petro_vitallini Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Halloen. Sitter på følgende system, jeg overklokker ikke: HK: ASUS A7N8X Deluxe Skjermkort: POV Geforce 6800 gt (AGP) (skal beholdes) cpu: AMD Athlon XP 2800+ (2.08 GHz) Ram: 2x 256 mb brikker Det brukes nesten utelukkende til spilling og det gjelder for ett eventuellt nytt system også. I utgangspunktet så hadde jeg tenkt å slenge inn 512 mb ram mer i dette systemet. Problemet er de 2x256 ram brikkene jeg har. For å få 1 gb minne må jeg jo kjøpe ett nytt sett på 2x512 eller? Er litt redd for å slenge ut 1000 spenn ++ på minne som er ubrukelig neste gang jeg skal oppgradere HK og cpu. Begynnte derfor å titte litt på de forskjellige AMD oppgraderingspakkene fra komplett og ymse andre webshoper, bl. a de du finner her fra komplett: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=10300 Vil det være stor ytelsesforskjell fra mitt gamle system med 1 gig ram i forhold til det billigste tilbudet der, altså det med en athlon 64 2800+ cpu og 512 mb ram? Prøver å tenke litt langsiktig dersom jeg velger å gå for en HK/CPU oppgradering og vil derfor prioritere å kjøpe ett hovedkort som varer en stund og spare litt på cpu`en og ram isteden (dumt?), vel og merke kun dersom det blir en forbedring av det systemet jeg har nå. Må vel bli ett socket 939 kort sånn jeg har forstått det. Er student og har ikke allverden å rutte med. Budsjettet strekker seg til 3000 +500 i verste fall. Er kanskje noen dumme spørsmål her, men det er lenge siden jeg oppgraderte og jeg har ikke holdt meg oppdatert på pc fronten. Lenke til kommentar
hds Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Kjøp deg nye 1024mb ram, en ny cpu-kjøler så er det bare å overklokke. Da har du et system som takler dagens utfordringer og holder en god stund til, så oppgraderer du heller cpu og hk da. Forslag til ram: LINK Lenke til kommentar
petro_vitallini Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Takk så mye for svar hds. Ølbudsjettet mitt takker deg Har denne viften fra før: GlacialTech Igloo 2450 vifte Socket A inntil AMD XP3200. Burde vel kanskje holde? Er det sånn å forstå at det minnet du har foreslått greit å ta med seg videre når HK og cpu en gang skal oppgraderes? Lenke til kommentar
hds Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Jeg har ikke svar på hvor lenge DDR(1) vil holde, men tror man finner HK med DDR(1) i neste generasjons plattformer. Og de RAM brikkene kan klokkes fra DDR400 til DDR520+ vil jeg påstå. Hvorfor påstår jeg man finner DDR(1) på neste genrasjon spør man. Man finner HK idag som har både DDR(1) og DDR2 slotter. Også finner man socket 478 HK (som er "utdøende") med PCI-e. Endret 8. januar 2005 av hds Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå