sterilan Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 mad_arab, jeg skjønner problemet. Jeg satte på en Zalmankjøleren i går, og synes også at den sitter veldig løst. Jeg føler meg ikke komfortabel med at den flytter på seg bare man så vidt kommer borti den. Jeg brukte arctic silver 3, men kanskje man kan benytte termisk lim i stedet for termisk pasta? Får i så fall selvfølgelig aldri fjernet kjøleren igjen ... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg brukte arctic silver 3, men kanskje man kan benytte termisk lim i stedet for termisk pasta? Får i så fall selvfølgelig aldri fjernet kjøleren igjen ... Ikke hvis du blander fifty-fifty med silver... Lenke til kommentar
sterilan Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Takk Tjohei! Glimrende ide! Hvis jeg får problemer med den "løse" viften skal jeg sannelig prøve den resepten. Har du prøvd den selv? Får man av "limrestene" fra chipen også uten å bruke tappjern? Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Fordi jeg ikke hadde noe valg om den ikke skulle sitte helt løst. Fjærene er selvsagt på ja. Virker rimelig stabil temperaturmessig, så satser på at dette går. Er du sikker på at skruene er feste skikkelig? Hvis de er det så skal ribben henge godt fast... Lenke til kommentar
ASUSNO Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Men ASUSNO vet du om det blir mulig for eiere av Rev 1.0 med vepsen å kunne bestille/få tak i den fremtidige kjøleren løst? Slik at om den viser seg til å være meget god så kan man bytte til den selv. Sorry, men det vet jeg ikke noe om. Det er også usikkert hvor fort kortene vil komme med nye vifter, men det er tatt tak i på hovedkontoret i hvert fall. Jeg skal prøve å finne ut mer. Om støyen irriterer vil jeg nok anbefale å gå for en annen løsning inntil vi vet mer. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Hmm...alle erfaringer (inkludert mine egne) tyder på at chipsettviften er grei med tanke på kjøling,støy og stabilitet ved en hastighet på rundt 6000rpm. Burde det ikke være mulig å lage en bios som lot en stille viften til dette da? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Fordi jeg ikke hadde noe valg om den ikke skulle sitte helt løst. Fjærene er selvsagt på ja. Virker rimelig stabil temperaturmessig, så satser på at dette går. Er du sikker på at skruene er feste skikkelig? Hvis de er det så skal ribben henge godt fast... Jepp, skruene sitter skikkelig, men ribba sitter rett og slett ikke stramt mot hovedkortet i det hele tatt når den er festet. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Har du prøvd den selv? Får man av "limrestene" fra chipen også uten å bruke tappjern? Nei, jeg har ikke prøvd det selv, men jeg leste om det på Arctic Silver's hjemme sider.... [lete lete] Nei, finner det ikke igjen; det er jo noen år siden jeg leste det... Men her er hva en kar skriver på Overclocker Cafe: This stuff is promoted as a "permanent bond" unless you cut your mixture with some Arctic Silver Thermal Paste. Han skriver også at han klarte å få pelt av det han hadde limt fast med en tynn kniv, selv om det her var snakk om ram. Litt mer tricky med chipsettet på hovedkortet. Uansett, han skriver ikke noe mer om hvor mye Thermal Paste man skal cut'e med, men jeg mener å ha lest at det var fifty fifty. Du kan jo prøve på noe annet først (behøver vel ikke engang være noe hardware), og la det herde et par dager eller.no bare for å være sikker på at det sitter som det skal, og så se om du klarer å vri det av. Det skulle ikke være umulig. Forøvrig kan du spørre på overklokkerforumet her om noen har prøvd det samme. Lenke til kommentar
slengpung Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Bestilte kortet igår jeg. Viste egentlig ikke at det var ett så stort problem med denne hylende vifta som sitter på hovedkortet. Har ikke lest hele denne tråden da men. Hva har dere kommet fra til? Kan jeg rive ut den vifta og sette inn noe som ikke støyer siden jeg må ha det stille her.. Soveroms pc Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) skal du ha det stille vil jeg anbefale en passiv kjøler (mange er diskutert her i tråden) eller en viftestyring til viften! edit: roncon: hva med å lage en oppsummering av de første sidene med forslag til løsninger i første innlegget? Endret 10. mars 2005 av krister461 Lenke til kommentar
slengpung Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 takker for det.. passiv kjøler er vel det beste kanskje.. Bare den kjøler nok liksom.. noen spes. type som er anbefalt? Lenke til kommentar
slengpung Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 takker for det.. passiv kjøler er vel det beste kanskje.. Bare den kjøler nok liksom.. noen spes. type som er anbefalt? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) mad_arab, jeg skjønner problemet. Jeg satte på en Zalmankjøleren i går, og synes også at den sitter veldig løst. Jeg føler meg ikke komfortabel med at den flytter på seg bare man så vidt kommer borti den. Jeg brukte arctic silver 3, men kanskje man kan benytte termisk lim i stedet for termisk pasta? Får i så fall selvfølgelig aldri fjernet kjøleren igjen ... Har du tilgang til en boremaskin og en gjengetapp (ca.50kr.) løser du problemet med å feste kjøleren lett* *ArticOC lett.. Kjøp to 15mm M3 skruer og let fram en liten kraftig fjær.. Hullet du borer må være nøyaktig 2,5mm hvis du skal gjenge opp for bruk med M3 skruer, dette for at gjengetappen skal ha litt gods å lage spor i. Ved bruk av M3 skruer har du veldig lite toleranse på feilmåling, du kan ikke bomme med mer enn ca.0,5mm diagonalt mellom hullene før du risikerer å få problemer. Så husk å bruke skyvelær når du måler opp! Bruk gjerne 15min på å trippelsjekke målene du tar *viktig* Mestrer du teknikken kan du feste hvilken som helst kjøler uten å risikere å ødelegge noe Denne bygget jeg spesielt for bruk på DFI nF4, den har stort areal og lar deg også bruke skjermkort av ubegrenset lengde! Kan skrive under på at resultatet ble sinnsykt bra. Endret 10. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
fujifrik Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 mad_arab, jeg skjønner problemet. Jeg satte på en Zalmankjøleren i går, og synes også at den sitter veldig løst. Jeg føler meg ikke komfortabel med at den flytter på seg bare man så vidt kommer borti den. Jeg brukte arctic silver 3, men kanskje man kan benytte termisk lim i stedet for termisk pasta? Får i så fall selvfølgelig aldri fjernet kjøleren igjen ... Har du tilgang til en boremaskin og en gjengetapp (ca.50kr.) løser du problemet med å feste kjøleren lett* *ArticOC lett that is.. Kjøp to 15mm M3 skruer og let fram en liten kraftig fjær.. Hullet du borer må være nøyaktig 2,5mm hvis du skal gjenge opp for bruk med M3 skruer, dette for at gjengetappen skal ha litt gods å lage spor i. Ved bruk av M3 skruer har du veldig lite toleranse på feilmåling, du kan ikke bomme med mer enn ca.0,5mm diagonalt mellom hullene før du risikerer å få problemer. Så husk å bruke skyvelær når du måler opp! *viktig* Mestrer du teknikken kan du feste hvilken som helst kjøler uten å risikere å ødelegge noe Denne bygget jeg spesielt for bruk på DFI nF4, den har stort areal og lar deg også bruke skjermkort av ubegrenset lengde! Kan skrive under på at resultatet ble sinnsykt bra. Tror ikke zalmankjøleren er bred nok til at du får skrudd den på plass. Den har to armer som stikker ut på siden som den festes med. Er ikke helt 100% sikker, men syntes jeg husker at den var så smal at den ikke vil dekke begge monterings hullene. Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Tror ikke zalmankjøleren er bred nok til at du får skrudd den på plass. Den har to armer som stikker ut på siden som den festes med. Er ikke helt 100% sikker, men syntes jeg husker at den var så smal at den ikke vil dekke begge monterings hullene. Som sagt.. hvilken som helst kjøler. Finn en gammel Pentium1/2/3 sak du kan bruke. Mange av disse kjølerne er gode kandidater for chipsettkjøling. Sag bare bort ribbene som er i veien. Aluminium er er et mykt metall som det er lett* å skjære i Det stemmer at metoden min ikke vil fungere med den Zalmankjøleren som er for smal, men bruker du en annen kjøler kan du lett overgå ytelsen til Zalmankjøleren. Bare fantasien som setter grenser når det kommer til modding *ArticOC lett Endret 10. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Chipsetkjøling er morsomt, mye på grunn av det ikke finnes så mye bra å få kjøpt og at slik kjøling ikke setter så alt for stor krav til ytelse. Man kan lage seg chipsetkjøler av nesten hvilken som helst gammel Penium1/2/3 ribbe, selv om disse er for små til dagens CPU`er er de mer enn god nok til chipset.. et stort pluss er at det ikke behøver å koste deg skjorta, da det skal være ganske lett å finne en gratis Men det kanskje aller beste med hjemmemekka Chipsetkjølere er at man slipper den grusomme lyden av små vifter på høyt turtall.. har en lei tendens til å skjære gjennom alt annet, da lydbildet til disse ligger så høyt Det er mye mulig at jeg i nær framtid lager en meget detaljert guide som beskriver prosessen fra start til slutt. Den vil omhandle gjenging, kutting og måling, alt for at nettopp du også skal kunne lage deg et skikkelig monster av en kjøler Her kan du se et annet velykket chipset prosjekt jeg har gjennomført: http://www.ocshoot.no/chipsetcooling2.html Endret 10. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
hundvåg Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 monterte revoltecs frezer. lyden forsvant men den blir forbanna varm, vil tippe 70grader. kommer til å bytte til en bedre type. opplevde også at maskinen frøs gjentatte ganger under oppstart etter at jeg byttet. noen som tror det kan være en sammenheng? Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) monterte revoltecs frezer. lyden forsvant men den blir forbanna varm, vil tippe 70grader. kommer til å bytte til en bedre type. opplevde også at maskinen frøs gjentatte ganger under oppstart etter at jeg byttet. noen som tror det kan være en sammenheng? Både revoltec og zalman er ALT for svak til bruk på nF4. Bare glem å overklokke med det utstyret Tror du har meget rett når du sier 70grader.. tipper den er mer. Dette er noe jeg har visst hele tiden. Min "spesialkjøler" ligger jo på 50grader ved Prime95@300MHz FSB.. så har nesten ikke turt å tenke på hva Zalman folk fikk av temperaturer. Er helt sikker på at dette ikke er det siste vi kommer til å høre om problemet noen som tror det kan være en sammenheng? hehe.. Ja! Tror også det kan være direkte farlig i enkelte tilfeller Endret 11. mars 2005 av ArticOC Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Både revoltec og zalman er ALT for svak til bruk på nF4. Bare glem å overklokke med det utstyret Tror du har meget rett når du sier 70grader.. tipper den er mer. Dette er noe jeg har visst hele tiden. Neimen så lur du er da! Det er jo flere som har montert zalman-kjøleren uten at det har bydd på problemer! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Både revoltec og zalman er ALT for svak til bruk på nF4. Bare glem å overklokke med det utstyret ... .. så har nesten ikke turt å tenke på hva Zalman folk fikk av temperaturer. Er helt sikker på at dette ikke er det siste vi kommer til å høre om problemet Hva med alle de andre som har skrevet i denne tråden at Zalman og Revoltec kjøleren funker perfekt og kjøler like bra eller bedre enn "vepsen", skal du bare pisse på dem, og 12 sider med gode erfaringer...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå