Gå til innhold

Tips til "hjemme" Fotostudio!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har drevet en del med foto på privat basis, og har lyst til å etablere meg et lite hjemmestudio. I denne forbindelse har jeg satt STOR pris på tips fra dere andre :!:

Er litt usikker på om jeg skal benytte konstant lyskilde, eller om det er bedre med studioblitz. Vet ikke helt hvordan forskjellen blir. Bør jeg benytte paraply eller softboks? Hva er forskjellen på lyset! Hva kan man benytte som bakgrunn?

Setter stor pris ¨på tips... :thumbup:

-Lasse-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Noen som har prøvd seg på noen billige lyskilder fra bl.a... biltema, clas ohlson og lignende?

Hei

Jeg har ikke mye penger, men jeg synes det er veldig gøy å ta bilder. Fikk et Sony DSC-F828 i gave for et år siden, og da ble det ennå mer morro. Ville rigge til et studio. Trengte lys og bakgrunner.

Har skaffet 3 stk 500w og 2 stk 150w halogenlamper fra Clas Ohlson. (3 stativer)

De funker helt glimrende. Bruker dem via vegg eller med bakepapir foran for å gjøre lyset mykere.

Så har jeg vært på IKEA og kjøpt forskjellig restestoff som bakgrunner.

Resultatet er et hobbystudio som funker helt greit.

Prisen er rundt 2.000,- for alt sammen.

EDIT; Bakdelen med disse lampene fremfor blitser er at det kan bli mildt sagt VARMT :)

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Har skaffet  3 stk 500w og 2 stk 150w halogenlamper fra Clas Ohlson. (3 stativer)

....

EDIT; Bakdelen med disse lampene fremfor blitser er at det kan bli mildt sagt VARMT :)

Dette var mildest talt imponerende! Himmel og skaper for en varmeutvikling! Tar du bare i garasjen om vinteren eller er det hovedsakelig "anatomiske bilder" for ulike magansiner?.. :whistle:

Lenke til kommentar

Har skaffet  3 stk 500w og 2 stk 150w halogenlamper fra Clas Ohlson. (3 stativer)

....

Dette var mildest talt imponerende! Himmel og skaper for en varmeutvikling! Tar du bare i garasjen om vinteren eller er det hovedsakelig "anatomiske bilder" for ulike magansiner?.. :whistle:

Aner ikke hvorfor du drar skaperen inn i dette her, men jeg tar forskjellige bilder. Akt og portrett for det meste. Som regel bruker jeg ikke alle lampene heller. Og det hjelper veldig med en dimmer på lampene. Da får jeg god kontroll på lyset. Men ja, det blir varmt.

F828

Lenke til kommentar

vil si du trenger 2 lamper og en reflektorskjerm til å starte med, da har du en lampe å belyse modellen med, gjerne skrått fra den ene siden, ca 45 grader mot modellen, den andre lampen setter du mot bakgrunnen, og reflektorskjermen setter du på den siden av modellen som hovedlyset ikke er rettet mot for å lette opp skyggene, da har du ett greit utgangspunkt å begynne å prøve deg fram med.

Så kommer det vanskelige spørsmålet, hva skal du satse på av utstyr...

1. Reflektorskjerm med stativ, her har Lastolite mange gode, du kan feks satse på

en i 1,2x1,8m som også duger til helfigur

2. Lamper

a. Kjøp ett sett med studioblitser, her har feks Elinchrom ett bra sett, 2 stk

Style 400FX (400Ws) med stativ, 2 paraplyer, softboks og snoot (trakt som

sentrere lyset i ett lite punkt) alt pakket i koffert for 9.400Kr fås hos

www.nyeexpo-service.no Det finnes andrealternativer i samme prisleie, feks

Bowens, og sjekk bruktmarkedet her på foto.no Mange prater også varmt

om lamper fra Alien Bees, disse er billige, vistnok bra, og kan kjøpes fra

nett på www.alienbees.com

b. Sats på fast lys i starten, dette har noen fordeler, som at det du ser er det

du får, det er noe billigere og det er lettere å lære med (min erfaring) og du

trenger ikke ekstern lysmåler, ulempene er at det blir varmt! og at det ikke

blir nok lys til å kunne fryse bevegelse skikkelig. Du kan feks kjøpe 2 stk

Portaflash DL1000 som har 350, 650 eller 1000W instillinger, du kan kjøpe

paraplyer og softboks til disse lampene, men du MÅ velge noen som er

tilpasset høy temperatur! Noe som igjen reduserer utvalget noe. Disse

lampene selges av Lømork Foto i Torggata i Oslo. Lampene koster ca 2000kr,

stativ ca 500kr og paraplyer ca 250 kr pr stk. Softboks Paterson Interfit ca

70$ + frakt og mva fra B&H Photovideo. Det finnes sikkert andre alternativer

3. Tillegsutstyr

a. om du velger blitslys trenger du en ekstern lysmåler, en Sekonic L-308 ville

være ett godt valg, det finnes og andre produsenter som Minolta, Gossen

med fler.

b. Bakgrunn, kjøp hvit eller sort bakgrunn av papir på rull som en start

Kjøper du lamper over nett fra USA, husk å sjekke at de går på 230V og ikke bare 110V som du bruker der.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjempefine innlegg her må jeg si! Litt enklere når man kan lese andre sine erfaringer, før man setter i gang selv. Takk!

Er det noen som vet hvilken fargetemperatur en standard 500W arbeidslampe har?

Er blitt veldig inspirert til å komme i gang med mitt eget studio iallefall... :-)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Og det hjelper veldig med en dimmer på lampene. Da får jeg god kontroll på lyset. Men ja, det blir varmt.

F828

Ulempen med dimmer er at fargetemperaturen også forandrer seg til mer rødt. Så da regner med at du bare fotograferer i sort/hvit.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

- Rullgardin som bakgrunn. Helst en stor og hvit.

- 3-4 lamper. Kjøp 500W halogenlamper på Biltema. 200kr for lampe m/ stativ eller 59kr for bare lampa. Følger med pære.

- Bakepapir til å ha foran lampene som lyser opp objektet. Svir seg ikke så lett og man kan velge mellom hvitt eller brunt.

- Og gjerne et kamerastativ og en pc for å få sett bildene i full størrelse med en gang. Kan være missvisende på skjermen til kameraet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

De funker helt glimrende. Bruker dem via vegg eller med bakepapir foran for å gjøre lyset mykere.

Så har jeg vært på IKEA og kjøpt forskjellig restestoff som bakgrunner.

Jeg har gjort noe lignende; funker som bare det! Tror jeg ga 199,- for hver av de 500W lampene hos Clas Ohlsson (har 3 av dem) - og det MED justerbart stativ - helt vill pris :)

Bouncer dem via det hvite taket eller kjører dem rett på med en tynn 'fuzzy' plastgreie foran for å ta bort litt av hardheten til lyset, og får grei nok lukkertid til å bruke kameraet håndholdt ved blender 4 eller større.

Kombinert med et par digre lakener fra Ikea (250x250 tror jeg) som bakgrunn så funker dette fint; synes faktisk det blir kulest hvis man krøller lakenet skikkelig før man henger det opp hvis man da ikke er ute etter en helt jevn hvit bakgrunn. Hvis man skal ha rene hvite reflektorer som er enkle å håndtere bør man ta seg en tur på Byggmakker eller lignende; der selger de digre og tynne kliss hvite isopor-plater til noen få tiere pr. stk. Siden de er stive så er de enkle å plassere uten å måtte herje så veldig med å støtte eller henge dem opp.

Til makro bruker jeg et oppsett med 3 små spot'er med fot (ga vel 69,- kroner stykket eller noe - er en slags skrivebordslampe som Ikea hadde for et par år siden) som lett kan flyttes rundt og vinkles. Her blir dog lyset ikke bedre enn at jeg må bruke stativ, men det gjør jeg alltid i forbindelse med makro uansett siden jeg sjelden bruker stor blender. Fargestikket som disse to løsningene gir fjernes lett i ettertid, hvis man da ikke rett og slett stiller inn hvitbalansen i kameraet når man tar bildene.

PS: Som noen nevner så kan det fort bli hett med kraftige lamper som fotolys; ikke å anbefale hvis det er 25+ ute, da må modellen (og fotografen) i så fall ha veldig lite klær på seg ;)

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...