Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Bra kjøler du har mekket deg ArticOC, men ut i fra min erfaring er den strengt tatt ikke nødvendig, med mindre du skal klokke HTT til over 300 MHz. Jo takker! Jo mindre vifter jo bedre.. selv om du bare kjører de på 5volt. Jeg har som sagt ingen kabinettvifter og chipsettet ligger likevel på under 50grader@300HTT. Hvis du hadde hatt muligheten ville du da ikke ha kvittet deg med en vifte? Jeg holder på å lage et system som vil suge luft gjennom kabinett --> CPU --> PSU. På denne måten vil jeg fjerne CPU viften og står KUN igjen med 120mm viften som står i PSU. Skjermkortet vil også bli passivt kjølt (zalman). Og som dere etterhvert vil få se.. kan jeg fremdeles overklokke systemet mitt ganske så heftig. - winnie 3000+ @ +2400MHz - FSB@+300MHz - RAM@+300MHz(600DDR) - HTT total på 1800 (300 * x3HTT * 2) Alt med kun en eneste 120mm vifte i hele systemet og som kun kjører på ca.1500RPM (kanskje lavere).. Super Prime95 stabilt that is Pose og sekk? vent å se Chipsetkjøleren min er bare en liten (men viktig) brikke i den store planen Syns også jeg merker en ganske negativ tone blant mange som poster her, klart man kan bli litt misunnelig over at andre har en bedre løsning enn deg selv Men det skal ikke så mye hjernekraft til for å mekke en som yter like bra som min, for skal du ha slik ytelse nytter det ikke å gå i butikken for å kjøpe.. lage heller en selv.. jeg har vært så ok at jeg har gitt dere flere tips om hvordan Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Og som dere etterhvert vil få se.. kan jeg fremdeles overklokke systemet mitt ganske så heftig. - winnie 3000+ @ 2400MHz - FSB@+300MHz - RAM@+300MHz(600DDR) - HTT total på 1800 (300 * x3HTT * 2) Heftig og heftig (tidligere brukte du vel ordet sinnsykt om overklokkingen din)...cpu'en var litt slapp da(jeg kommer lengre med standard kjøling), HTT går vel treigere enn stock og hw.no kom lenger med hovedkortet på standard kjøling! men, hva slags minne har du og hva slags timings kjører de på? og HTT på 1800, er det ikke 900? (Mot 1000 som er standard) ? Og til slutt: joda, så klart man kan få det bare stille og samtidig ha en god overklokk...(synes jeg har oppnådd det selv)...men, det å mekke sine egne kjølere er ikke for hvem som helst og når zalman-kjøleren holder for de aller fleste så er det jo for mange egentlig liten vits! (mener det har vært folk i tråden som sier at revoltec kjøleren funker fint også, men gidder ikke bla igjennom for å sjekke) Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Heftig og heftig (tidligere brukte du vel ordet sinnsykt om overklokkingen din)...cpu'en var litt slapp da(jeg kommer lengre med standard kjøling), HTT går vel treigere enn stock og hw.no kom lenger med hovedkortet på standard kjøling! Tror ikke du har fått helt med deg at det ikke eksisterer andre vifter en den som står i PSU på oppsettet mitt Vis meg hvor høyt du klarer å klokke CPU`en din hvis du skrur av alle viftene dine.. hehe.. 2400MHz eller mer er en sinnsyk OC på et passivt kjølt system Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Kjør Prime95 uten å overklokke... Gjett om jeg skal. Hva mener dere er en bra cpu kjøler til dette hovedkortet? har tenkt på zalmans 7700. Har noen noen erfaringer med det eller evt noen bedre forslag? Jeg har XP-120 og er strålende fornøyd. Selv med en roligere vifte enn 7700 tror jeg den vil holde cpu'en kaldere... Ta en titt på www.silentpcreview.com, mener de har review av begge. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 hehe...jeg sier ikke at du ikke har en bra overklokk...det er bare at du hele tiden sier at "det går fint å kjøle chipset passivt +overklokke heftig"...mens egentlig har du bare en "vanlig overklokk+passiv kjøling"... neida, jeg bare plager deg litt jeg...tar litt igjen siden jeg synes du er stor i munnen! men, tilbake til spørsmålene mine? Hvorfor sier du HTT=1800? Og hva slags minne/timings har du? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 hehe...jeg sier ikke at du ikke har en bra overklokk...det er bare at du hele tiden sier at "det går fint å kjøle chipset passivt +overklokke heftig"...mens egentlig har du bare en "vanlig overklokk+passiv kjøling"... neida, jeg bare plager deg litt jeg...tar litt igjen siden jeg synes du er stor i munnen! men, tilbake til spørsmålene mine? Hvorfor sier du HTT=1800? Og hva slags minne/timings har du? FSB = 300MHz LTD/FSB = x3 DDR (dual data rate) = x2 300 * 3 * 2 = 1800HTT (DDR). På samme måte som RAM@300MHz = 600MHz DDR HTT bussen kjører DDR (dual data rate) Samsung TCCD brikker, kommer snart! Skal være en smal sak å kjøre DDR600 Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Du verden, her har det vært livlig i det siste. Min erfaring er at antallet vifter i et kabinett har mindre å si med tanke på støy, det er hastigheten og størrelsen på disse som har betydning. Det er nesten uinteressant om man har 2,3 eller for den saks skyld 4 dersom man benytter seg av 120mm vifter med lav hastighet. Helst < 1000rpm. Fjern også gitter og stæsj foran disse, dette skaper lyd. ArticOC : Det er også meningsløst å snakke om å stoppe luftgjennomstrømmingen i et kabinett når man har en passiv kjøler. Hvor skal varmen gjøre av seg? Varmen skal jo avgis fra ribben over til luften som passerer. Av denne enkle grunn tviler jeg på at den hjemmelagete kjøleren din ArticOC, yter noe bedre enn zalman-kjøleren. Prinsippet er jo helt likt og uten luft som passerer vi disse bli nøyaktig like varme. Men den var sikkert morsom å lage da. Bruk zalman-kjølere, eller hvis man mangler økonomisk sans (som meg) swiftech sin versjon. Har testet begge og det gir bare marginale forskjeller. Sørg bare for at luft passerer i rolig tempo og god kontakt mellom chipset og kjøler. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Du verden, her har det vært livlig i det siste. Min erfaring er at antallet vifter i et kabinett har mindre å si med tanke på støy, det er hastigheten og størrelsen på disse som har betydning. Det er nesten uinteressant om man har 2,3 eller for den saks skyld 4 dersom man benytter seg av 120mm vifter med lav hastighet. Helst < 1000rpm. Fjern også gitter og stæsj foran disse, dette skaper lyd. ArticOC : Det er også meningsløst å snakke om å stoppe luftgjennomstrømmingen i et kabinett når man har en passiv kjøler. Hvor skal varmen gjøre av seg? Varmen skal jo avgis fra ribben over til luften som passerer. Av denne enkle grunn tviler jeg på at den hjemmelagete kjøleren din ArticOC, yter noe bedre enn zalman-kjøleren. Prinsippet er jo helt likt og uten luft som passerer vi disse bli nøyaktig like varme. Men den var sikkert morsom å lage da. Bruk zalman-kjølere, eller hvis man mangler økonomisk sans (som meg) swiftech sin versjon. Har testet begge og det gir bare marginale forskjeller. Sørg bare for at luft passerer i rolig tempo og god kontakt mellom chipset og kjøler. Jeg skal benytte 1 120mm vifte som kjøler hele systemet. For å forklare enkelt: PSU viften på 120mm suger luften gjennom den passive kjøleribben til CPU via en kanal. Luften som kommer inn gjennom CPU kjøleren er den samme som er inni kabinettet ergo trekker varmen fra alle andre komponentene ut kanalen fra CPU til PSU. For å forenkle enda mer for de som ikke måtte skjønne prinsippet: PSU viften trekker KALD luft inn i kabinettet --> som blir litt varm luft inni kabinettet --> som passerer den passive cpu kjøleren og avgir enda mer varme --> som går i kanal til PSU vifte --> som kommer ut som enda varmere luft på kabinettets bakside (PSU). Viften i PSU har med andre ord sugd ut all varmen som oppstår inni kabinettet, og den største varmekilden i systemet (CPU) rekke aldri å nå noen av de andre komponentene. På grunn av at det kun brukes en vifte til å kjøle hele systemet blir det litt varmere i kabinettet enn det ellers ville vært, når jeg ikke bruker noen vifter på chipset eller skjermkort setter dette større krav til effektiviteten til disse.. ..så kommer overklokkingen som ikke gjør saken bedre! Men det fungerer veldig bra, har allerede kjørt tester som var meget oppløftende. Vent å se, jeg skal poste detaljerte resultater når systemet er helt ferdig. Og dessuten, det er forskjell mellom 1 og 2 120mm vifter selv om de går på lavt turtall.. skal se om jeg ikke klarer å lage et lydopptak som lar deg høre den berømte knappenålen falle på gulvet (20cm fra PC`en) Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Det er ikke et 100% vifteløst system, men med kun en 120mm vifte på rundt 1000RPM blir det stille. Kanalen som går fra CPU til PSU får ett innvendig støydempende belegg som reduserer støy ytterligere. På baksiden av PSU kommer det også en støydempende patent som ikke hemmer luftgjennomstrømmingen. Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Roncon Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) he-he jada jeg kan også høre en knappenål ved min maskin (med 120mmPSU 2x120 kabinett og zalman7700 CPU). Faktisk det som lager noe ”støy” nå er CPU viften, under belastning når jeg klokker. Så det blir den jeg skal bytte neste gang, til en XP120 eller Swiftech MCX6400. Ikke kabinettviftene, de er dønn stille. Chipset- problematikken regner jeg som løst. Edit : Mente aldri å lage noen HTPC, bare kvitte meg med den gærne chipsetviften. Endret 11. mars 2005 av Roncon Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) he-he jada jeg kan også høre en knappenål ved min maskin (med 120mmPSU 2x120 kabinett og zalman7700 CPU). Faktisk det som lager noe ”støy” nå er CPU viften, under belastning når jeg klokker. Så det blir den jeg skal bytte neste gang, til en XP120 eller Swiftech MCX6400. Ikke kabinettviftene, de er dønn stille. Chipset- problematikken regner jeg som løst. Zalman7700 som jeg bruker nå har dårlig balansert vifte i forhold til den gamle 7000. (nå er jeg også extremt kresen skal det nå sies) Tror du klarer deg fint med 1 x 120mm kabinett vifte. Jeg har ingen og det går helt strålende. Gleder med til den passive kjøleren til Asetek kommer i salg (se hw.no nyheter), da blir det denne jeg skal "ducte" til PSU vifte Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
M4c Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 ArcticOC: Interessant prosjekt du driver, bra at du tar det tid til å beskrive det her på forumet. Men, ut i fra ønsket om å få minst mulig støy fra PCen og god ytelse/overklokking, tror jeg du ikke her helt på riktig spor. Angående chipsett-kjølere, så er det klart at din hjemmemekkede kjøler er mer effektiv enn Zalmans, men det virker på min erfaring med DFI Lanparty Ultra-D som om denne økte effektiviteten ikke er nødvendig, da varmen på chippsettet ikke er den begrensende faktoren. Klokker selv min 3000+prosessor til 2600 MHz, da med Zalman på chippsettet. Derfor er det liten grunn til å anbefale andre å mekke en kjøler selv, når de får en som gjør den samme jobben for 47 kr. Angående èn kontra flere vifter i kabinettet: du bør lese litt på SilentPCReview.com, der de har gode kunnskaper om å dempe støyen til PCer. Blant annet denne stickyen fra forumet bør leses. Jeg har nå tre 120mm Pabst-vifter som alle ligger på ca 700 rpm, der en av disse kjøler CPU-heatsinken (TT XP-120), pluss en 80mm som ligger litt lavere. Denne løsningen vil nok bråke mindre enn en løsning der du kjører færre vifter med høyere turtall. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) ArcticOC: Interessant prosjekt du driver, bra at du tar det tid til å beskrive det her på forumet. Men, ut i fra ønsket om å få minst mulig støy fra PCen og god ytelse/overklokking, tror jeg du ikke her helt på riktig spor.Angående chipsett-kjølere, så er det klart at din hjemmemekkede kjøler er mer effektiv enn Zalmans, men det virker på min erfaring med DFI Lanparty Ultra-D som om denne økte effektiviteten ikke er nødvendig, da varmen på chippsettet ikke er den begrensende faktoren. Klokker selv min 3000+prosessor til 2600 MHz, da med Zalman på chippsettet. Derfor er det liten grunn til å anbefale andre å mekke en kjøler selv, når de får en som gjør den samme jobben for 47 kr. Angående èn kontra flere vifter i kabinettet: du bør lese litt på SilentPCReview.com, der de har gode kunnskaper om å dempe støyen til PCer. Blant annet denne stickyen fra forumet bør leses. Jeg har nå tre 120mm Pabst-vifter som alle ligger på ca 700 rpm, der en av disse kjøler CPU-heatsinken (TT XP-120), pluss en 80mm som ligger litt lavere. Denne løsningen vil nok bråke mindre enn en løsning der du kjører færre vifter med høyere turtall. Jeg har flere ganger tidligere vært inne på forumet til SPR, og vet om den stickyen du akkurat anbefalte meg å lese. Men takker uansett! Med prosjektet mitt vil jeg få ganske dårlig airflow i kabinettet så for å være på den sikre siden skader det aldri å overdimensjonere kjølerne. Tror deg på at zalmankjøleren din gjør jobben i ditt kabinett, men jeg er i tvil når det kommer til prosjektet mitt. Dessuten kostet ikke kjøleren meg noe særlig.. basis (Alpha kjøleren) kan du få kjøpt for 75kr på salg hos 3dfxcool.no. Jeg hadde totalt tre timer på byggingen og storkoste meg under prosessen, er bare noe ved det å lage noe selv (som enkelte mennesker ikke forstår) Bor og gjengetapp hadde jeg på jobb, skruer og fjæren fant jeg i "roteskuffa" mi. Jeg regner men en overklokk på oppmot 700MHz. Hvis du kunne vært fysisk tilstede i rommet PC`en står i tror jeg du ville blitt imponert over den lave støyen med de forskjellige komponentene klokket så høyt. Må ikke være så skeptisk.. jeg gjør aldri noe uten å tenke gjennom saken et par uker før jeg setter igang.. dette gjelder også alle WLAN prosjektene mine her på forumet.. Edit: lurer på hvilken FSB du kjører? Har samme hovedkort selv Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
M4c Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvis du setter pris på å mekke, så er det selvfølgelig din hjemmesnekrede kjøler bedre enn en Zalman, og det er ikke mulig å få en for god heatsink, så jeg må gi deg at din kjøler gir bedre temperatur på chipsettet, noe som øker sannsynligheten for en god overklokking. Mine poenger var bare at: 1. En slik hjemmelaget kjøler bør bare anbefales til de som liker å mekke selv, da det ikke virker som en billig Zalman begrenser overklokkingen. 2. På et generelt basis er det bedre å montere flere vifter, for så å la disse gå tregere, enn omvendt. Skal selvfølgelig ikke være skråsikker på overnevnte punkter, for å gå grundigere til verks trengs det veldig mye prøving av forskjellig oppsett. Jeg kjører forøvrig 289 MHz på FSB-bussen, kjørte en stund 290, men den var da av og til ustabil, vet ikke om det var prosessoren eller chippsettet som var den begrensende faktoren, 289 er helt stabil. Får da en CPU-hastiget på 2601 MHz. Og denne maskinen er også imponerende stille. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) 2. På et generelt basis er det bedre å montere flere vifter, for så å la disse gå tregere, enn omvendt. Jeg kjører forøvrig 289 MHz på FSB-bussen, kjørte en stund 290, men den var da av og til ustabil, vet ikke om det var prosessoren eller chippsettet som var den begrensende faktoren, 289 er helt stabil. Får da en CPU-hastiget på 2601 MHz. Og denne maskinen er også imponerende stille. Filosofien min i dette prosjektet er å montere kun en vifte, for så å la denne gå tregere Tro meg den kommer til å flytte mange watt pr.omdreining! Maximal utnyttelse for å si det mildt Ang. FSB`en din.. hvilken HTT multiplikator bruker du? hvis x4HTT kan du nok få problemer på den hastigheten. Det tilsvarer en HTT bus på over 2300DDR.. anbefaler personlig aldri å gå over 1900DDR Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
M4c Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Det er i og for seg en god filosofi, problemstillingen er i så fall om resultatet hadde avgitt mindre lyd dersom du brukte to vifter som gikk på mindre hastighet enn den ene viften du planlegger å bruke. Ved å bruke to vifter kan disse kjøre på halvparten av hastigheten, og avgi mindre støy enn en vifte på som kjører dobbelt så fort som disse. Jeg bruker 4x multiplier på HTT-bussen, har lest andre steder at hastigheten på denne bussen har så og si ingenting å si for ytelsen på systemet, men da jeg ikke ser noen forskjell i stabilitet ved å gå ned i hastighet, lar jeg den stå på 4 (restarter PC kanskje en gang i uken, og den er helt stabil). Angående utregning av HTT-hastighet, så er det vanligst å ikke gange med to (DDR) for å anngi hastigheten på bussen, se f.eks. her. Dette medfører at jeg har en HTT-hastighet på 1156 MHz. Det virker som om hovedkortet ikke har noen problemer med denne hastigheten. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Det er i og for seg en god filosofi, problemstillingen er i så fall om resultatet hadde avgitt mindre lyd dersom du brukte to vifter som gikk på mindre hastighet enn den ene viften du planlegger å bruke. Ved å bruke to vifter kan disse kjøre på halvparten av hastigheten, og avgi mindre støy enn en vifte på som kjører dobbelt så fort som disse. Jeg bruker 4x multiplier på HTT-bussen, har lest andre steder at hastigheten på denne bussen har så og si ingenting å si for ytelsen på systemet, men da jeg ikke ser noen forskjell i stabilitet ved å gå ned i hastighet, lar jeg den stå på 4 (restarter PC kanskje en gang i uken, og den er helt stabil). Angående utregning av HTT-hastighet, så er det vanligst å ikke gange med to (DDR) for å anngi hastigheten på bussen, se f.eks. her. Dette medfører at jeg har en HTT-hastighet på 1156 MHz. Det virker som om hovedkortet ikke har noen problemer med denne hastigheten. Du vet vel at HTT bussen nesten ikke har betydning for ytelsen? Den er ikke en spesielt stor flaskehals i A64 systemer Problemet med høy HTT bus oppstår somregel ikke før du begynner å klokke FSB høyt, det er kjent at det som oftes lønner seg å kjøre denne under 900MHz 1800DDR ved overklokking! Kjør tester selv.. vil se at du ikke taper så mye i ytelse Edit: Vi begynner vel å komme litt off topic nå? Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
M4c Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Som jeg skrev i det forrige innlegget, så er jeg klar over at dette så og si ikke fører til noen forandring i ytelsen, men hvis jeg kan kjøre på denne hastigheten uten at det går utover stabiliteten, kan det ikke skade heller. Tror dette med å ikke gå over 1000 MHz HTT er noe som gjaldt for NF3, ihvertfall ser det ut som DFI-kortet ikke har noen problemer med høyere hastighet. Og ja, helt ening, dette er litt for off-topic, hvis du vil, får vi heller fortsette i DFI-tråden. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 (endret) Vil bare gi en liten komentar til ArticOC: Jeg har Zalman kjøleren, og jeg får samme temp når jeg kjører prime95 nå som jeg fikk på idle med standard kjøling (ca 40grader). Og ang det prosjektet ditt tror jeg det ikke før jeg får se det Du vil få en utrolig varm CPU, og ikke minst PSU, så jeg tipper hele systemet blir ustabilt. Venter spent på bilder, funker det så er det mulig jeg vurderer det selv. EDIT: Tjohei: Høres ut som planen din virker mye mer gjenomtenkt, lykke til. Endret 12. mars 2005 av Kong Basse Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 @ArticOC: Du har faktisk et veldig likt prosjekt som jeg driver med, bortsett fra at du drar den enda litt lenger. Veldig god idé. Forskjellen til det jeg planlegger er at jeg tenket å basere meg på passiv PSU. Hvilken PSU skal du bruke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå