Gå til innhold

min Subwoofer worklog

Anbefalte innlegg

Tenkte bare jeg skulle legge ut worklogen min. :)

Suben er en dynabel phobos, med 12" element og 250w forsterker. Jeg fikk med element, forsterker, spikes, akustilux, rockwool, ja egentlig alt untatt kassen. Kassen lager jeg selv i 19 mm MDF plater som jeg senere skal male svart eller en annen stilig farge.

7.01.05

Reiste og hentet platene hos partner-tre på klepp. Kostet rundt en tusenlapp for 1 plate 19 mm MDF og 310 ml polyurethan lim. Platen kappet de gratis etter tegningen, helt på millimeteren og gratis.

Jeg kom hjem og "idenifiserte" platene (skrev navn og mål på) før jeg tegnet opp hvor jeg skule kappe og hvor skruene skal være og sånn.

Skal se om jeg får tatt et par bilder etterpå

oppdateringer kommer

UPPDATE!!!!!: Har nå lagt ut en mer oversiktlig versjon på http://www.home.no/evenhimself/subwoofer-worklog.htm

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå endelig tegnet opp allt sammmen, en skikkelig pirke jobb. Her er det snakk om nøyaktighet helt ned til millimeteren så du må være nøye før du tar saga fatt. Har tegnet det om og om igjen 4-5 ganger til jeg ble fornøyd, men det er verdt det.

Skal ta å sage ut, runde av hjørnr og evt. lime kassen sammen i morgen og da ommer det flere bilder. Akkurat nå er det lite spennende å fotografere

Fant ut at jeg ikke hadde en stor nok passer til å tegne opp elementet og fronttrekket, men jeg skal låne en i morgen.

Lenke til kommentar

kom akkurat hjem fra fest nå :)

Har idag skjært ut de 4 hullene i bakplaten, har ikke fått jobbet noe særlig idag siden jeg måtte ut og shoppe ny stikksag etter at den andre førkrigsmodellen hadde tatt kvelden.

mdf og polyurthan lim kom på rundt en tusenlapp, men jeg har en mistanke om at det var limen som kostet flesk. Selv om mdf er en del dyrere en vanlig spon, og det står an at du kan bruke spon i følge tegningen ville jeg likevel brukt mdf. Mdf gir mindre egenresonans og selv om det er produsert med nokså samme metode som spon så merker du at det er noe helt annet.

Mdf er faktisk hardpresset papp. Litt sånn småsykt å tenke på.

Skal ta turen over til jobben og "stjele" noen tvinger slik at jeg får limt kassen i morgen.

TO BE CONTINUED

Endret av EvoZ
Lenke til kommentar
kom akkurat hjem fra fest nå :)

Har idag skjært ut de 4 hullene i bakplaten, har ikke fått jobbet noe særlig idag siden jeg måtte ut og shoppe ny stikksag etter at den andre førkrigsmodellen hadde tatt kvelden.

mdf og polyurthan lim kom på rundt en tusenlapp, men jeg har en mistanke om at det var limen som kostet flesk. Selv om mdf er en del dyrere en vanlig spon, og det står an at du kan bruke spon i tegningen ville jeg likevel brukt mdf. Mdf gir mindre egenresonans og selv om det er produsert med nokså samme metode som spon så merker du at det er noe helt annet.

Skal ta turen over til jobben og "stjele" noen tvinger slik at jeg får limt kassen i morgen.

TO BE CONTINUED

MDF er en "finere" utgave av spon...

Derfor mye "dødere" enn sponplatene...

Betaler for øvrig 330 kroner for 22 mm. MDF plater på 240x120 cm., og 39.50 per tube med PU-lim (polurethan)...

Lenke til kommentar

oki, sjekket flere steder, men der jeg handlet var det billigste jeg fant. Men den polyurthan limen jeg kjøpte var sånn du aktiverte med vann og ekspanderte ikke like mye som vanlig slik at jeg slipper å skrelle av så mye limrester med kniv og slipper å ha svære tvinger.

Lenke til kommentar

Litt off-topic, men så at dere diskuterte lim lengre opp.

Fikk tak i perfekt lim til formålet på den lokale byggshopen. Den var grå og temmelig seig. Fantes i flere farger, alt etter bruksformål. Den brukte litt tid på å tørke. Ekspanderte ingenting. Men ble helt tett, fikk samme konsistens som en gummipakning når den var stivnet. Når jeg skulle hugge den gamle basskassa, måtte jeg bruke slegge. Var så vidt jeg fikk slått den i stykker. Så vidt jeg husker kostet limet ca. 100,- for en pakke. Måtte ha to stk til en kasse på 60 liter.

Lenke til kommentar
Kan du finne det ut trur du??

Hadde vært kjekt å vite...

Det er vel ikke så seigt at det blir svikt i kassa hvis du for eks. setter deg på den??

Det er vel ikke så seigt at det blir svikt i kassa hvis du for eks. setter deg på den??

Ingen fare for det. Skal prøve å finne ut av navnet på limet. I butikkene som solgte det reklamerte de gjerne for det med å lime ting fast som du kunne gjøre alt mulig med for å prøve å få løs. Jeg prøvde selv hammer og diverse redskaper. Satt som f***...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...