Nugget Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 monterte revoltecs frezer. lyden forsvant men den blir forbanna varm, vil tippe 70grader. kommer til å bytte til en bedre type. opplevde også at maskinen frøs gjentatte ganger under oppstart etter at jeg byttet. noen som tror det kan være en sammenheng? Vel, jeg bruker samme kjøler i et overklokket system. Kjører min AMD 64 3200 på 2,66 Ghz. (FSB 266). Chipsettemperaturen ligger på 33-34 grader i idle og litt mer i load. Det kan altså umulig være noe i veien med Revoltec-kjøleren etter min mening. Sikker på at du har satt den riktig på? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Er det en shim rundt kjernen på chipsettet? Hvordan er høydeforskjellen? Hvis kjernen ligger lenger inn kan det være fare for det ikke er kontakt mellom kjøleren og kjernen. Det var slik jeg tok livet av et 9700 Pro for en stund siden, nemlig... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Både revoltec og zalman er ALT for svak til bruk på nF4. Bare glem å overklokke med det utstyret Tror du har meget rett når du sier 70grader.. tipper den er mer. Dette er noe jeg har visst hele tiden. Neimen så lur du er da! Det er jo flere som har montert zalman-kjøleren uten at det har bydd på problemer! Hehe.. ville ikke montert den Zalmankjøleren om du hadde slengt den etter meg. Gjør følgende: - sett FSB til +300MHz - sett chipset til 1,6V - lukk kabinettet ditt - overklokk CPU`en godt (+2400MHz) Kjør Prime95 i 4timer og fortell meg hva du har i temperatur! (kun nF4) Vil ikke ha resultater fra maskiner med flere kabinettvifter som står å blåser på fult..annser dette som juks. Og tviler sterkt på at noen ønsker et slikt system til vanlig bruk p.g.a støy! Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 For det første, jeg har ikke denne kjøleren så jeg kan ikke kjøre den testen. Jeg reagerte bare på at du sa at den ikke funket når flere i denne tråden har sakt at den funker fint! For det andre, så sa du at den ikke ville funke til overklokking i det hele tatt, og så ber du folk overklokke hovedkortet med over 50%. Forøvrig så er jo kabinettvifter bortimot et must for passive kjølere. (Uten at jeg tror at folk gidder å la maskinen høres ut som en støvsuger). Men, joa, det hadde vært interesting å få sett litt temperaturer av denne kjøleren...så om noen andre har testet/gidder å teste så kom med dem! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 For det andre, så sa du at den ikke ville funke til overklokking i det hele tatt, og så ber du folk overklokke hovedkortet med over 50%. Ja, hvis du er interessert i å klokke så vanvittig mye, hvordan kan du ha interesse av en tråd som handler om å redusere støynivået, helst til ingenting? Jeg mener, heftig overklokking = mye støy (med mindre man bruker vannkjøling), og da motsier du deg selv ved å delta i denne tråden... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 For det første, jeg har ikke denne kjøleren så jeg kan ikke kjøre den testen. Jeg reagerte bare på at du sa at den ikke funket når flere i denne tråden har sakt at den funker fint! For det andre, så sa du at den ikke ville funke til overklokking i det hele tatt, og så ber du folk overklokke hovedkortet med over 50%. Sorry!! Glemte at jeg ikke var i DFI tråden Så beklager at jeg tok +50% overklokk som en selvfølge Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) For det andre, så sa du at den ikke ville funke til overklokking i det hele tatt, og så ber du folk overklokke hovedkortet med over 50%. Ja, hvis du er interessert i å klokke så vanvittig mye, hvordan kan du ha interesse av en tråd som handler om å redusere støynivået, helst til ingenting? Jeg mener, heftig overklokking = mye støy (med mindre man bruker vannkjøling), og da motsier du deg selv ved å delta i denne tråden... Jeg motsier så absolutt ikke meg selv, det går fint å kjøle chipset passivt +overklokke heftig. Er det ikke passiv kjøling denne tråden handler om? og er det ikke en passiv kjølesløsning jeg snakker om?! Fordi du kan få både i pose og sekk! Jeg klarer å klokke sinnsykt og i tillegg benytte meg av passiv kjøling. Systemet mitt bruker kun to støysvake vifter på 120mm@900RPM. Den ene er på CPU og den andre befinner seg i strømforsyningen.. ..og ja, jeg overklokker vanvittig hardt Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Toggen Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Min Temp ligger på 29 grader idle med passiv Zalman og 3500+ @ 2.6 Ved prime95 eller spilling stiger tempen til ca 35-36 grader. Sitter med et antec 3700bqe med to 120 vifter (en inn og en ut) og en 92 vifte som blåser direkte på Zalmanen. Ikke helt passivt men likevel greie temper syns jeg. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Altså...50% overklokk på hovedkortet går nok uten problem med standard kjøling(hw.no's klarte 65% i sin test)...men, for de aller fleste så er det andre ting som setter stopper for overklokkingen enn hovedkortet... ...det betyr at selv om zalman-kjølingeren er dårligere enn standard-kjøleren, så vil den trolig ikke påvirke klokkeresultatene til de fleste som monterer den uansett... ...du derimot påstod at man bare kan "glemme" overklokking når man monterer denne kjøleren og det påstår jeg bare er bullshit! Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Altså...50% overklokk på hovedkortet går nok uten problem med standard kjøling(hw.no's klarte 65% i sin test)...men, for de aller fleste så er det andre ting som setter stopper for overklokkingen enn hovedkortet... ...det betyr at selv om zalman-kjølingeren er dårligere enn standard-kjøleren, så vil den trolig ikke påvirke klokkeresultatene til de fleste som monterer den uansett... ...du derimot påstod at man bare kan "glemme" overklokking når man monterer denne kjøleren og det påstår jeg bare er bullshit! Det spørs hva du mener med overklokking! Kjør den testen jeg beskrev tidligere i tråden og gi meg dine temperaturer Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Fordi du kan få både i pose og sekk! Jeg klarer å klokke sinnsykt og i tillegg benytte meg av passiv kjøling. Systemet mitt bruker kun to støysvake vifter på 120mm@900RPM. Den ene er på CPU og den andre befinner seg i strømforsyningen.. Okay, da så. Kult at du får til så bra overklokk med så lite vifter. Det skal du ha. Men vi ble bare provosert fordi du får det til å høres ut som om Zalman kjøleren er en drittkjøler som burde vært sendt tilbake dit den kom fra. Selvfølgelig er løsningen din bedre, hvis man er villig og har kunnskapene til å mekke en kjøler sjæl, men Zalman kjøleren fungerer helt topp for de fleste av oss. Det er mulig vi hadde kommet bedre ut i denne diskusjonen hvis du hadde startet med å si at Zalman kjøleren ikke er god nok til "vanvittig hard" overklokking, istedet for å si til hundvåg at det er naturlig at han får sånne temperaturer. Du kan ikke forutsette at han overklokker like mye som deg. Slike temperaturer hadde han nok fått med standardkjøleren også hvis det var det som var årsaken. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Altså...50% overklokk på hovedkortet går nok uten problem med standard kjøling(hw.no's klarte 65% i sin test)...men, for de aller fleste så er det andre ting som setter stopper for overklokkingen enn hovedkortet... ...det betyr at selv om zalman-kjølingeren er dårligere enn standard-kjøleren, så vil den trolig ikke påvirke klokkeresultatene til de fleste som monterer den uansett... ...du derimot påstod at man bare kan "glemme" overklokking når man monterer denne kjøleren og det påstår jeg bare er bullshit! Det spørs hva du mener med overklokking! Kjør den testen jeg beskrev tidligere i tråden og gi meg dine temperaturer Les mine tidligere innlegg, så ser du at jeg ikke har zalman-kjøleren! Jeg regner 10% og oppover som greie overklokkinger...har selv 35%-overklokking på minne/cpu/hk og synes det er ganske bra med standard kjøling uten noe plagsomt lydnivå... skal man opp i 50% og over så er standard kjøling for dårlig i de fleste tilfeller...(og trolig også en passiv kjøler som de fleste rapporterer at er på høyde med eller litt dårligere enn standard kjøling) men siden du mener at overklokking er en glemmesak, så er vel spørsmålet hva du mener med overklokking! Lenke til kommentar
hundvåg Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 jeg klokker ikke noe videre mye, men freezeren blir varm som f.. Kan det være for mye kjølepasta som er grunnen til at den blir så varm? Lenke til kommentar
Toggen Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Tror nok jeg vill ha demontert den og montert den på nytt med ny pasta da ja. Jeg har nå kjørt prime95 i 1.5 time og tempen på MB har steget med tre grader til 32. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Fordi du kan få både i pose og sekk! Jeg klarer å klokke sinnsykt og i tillegg benytte meg av passiv kjøling. Systemet mitt bruker kun to støysvake vifter på 120mm@900RPM. Den ene er på CPU og den andre befinner seg i strømforsyningen.. Okay, da så. Kult at du får til så bra overklokk med så lite vifter. Det skal du ha. Men vi ble bare provosert fordi du får det til å høres ut som om Zalman kjøleren er en drittkjøler som burde vært sendt tilbake dit den kom fra. Selvfølgelig er løsningen din bedre, hvis man er villig og har kunnskapene til å mekke en kjøler sjæl, men Zalman kjøleren fungerer helt topp for de fleste av oss. Det er mulig vi hadde kommet bedre ut i denne diskusjonen hvis du hadde startet med å si at Zalman kjøleren ikke er god nok til "vanvittig hard" overklokking, istedet for å si til hundvåg at det er naturlig at han får sånne temperaturer. Du kan ikke forutsette at han overklokker like mye som deg. Slike temperaturer hadde han nok fått med standardkjøleren også hvis det var det som var årsaken. Zalman er "ok", men du lager fort en bedre selv Problemet er at nF4 lager vanvittig med varme i forhold til chipsett som kom på markedet for et år siden, det jeg påstår er at det er andre krav til chipsetkjøling av nF4 Revoltec`en er ikke bra og det står jeg ved. Den er for lav og har for lite areal som i tillegg ikke har god luftgjennomstrømming Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 jeg klokker ikke noe videre mye, men freezeren blir varm som f.. Kan det være for mye kjølepasta som er grunnen til at den blir så varm? Det kan nok være en fordel å pelle det fra hverandre igjen og se hvordan kontakten er. For mye goop er ikke bra. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Revoltec`en er ikke bra og det står jeg ved. Den er for lav og har for lite areal som i tillegg ikke har god luftgjennomstrømming Definer bra. Jeg skal putte en sånn inn i systemet mitt til helga, men jeg overklokker ikke, så for meg vil den bli "bra". Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Revoltec`en er ikke bra og det står jeg ved. Den er for lav og har for lite areal som i tillegg ikke har god luftgjennomstrømming Definer bra. Jeg skal putte en sånn inn i systemet mitt til helga, men jeg overklokker ikke, så for meg vil den bli "bra". Kjør Prime95 uten å overklokke, tipper du får +60grader. Sikkert "bra" nok, men jeg liker ikke personlig å ha så høye temp på chipset Lenke til kommentar
M4c Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Har den passive Zalman-kjøleren montert, overklokker HTT til 290, og maskinen er helt stabil. Har en Pabst 80mm vifte i kabinettet som blåser rett på, pluss en haug andre vifter, og alle kjører på 5v. Da er PC så og si lydløs (dvs at jeg hører kjøleskapet 30 meter unne rundt tre hjørner bedre). Men det stemmer at chipsettet kommer opp i 60 grader, men den er like stabil for dèt. Bra kjøler du har mekket deg ArticOC, men ut i fra min erfaring er den strengt tatt ikke nødvendig, med mindre du skal klokke HTT til over 300 MHz. Lenke til kommentar
hundvåg Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hva mener dere er en bra cpu kjøler til dette hovedkortet? har tenkt på zalmans 7700. Har noen noen erfaringer med det eller evt noen bedre forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå