Gå til innhold

windows insisterer på disk kontroll

Anbefalte innlegg

Har en ny pc med norsk windows xp. Nå kom jeg i skade for å trekke ut feil kontakt slik at pc's sluknet. Ved restart insisterer nå windows på å kjøre en disk kontroll hver eneste gang jeg starter. Ikke rekker jeg å leser resultatet før den fyker videre heller. Hva kan jeg gjøre for å se resultatet, og unngå slik kontroll i fremtiden? Hjertelig takk for tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv noen av disse forslagene:

You can also check the registry keys HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

or HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce for

autochk.exe or chkdsk.exe

If they are listed you can remove that string value key refering to either file.

launch Start>Run>cmd and then type chkdsk /f /r and hit enter

say yes to run the scan on next startup, and then restart the system

let it to finish and now check if same issue still! ??

Just run the chkdsk in the recovery console on the drive a few times. The most likely reason, after the one referred to by Saahil is a 'sticky' 'dirty bit'. Basically that you got the dirty bit on the volume set but the chkdsk, running Windows cannot remove it.

Boot up from the XP CD (or a XP setup boot disk), on the main screen choose to repai by going into recovery console. Once there, run chkdsk /r for the drives in question.

Håper noen hjelper.

Lenke til kommentar

Hjertelig takk! Her er resultate: De to første alternativene var ikke til hjelp, men den tredje gjorde susen, men den satt langt inne tror jeg. Kjørte den chkdsk mange ganger fra recovery konsollen.

Igjen, mange tusen takk for at du tok deg bryet med å finne disse opplysningene!! :yes:

Endret av ludolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...