eee Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Hei! Jeg har tenkt å skaffe meg PC før februar. Bestillingen tenkte jeg skulle skje i neste uke eller uken etter det. Jeg håper på å få tilbakemeldinger som hjelper meg med dette oppsettet. Datamaskinen skal brukes til spilling og videoredigering. Spesifikasjoner: Kabinett: Raidmax MidiTower m/vindu "Storm", 847, titan Strømforsyning: Enermax Noistaker 470W strømforsyning Hovedkort: Gigabyte K8NXP-9 nForce4 Ultra Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz "Winchester" BOXED RAM: OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 Harddisk: Western Digital Raptor 73,4 GB Harddisk 2: Western Digital 250GB S-ATA 7200 RPM, SE, 8MB cache Diskettstasjon: Sony Floppy 3.5" 1.44MB FDD hvit/grå CD/DVD: Samsung DVD-spiller IDE DVD16x/ CD48x DVD-Brenner: Plextor DVD-brenner PX-716A/T3 Retail, 4X DVD+R Double Layer Skjermkort: Sapphire Radeon X850XT PE 256MB GDDR3 PCI Express Skjerm: NEC 17" LCD MultiSync 1770NX Svart/Sølv Mus: Razer Diamondback Precision Gaming Mouse - Magma Musmatte: Razer RV1001 eXactmat Tastatur: Logitech Internet Navigator Keyboard SE Kabler: DVI-skjermkabel: DVI Digital - Digital DUAL M/M 2 meter Floppykabel: 45cm, rund, sølv IDE-kabel: ATA133, 45cm, rund, sølv Kabelstrømpe-kit: Sort Det er 3 internetbutikker jeg har tenkt å kjøpe dette fra; Netshop, Komplett og Micrpoplex. Dette oppsettet koster: 21984,- ekskl. frakt.. Jeg håper jeg kan få det billigere ved hjelp av dere. Jeg håper at dere kan hjelpe meg å si hva dere mener om dette oppsettet.. Er det noe jeg kan spare på? Edit: Er det verdt å spare 2400 kr på å velge et x700 Pro skjermkort...? Edit2: Kanskje jeg skulle droppe DVD-spiller og Diskettstasjon...? Edit3: Kanskje jeg skulle bytte ut eXactmat med fUnc sUrface...? mvh Trond Endret 7. januar 2005 av eee Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Tja... ...du får billigere hovedkort...asus har nForce4 hovedkort nede i 1200,-... ...og personlig hadde jeg nøyd meg med bare en dvd-brenner (ingen spiller).... ellers får du billigere strømforsyninger...f.eks bzerk 500w fra microplex...(selv om jeg ikke er overbevist om at disse faktisk leverere 500w)... men, du har et bra oppsett da!! edit: du kan jo alltids sjekke ut ram-brikkene netshop har som ukens tilbud! De ser jo ikke så dum ut! ...og du kan alltids spare noen kroner på cpu om du ønsker...både 3000+ og 3200+ overklokker meget bra! Endret 7. januar 2005 av krister461 Lenke til kommentar
trulsta Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 ikke alltid så lurt å kjøpe så ny og bra prosessor, ville gått for 3000 elns..tror ærlig talt du ikke vil verke store forskjeller. Bruk heller pengene evt. på å oppgradere senere. Ellers kan du jo spare på å droppe bestillingen fra Microplex? Bare for å få kabelstrømper osv.. og trenger du virkelig Digital Raptor 73,5 gb? Lenke til kommentar
Azton Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Du kunne jo tatt en billigere DVD brenner hvertfall. F.eks den NEC brenneren til 500,- Lenke til kommentar
DjAass Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Det første jeg ville spart på her er prosessoren og ram'en, du kunne nok også spart en del kroner på hovedkortet og ihvertfall på DVD-R Når det gjelder WD Raptor er jeg ikke i tvil om at dette er det rette valget for denne maskinen, dette ville vært mitt førstevalg i denne prisklassen! Skjermkort kan du nok mer om selv, men jeg synes det var noe dyrt.. Uten at jeg vet noe om det du har valgt vil jeg bare tipse om at du vurderer støynivå på kabinett, PSU og evt. velger en OEM prosessor med en støysvak vifte. for eks. Arctic Cooling Freezer e.l. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Bare dumt å kjøpe den Plextor-brenneren til over tusen kroner da du får en en bedre brenner til 5-600, tenker da først og fremst på BenQ DW 1620 og evt. NEC 3500... Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Tja... ...du får billigere hovedkort...asus har nForce4 hovedkort nede i 1200,-... ...og personlig hadde jeg nøyd meg med bare en dvd-brenner (ingen spiller).... ellers får du billigere strømforsyninger...f.eks bzerk 500w fra microplex...(selv om jeg ikke er overbevist om at disse faktisk leverere 500w)... men, du har et bra oppsett da!! edit: du kan jo alltids sjekke ut ram-brikkene netshop har som ukens tilbud! De ser jo ikke så dum ut! ...og du kan alltids spare noen kroner på cpu om du ønsker...både 3000+ og 3200+ overklokker meget bra! Asus har SLI-hovedkort ja... jeg søkte i prisguiden etter nForce 4 Ultra, 939, ATX.... fant kun det hovedkortet jeg har satt opp... DVD-spilleren kan være lur å ha hvis man skal brenne en plate "on-the-fly".. Enermax strømforsyningen gir vel det du betaler for, hvis ikke mer..... vet ingenting om bzerk... hadde ikke tenkt å overklokke cpu..... men kanskje det holder med 3200... hvis prisen er verdt Ghz'ene.. Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 ikke alltid så lurt å kjøpe så ny og bra prosessor, ville gått for 3000 elns..tror ærlig talt du ikke vil verke store forskjeller. Bruk heller pengene evt. på å oppgradere senere. Ellers kan du jo spare på å droppe bestillingen fra Microplex? Bare for å få kabelstrømper osv.. og trenger du virkelig Digital Raptor 73,5 gb? Jeg får jo kabinettet fra microplex.... en viktig del Raptoren skal jeg bruke som OS-disk... den vil bli rask... Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Du kunne jo tatt en billigere DVD brenner hvertfall. F.eks den NEC brenneren til 500,- Jeg vil ha en kvalitetsbrenner... og Plextor er "King of Quality".. Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Det første jeg ville spart på her er prosessoren og ram'en, du kunne nok også spart en del kroner på hovedkortet og ihvertfall på DVD-R Når det gjelder WD Raptor er jeg ikke i tvil om at dette er det rette valget for denne maskinen, dette ville vært mitt førstevalg i denne prisklassen! Skjermkort kan du nok mer om selv, men jeg synes det var noe dyrt.. Uten at jeg vet noe om det du har valgt vil jeg bare tipse om at du vurderer støynivå på kabinett, PSU og evt. velger en OEM prosessor med en støysvak vifte. for eks. Arctic Cooling Freezer e.l. Hvilken prosessor? Hvilken ram? Hvilket hovedkort? Raptoren skal jeg selvfølgelig ha.. Har vurdert å spare på skjermkortet ja... det er ekstremt dyrt... Er det så mye bråk fra kabinettet, psu'en og boxed vifta på cpu'en? Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Bare dumt å kjøpe den Plextor-brenneren til over tusen kroner da du får en en bedre brenner til 5-600, tenker da først og fremst på BenQ DW 1620 og evt. NEC 3500... Hvor finner du NEC og BEnQ brennerne med programvare? Endret 7. januar 2005 av eee Lenke til kommentar
z00l Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Du kunne jo tatt en billigere DVD brenner hvertfall. F.eks den NEC brenneren til 500,- Jeg vil ha en kvalitetsbrenner... og Plextor er "King of Quality".. Nå er det en gammel myte at plextor er kvalitetsbrenner. Faktisk så har Nec tronet toppen det siste året med en rimelig klar margin. -z00l- Lenke til kommentar
Ghost Of Death Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg ville kjøpt billigere minne, og billigere hovedkort. Skjermkortet må du velge selv, fordi det er VELDIG subjektivt. PS: Gå for en 3000+ hvis du har lys å spare noen kroner ved å overklokke. PS2: Plextor ER king of quality, uansett hvordan man vrir og vender på det. De er kanskje ikke helt på topp når det kommer til ytelse, men jeg har aldri opplevd en plextor med noe feil på. Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Du kunne jo tatt en billigere DVD brenner hvertfall. F.eks den NEC brenneren til 500,- Jeg vil ha en kvalitetsbrenner... og Plextor er "King of Quality".. Nå er det en gammel myte at plextor er kvalitetsbrenner. Faktisk så har Nec tronet toppen det siste året med en rimelig klar margin. -z00l- Hvor har du vidunderet? Jeg skal ha med programvare... Hvor stor er bufferen? Er det burn proof på den? Lenke til kommentar
eee Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg ville kjøpt billigere minne, og billigere hovedkort. Skjermkortet må du velge selv, fordi det er VELDIG subjektivt. PS: Gå for en 3000+ hvis du har lys å spare noen kroner ved å overklokke. PS2: Plextor ER king of quality, uansett hvordan man vrir og vender på det. De er kanskje ikke helt på topp når det kommer til ytelse, men jeg har aldri opplevd en plextor med noe feil på. Hvor har du det billigere nForce 4 Ultra-kortet? Jeg fant bare det som er over.... Skjermkortet har jeg vurdert å bruke litt mindre penger på... En 3000 og en 3200 cpu har 400 MHz FSB....... 3500 har 800 MHz FSB... jeg har ikke tenkt å overklokke..... Er enig med deg på Plextor... de er konge... 8MB buffer..... Burn proof... god programvare..... jeg har ikke hatt noe problemer med dem... en brenner fikk jeg byttet ut pga den var noe galt med... hadde 40x, fikk tilbake 48x.. uten å måtte betale... Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 hva er det det ultra-kortet har som f.eks. ikke asus sitt sli kort har? bare nysgjerrig, skal kjøpe meg hk snart selv.... Lenke til kommentar
eee Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 hva er det det ultra-kortet har som f.eks. ikke asus sitt sli kort har? bare nysgjerrig, skal kjøpe meg hk snart selv.... Det ultra kortet er rettet mot 1xskjermkort på en 16x pci-e port..... Asus sin SLI-løsningen er rettet mot dual gfx (skjermkort)... hvis du forstår.... Siden ATI ikke støtter SLI, så vil jeg ha et nForce 4 ultra kort.. da har jeg 1 skjermkort... ATI sin løsning for dual gfx heter AMR, og den er ikke kommet for fullt enda... gjennstår testing og forskjellig, hvis jeg ikke tar helt feil... Fikk du det svaret du lurte på? Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Det ultra kortet er rettet mot 1xskjermkort på en 16x pci-e port..... Asus sin SLI-løsningen er rettet mot dual gfx (skjermkort)... hvis du forstår....Siden ATI ikke støtter SLI, så vil jeg ha et nForce 4 ultra kort.. da har jeg 1 skjermkort... ATI sin løsning for dual gfx heter AMR, og den er ikke kommet for fullt enda... gjennstår testing og forskjellig, hvis jeg ikke tar helt feil... Fikk du det svaret du lurte på? Egentlig ikke... altså...eneste forskjellen jeg vet om er at SLI-hovedkortene har plass til 2 mens ultra bare har plass til ett... ...når SLI-hovedkort er billigere så ser jeg ingen grunn til å velge ultra...(så sant man ikke synes det er veldig dumt med en åpen slot da ) Lenke til kommentar
eee Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Det ultra kortet er rettet mot 1xskjermkort på en 16x pci-e port..... Asus sin SLI-løsningen er rettet mot dual gfx (skjermkort)... hvis du forstår....Siden ATI ikke støtter SLI, så vil jeg ha et nForce 4 ultra kort.. da har jeg 1 skjermkort... ATI sin løsning for dual gfx heter AMR, og den er ikke kommet for fullt enda... gjennstår testing og forskjellig, hvis jeg ikke tar helt feil... Fikk du det svaret du lurte på? Egentlig ikke... altså...eneste forskjellen jeg vet om er at SLI-hovedkortene har plass til 2 mens ultra bare har plass til ett... ...når SLI-hovedkort er billigere så ser jeg ingen grunn til å velge ultra...(så sant man ikke synes det er veldig dumt med en åpen slot da ) Men SLI er jo for 2 skjermkort..... ATI har ikke dual gfx løsning.. eller den heter AMR... og er ikke kommet.. du kan derfor ikke bruke 2 ATI kort i en SLI løsning..... Gigabyte-kortet fikk 99% på en test... det virker jo bra da.. + var eneste kortet jeg fant som var inne i 939, ATX, nForce 4 Ultra -prisguiden.... de andre kortene var det visst ingen som hadde inne.... iallefall ikke i følge guiden.. Lenke til kommentar
krister461 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Men SLI er jo for 2 skjermkort..... ATI har ikke dual gfx løsning.. eller den heter AMR... og er ikke kommet.. du kan derfor ikke bruke 2 ATI kort i en SLI løsning..... Gigabyte-kortet fikk 99% på en test... det virker jo bra da.. + var eneste kortet jeg fant som var inne i 939, ATX, nForce 4 Ultra -prisguiden.... de andre kortene var det visst ingen som hadde inne.... iallefall ikke i følge guiden.. Joda... ...men du er jo ikke nødt til å kjøre SLI selvom du har et hk som støtter SLI! Det er fullt mulig å bruke ett ATI-skjermkort i et ASUS A8N-SLI Deluxe som kommer hvert øyeblikk, er billigere en gigabyte-kortet og som også har gjort det bra på mange tester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå