersåle. Gleder meg til å prøve den ut neste uke Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Da har jeg vært i kontakt med komplett.no angående chipset vifta som er gåen hos meg. Komplett.no sender en Zalman som erstatnig for den som synger på siste verset. Bra service komplett.no! Skal også bli deillig å bli kvitt den illsinte vepsen der. hehe Endret 29. mars 2005 av Zimon Lenke til kommentar
gsn Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Bør kanskje skifte navn på tråden til "Alternativ kjøling for nforce4 chipsett" eller lignende Ikke misforstå jeg liker tråden, men tittelen begynner å bli litt missledende med innehold. Eventuelt at alle uten A8N SLI Delux holder fingrene fra tastaturet. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det skal mer enn service til for å få folk til å kjøpe det elendige bråker der. Nå seiler DFI opp med vinneren.... Lenke til kommentar
gsn Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 sveinsel: hva mener du ? Hvis jeg ikke misforstår deg så prøver du å antyde at DFI sitt nforce4 kort er bedre en asus sitt, noe som stemmer på alle måter. Men grunnen til at folk kjøper / har kjøpt det er først og fremt tilgjengelighet og pris. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 sveinsel: hva mener du ? Hvis jeg ikke misforstår deg så prøver du å antyde at DFI sitt nforce4 kort er bedre en asus sitt, noe som stemmer på alle måter. Men grunnen til at folk kjøper / har kjøpt det er først og fremt tilgjengelighet og pris. Dette teamaet er vel ganske OT? Men uansett, så kan jeg ikke si annet en at DFI kortene konstant har vært på lager hos netshop den siste mnd? koster bare 1350kr. i Ultraversjon som veldig enkelt kan moddes til ekte SLi (2 x PCIe16 slotter) Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) sveinsel: hva mener du ? Hvis jeg ikke misforstår deg så prøver du å antyde at DFI sitt nforce4 kort er bedre en asus sitt, noe som stemmer på alle måter. Men grunnen til at folk kjøper / har kjøpt det er først og fremt tilgjengelighet og pris. Siden 7. januar har denne tråden gått, og dessverre var jeg innpå ganske tidlig, så jeg er møkka lei post fra den... Jeg kan ikke se at man har løst problemet med bråket. Det blit mye rabalder(støy) de neste to årene hvis reklamasjonsretten skal benyttes. Jou .. det finns andre kort og etpar hundrelapper flyr fort hvis man plages.... Edit: Jeg vil bare ha sagt at jeg har brukt ASUS i årevis, men dette forkommer meg å være et monster (og en pengemaskin). Derfor var jeg så glad for å se et kort med påskefarger, med god ytelse og bundel. Det er aldri for sent å prøve noe nytt.... Endret 29. mars 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå