Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lang tid å bygge ut en telefonsentral?


Gjest Slettet-nQdjz0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-nQdjz0

Hvor lang tid tar det ca? Har fått vite at den her skal bygges ut, så jeg kommer til å få ADSL snart :D

 

Hvis de f.eks har planlagdt å bygge den ut 26. feb. hvor lang tid tar det føre jeg har det hjemme da? En dag å bygge ut eller mange?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er fysisk plass i sentralen tar det vel ca en time å bygge den ut. Det de gjør er å sette inn en ekstra DSLAM enhet eller en med større kapasitet. Blir på samme måte som når du plutselig har for lite porter på switchen din hjemme, da kjøper du en til og kobler i eller kjøper en større. Men her er det litt mer konfing å gjøre, men det regner jeg med at de gjør før den 26. sånn at de bare kan koble opp DSLAM'en.

Hvor lang tid det tar etter at de har bygd ut sentralen vet jeg ikke, kommer litt an på arbeidsmengden til telenor og isp'en din.

Endret av phsyco
Lenke til kommentar

Er ikke så stort problem med tiden det tar "å bygge ut" men det kommer veldig ofte utsettelser på planlagte utbyggningsdatoer....sentralen hos meg ble det fastsatt dato 2 September..ble flyttet til 2 Oktober...2 November..16 November...5 Desember og endelig 11 Desember... ;) men klokken 11.28 den 11 Desember var jeg påkoblet og på Nett..så ting kan ta litt tid

Lenke til kommentar
Hvis de f.eks har planlagdt å bygge den ut 26. feb. hvor lang tid tar det føre jeg har det hjemme da? En dag å bygge ut eller mange?

Den datoen er dagen da sentralen settes i drift. regn 1 til 2 uker fra den settes i drift til man kan få linje. Er du heldig går det raskere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
1 time ja, lykke til... man skal montere skap og utstyret, så strekker man kabler, ofte en jævlig bedriten jobb som kan ta endel tid, og så skal man terminere dette på blokker. så 2-4 dager vil jeg anta man bruker på det

Strekke kabler? Trenger de ikke bare å oppgradere telefonsentraler så er alt klart? Eller må de strekke kabler til alle som skal ha ADSL?

:hmm:

 

Bor litt på landet... lurer på om det blir så mye prioritert da...

Lenke til kommentar
Strekke kabler? Trenger de ikke bare å oppgradere telefonsentraler så er alt klart? Eller må de strekke kabler til alle som skal ha ADSL?

:hmm:

 

Bor litt på landet... lurer på om det blir så mye prioritert da...

Dslam'en er helt uavhengig av selve telefonsentralen.

Det er eget rack med utstyr, og egene koblingsblokker.

 

Koblingen på sentralen blir slik:

Telefonsentral->Dslam inn->Dslam ut-> Abonnentkabel

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Når jeg tok en test nå så står det:

Du kan få ADSL der du bor

Velg pakke til høyre

 

Betyr det at de ligger foran planen og har bygd ut allerede? :innocent:

Eller har de ikke begynnt? Det sto jo bygges ut 26. feb i går eller overigår...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Den endra seg tilbake når jeg trykkte på en av pakkene...

 

På den liken du hadde der så sto dette etter søket:

Informasjon om termineringspunkt

Utstyr for produktet tilgjengelig: 11.02.2005

Lenke til kommentar

Hmmmmm, jeg har ganske likt problem egentlig. Det som er galt hos meg igjen er at når jeg bestiller en linje fra telenor, ngt, bluecom eller LOS. Sier de jaaa, du kan få xDSL hos oss... DU kan få den beste linjen. 3 uker senere ligger det en mail. Du kan desverre ikke få pga fullt i linjenet, eller så kommer denne. Du har bare 1 kobbertråd til huset. Og xDSL må ha 2 stk. Uansett, dette stemmer ikke. pga Har du en analog telefon, må den ha 2 kobber tråder for og sende og motta. Akkurat som xDSL trenger.

 

Jeg ligger også i sentralen for hele kr.sand. Og vurderer å ta et møte med telenor sine anstatte, og styre medlemmer der. Vi er ca 35 personer som ønsker xDSL til våre hjem. Nå har vi UPC Chello 4mb, men nettet er ikke akkurat det beste der. Detter ned støtt og stadig.

 

*shurg*

Endret av Achilleus
Lenke til kommentar
1 time ja, lykke til... man skal montere skap og utstyret, så strekker man kabler, ofte en jævlig bedriten jobb som kan ta endel tid, og så skal man terminere dette på blokker. så 2-4 dager vil jeg anta man bruker på det

Og i tillegg skal det etableres et samband inn til sentralen (Fiber) Konfigureres osv. Somregel dette som tar tid! Gjerne et par uker fra sentralen er fysisk montert til det kan kobles abonenter til den... (Men det kan vel gjøres raskere. Prioriteringer.....) :whistle:

Lenke til kommentar
På begge sidene så står det idriftsettes 11/2-2005. Betyr det at arbeidet begynner da eller at jeg har det hjemme ca da?

Datoen er driftsettingsdatoen, alså den datoen sentralen er klar og man kan begynne og koble opp kunder. Hvorlang tid det tar før folk blir koblet på vil jo varierer etter pågang og montørkapasitet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
På begge sidene så står det idriftsettes 11/2-2005. Betyr det at arbeidet begynner da eller at jeg har det hjemme ca da?

Datoen er driftsettingsdatoen, alså den datoen sentralen er klar og man kan begynne og koble opp kunder. Hvorlang tid det tar før folk blir koblet på vil jo varierer etter pågang og montørkapasitet.

Da burde jeg stole mere på det som står på telenor.no? 26/2-05?

Lenke til kommentar

Jeg bor 500 meter unna en sentral. Men så har jeg blitt koblet opp på en sentral som ligger litt over 5000 meter unna meg slik at jeg ikke kan få mer en 704kbit linje. Det er egentlig litt rart. Kunne de ikke bare koblet meg opp på den nærmeste sentralen? Og jeg bor i oslo. Og jeg trudde at adsl var fult utbredt i oslo. Men neida.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...