Gå til innhold

Grafikk kort til en gammel PC

niruko

Anbefalte innlegg

Hallo!

Den mellomste datteren fikk overta den gamle PC'en (800MHz, ca 1998-mod) i romjulen. Hun hadde fått spillet Simms-2 til Jul. :)

Alt var såre vel til hun fikk innstallert spillet og skulle starte dette.

Da fikk hun beskjed om at spillet ikke fant Direct9.oc kompatibelt grafikkkort. :no:

Grafikkortet som står i er ett 3dfx Voodoo 3 3000.

Betyr dette at vi må "krype til korset" og anskaffe ett nyere grafikkort, eller er det en annen (rimeligere) måte å gjøre dette på?

Mvh

niruko

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, du må nok desverre punge ut for å kjøre dette spillet "smooth" (dvs. glatt for de som ikke er så gode i engelsk) The Sims 2 er faktisk urovekkende krevende, og ville anbefale å installere spillet på en annen maskin (om det var slik at du har en annen, bedre og nyere maskin i familien) om ikke du har lyst til å bruke minst 5000kr+ på nytt utstyr... (CPU, RAM og grafikk-kort er aaaaalt for gammelt, skal du bytte dette, må du dessuten bruke penger på hovedkort, strømforsyning+++) Du bør også begynne å lese kravene bak på spillene før du kjøper dem. Om du ikke engang når "minstekravene" så ikke kjøp spillet...

edit: dette er ikke for å være slem, bare ærlig. Blir ikke noe særlig hyggelig å spille med 0,5 bilder i sekundet... hjelper ikke stort å kjøpe kortet som "kissa" linker til desverre...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Takker for raske og informative svar :thumbup:

Må innrømme at det ikke var jeg som kjøpte det spillet, - så det er sagt.

Prøver å "lappe litt" på utstyret, altså kjøp ett billig grafikkort til maskinen.

Blir det mye klaging av det, så får jeg "krype til korset" (les. Elkjøp) og kjøpe en ny PC. Så de hadde en på tilbud her om dagen til kr 3.490,-.

Kan vel ikke forlange for mye til den prisen, men den greier vel kjøre Simms 2, og litt til.................. :)

Takker igjen!

Mvh

niruko

Lenke til kommentar

Nei, desverre, den Elkjøp PC'en kommer nok ikke til å kjøre spillet godt ettersom det antageligvis enten har et integrert skjermkort, eller et skjermkort som har "gått ut på datoen" for lengst. Prosessor og minne vil nok heller ikke være all verden på Elkjøp PC'en, men holder kanskje hvis du invisterer en tusenlapp i skjermkort (6600GT koster 1700kr, og anbefales på det sterkeste) Ellers kan du kanskje finne noen kupp på bruktmarked eller auksjoner. (Er mange på forumet som kan gi anbefalinger på skjermkort under den prisen som jeg oppga 6600GT til, men jeg tør ikke anbefale noe jeg VET ikke vil fungere optimalt)

Lenke til kommentar

så langt ifra! Jeg anbefaler deg å prøve spillet før du snakker om hva det krever. Du kan spørre alle som har det... Med et gammelt/dårlig kort får du så godt som ingen glede av det

edit: ønsker du derimot et rimeligere kort, kan jeg strekke meg ned til å anbefale MINIMUM et 9600XT

Endret av ADT
Lenke til kommentar
6800le uten tvil-forøvrig , for ditt eget beste-skriv en mail til Komplet-Netshop si at du ønsker et pc til 4000 kr, så setter helt sikkert de sammen den beste pcen du kan få for kronene-om ikke du får noen på forumet til å finne deler til deg da, så kan du spørre om webshoppen kan sette sammen pcen. Jeg har deverre ikke tid til det nå.
Lenke til kommentar

Hallo!

Elkjøp PC'en har en Intel Celeron 2.66 prosessor, med 256 DDR Ram.

Men kan ikke se at den har noen PCI-Express slotter, ei heller AGP, kun standard PCI. :hmm:

Grafikkorttype oppgitt: Intel® extreme graphics - up to 64MB dynamic shared memory.

Om jeg nå likevel skulle gå for Elkjøpløsningen hvilket PCI-kort bør jeg velge?

Mest for pengene, dog ikke nødvendigvis det dyreste....

Igjen, på forhånd TAKK!

Mvh

niruko

Lenke til kommentar
Hallo!

Elkjøp PC'en har en Intel Celeron 2.66 prosessor, med 256 DDR Ram.

Men kan ikke se at den har noen PCI-Express slotter, ei heller AGP, kun standard PCI. :hmm:

Grafikkorttype oppgitt: Intel® extreme graphics - up to 64MB dynamic shared memory.

Om jeg nå likevel skulle gå for Elkjøpløsningen hvilket PCI-kort bør jeg velge?

Mest for pengene, dog ikke nødvendigvis det dyreste....

Igjen, på forhånd TAKK!

Mvh

niruko

IKKE gå for den Elkjøp PC'en, du får ikke tak i et PCI kort som kan kjøre Sims 2 (har du kjøpt den allerede? i så fall returner den!) :no:

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd sims2, men 9600pro burde vel holde (?)

Det koster jo fra ca 800kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302975&cks=PRL

Her er uansett MINIMUS spesifikasjonene for grafikkort uten TogL (voodoo3 har ikke TogL)

If you have a non-T&L capable video card:

2.0 GHz processor or better (!)

256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98, or Windows 2000

Hvis du kjøper ett grafikkort med TogL (hvilket jeg regner med 9600pro har) blir det slik:

If you have a T&L capable video card with at least 32 MB of video RAM then you need at least:

800 MHz processor or better

256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98 or Windows 2000

Så da går det akkurat med den prosessoren du har... -Det skulle også gå med et slik 9250kort som er beskrevet over, men igjen: Jeg har ikke prøvd spillet, og siden du bare akkurat har god nok cpu så spørs det...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd sims2, men 9600pro burde vel holde (?)

Det koster jo fra ca 800kr http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302975&cks=PRL

Her er uansett MINIMUS spesifikasjonene for grafikkort uten TogL (voodoo3 har ikke TogL)

If you have a non-T&L capable video card:

2.0 GHz processor or better (!)

256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98, or Windows 2000

Hvis du kjøper ett grafikkort med TogL (hvilket jeg regner med 9600pro har) blir det slik:

If you have a T&L capable video card with at least 32 MB of video RAM then you need at least:

800 MHz processor or better

256 MB RAM if Windows XP, Windows ME, Windows 98 or Windows 2000

Så da går det akkurat med den prosessoren du har... -Det skulle også gå med et slik 9250kort som er beskrevet over, men igjen: Jeg har ikke prøvd spillet, og siden du bare akkurat har god nok cpu så spørs det...

akkurat ja, ikke prøvd spillet :roll:... Dette er kun MINIMUMS-KRAVENE, noe som vil gi en ganske dårlig spillopplevelse, enten man er 5, 10 eller 15 år...

Lenke til kommentar
så langt ifra! Jeg anbefaler deg å prøve spillet før du snakker om hva det krever. Du kan spørre alle som har det... Med et gammelt/dårlig kort får du så godt som ingen glede av det

edit: ønsker du derimot et rimeligere kort, kan jeg strekke meg ned til å anbefale MINIMUM et 9600XT

sorry for å ødelegge din dag, men dine dumme påstander er feil så overhode mulig.

Jeg ga min lillesøster en amd sepron pc med 1.667 ghz.. skjermkortet er det billigste jeg fant på 300 kr det var radeon 9250 128mb. 128bit?

ikke bare fungerer spillet 200% men selve loadingen går extremt fort..

altså man trenger en møkka pc for å kjøre sims2 helt "smooth"

:innocent:

Endret av Valent
Lenke til kommentar
Legg 1500-2000 kroner mer i en pc og få noe som er bra. f.eks dette oppsettet.

Dette er uten kabinett og dvd\cd spiller men det du har fra før kan kanskje brukes. Mulig kabinettet må byttes.

AMEN! Dette jeg snakker om! det blir en god PC som kjører alle nye spill, og vil gjøre det i en del år

Lenke til kommentar

Har den aktuelle PC'n AGP-spor er svaret ; Standard ATI9600128 (+/- 700,-)

Har ikke den aktuelle PC'n AGP-spor er svaret ; ATI9200128 - PCI (+/- 600,-)

Unngå SE-utgaver .

Begge valgene er stillegående , avgir lite varme , krever lite strøm og har DVI .

Men PCI-varianten kan være vanskelig å oppdrive.

Bruk prisguiden på HW.

Kortene er bra nok til nyere PC'er den dagen denne PC'n saneres.

Kort med høyere ytelse har ingen misjon.

Rimeligere kort gir ikke så bra ytelse pr. kr og vil være dårligere egnet i en nyere PC.

Begge kortene finnes av og til på Lagersalg/Demo , PSdata og Komplett (400,- til 600,-)

Endret av 1955
Lenke til kommentar

Jeg har en pc på XP 2800Mhz 333Fsb, 512Mb DDR Ram samt et GF FX 5700U. Det går i grenseland. Skulle hatt det lille ekstra som trengtes der. Litt mer ram og litt raskere fsb. Nå er jeg ikke kravstor til grafikken på Sims2 men kjører den på 1024x867x32 på med. Syns grafikken er veldig bra med den oppløsningen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...