Stigma Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Da jeg ringe MPX for noen minutter siden og ville benytte meg av angreretten på tastaturet jeg hadde fått i gave fikk jeg opplyst at angreretten ikke gjelder for varer som koster under 300Kr. Stemmer dette? Dette har jeg aldri hørt om før. Kan noen bekrefte eller avkrefte? -Stigma Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Et lite utdrag fra www.lovdata.no Loven gjelder ikke for: a) salg fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Takker så mye. Da er det vel ikek så mye å hjøre med det. Lurer dog på noe annet anngående agrerett, og det er hvem som belastes for frakt i retur av varen. MPX sier: "Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt(alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selger skal ha tilbake varen." Databutikken sier: Retur av vare med henvisning till Angrerettloven skjer på kundens bekostning da Angrerettloven ikke gir kunden rett til å kreve tilbakebetaling av kostnader for transport eller annen utført tjeneste. Ettersom begge butikkene må holde seg til norsk lov, så må jo nødvendig en av dem ta feil. Hvilken har rett? Fannt desverre ikke noe på lovadta om dette, men så blir jeg helt svimmel i hodet av å lese snirklete lover med ørten paragrafer =) -Stigma Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Du må betale det det koster å sende varen tilbake, men du får igjen det nettbutikken belastet deg for da du fikk varen. Så porto den ene veien må du nok uansett betale. Så da skriver vel både mpx og databutikken det samme..? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Aha! her fannt jeg noe. Lovdata sier: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt." Slik jeg leser det er det ikek tvil om at alle typer porto både fra og til skal dekkes av buikken. Virker jo da som om databutikken har "drete på draget" på godt bergensisk =) -Stigma Endret 7. januar 2005 av Stigma Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Takker så mye. Da er det vel ikek så mye å hjøre med det. Lurer dog på noe annet anngående agrerett, og det er hvem som belastes for frakt i retur av varen. MPX sier: "Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt(alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr), og selger skal ha tilbake varen." Databutikken sier: Retur av vare med henvisning till Angrerettloven skjer på kundens bekostning da Angrerettloven ikke gir kunden rett til å kreve tilbakebetaling av kostnader for transport eller annen utført tjeneste. Ettersom begge butikkene må holde seg til norsk lov, så må jo nødvendig en av dem ta feil. Hvilken har rett? Fannt desverre ikke noe på lovadta om dette, men så blir jeg helt svimmel i hodet av å lese snirklete lover med ørten paragrafer =) -Stigma er ikke sikkert en av dem har feil, hvis reglene er slik Databutikken sier, så har begge rett, MPX kan jo ha noen egene regler på retur, som sier at de betaler frakt... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Snakket nettop med databutikken, og de mener at returen går på min regning. Det virker veldig motstridende til loven som spesifikt omtaler "kostnader for retur". (se lovdata quote over). -Stigma Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Det er databutikken som driter seg litt ut med tanke på lovgivninga. Ikke overraskende egentlig, når en ser hvor mange det er som misbruker angreretten. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Tror jeg har funnet ut av dette... Det jeg quotet tidligere var "for telefonsalg eller salg utenfor fast salgssted". Visstnok dekker dette ikke webshopper, som faller under "andre typer fjernsalg enn telefonsalg". I disse tilfellene skal kjøper selv betale retur (men skal få tilbake portoen som original ble betalt for tilsending av varen). Quote fra denne paragrafen: "Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig." Da fallt bitene på plass,emn det er ikke rart det er mye forvirring rundt loven må jeg si.. -Stigma Lenke til kommentar
Valent Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 når vi først er i gang med dette. så er det sånn at jeg har motatt en angrefristskjema fra komplett.no med en gang varen er sendt... selv om jeg ikke mottar pakken 1-7 dager senere.. blir ikke dette litt feil hvis angrefrist skjema skal gjelde f.o.m den dagen du mottar skjema.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 når vi først er i gang med dette. så er det sånn at jeg har motatt en angrefristskjema fra komplett.no med en gang varen er sendt...selv om jeg ikke mottar pakken 1-7 dager senere.. blir ikke dette litt feil hvis angrefrist skjema skal gjelde f.o.m den dagen du mottar skjema.. Loven sier 14 dager fra du mottar vare OG angreretts-skjema. Det er altså 14 dager fra du mottar den av de to som kommer sist. -Stigma Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Flyttes til web og butikkdiskusjoner Om returporto skal dekkes eller ikkje går litt på salgsmåten, Der kunde oppsøker "butikk" skal kunde dekke returportoen, men i oppsøkende salg (telefon, dør, postordre?) så skal selgar dekke returporto. Så eg trur ikkje at databutikken har "drete på draget". mvh JanEirik Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Flyttes til web og butikkdiskusjoner Om returporto skal dekkes eller ikkje går litt på salgsmåten, Der kunde oppsøker "butikk" skal kunde dekke returportoen, men i oppsøkende salg (telefon, dør, postordre?) så skal selgar dekke returporto. Så eg trur ikkje at databutikken har "drete på draget". mvh JanEirik helt enig. Du så kanskje ikke at jeg rettet på meg selv tiligere? -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå