Gå til innhold

Windows 2000 Pro vs. Windows XP Pro

leseo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

win95 osr2 er det raskeste OS. Man kan ungå omtrent det meste av bugs hvis man har litt peiling på hva man driver med ( som de fleste sikkert ikke har ). OK, win95 er bugs, men man må lære seg å utnytte disse til din fordel.

winXP er for fjortisser og folk generelt som ikke kan noe om windows, med en haug med programmvare som en kunne spesifisert ned fra internett istedefor. Ikke rart XP sluker minne når MS velger software implementasjonen. Råttent.

MINNESLUKER AV DE STORE

win2k er gjerne tregt ja. Treghet og minnesluk er dritt..

KONKLUSJON:

Win95 osr2 får man ikke fatt på lett i dag. Men det er det raskeste. Det kan omtrent konfigurerest som en drøm. Minnet vil ikke lenger gå tomt. JIPPI.. eneste er at det ikke er vits å bruke om du er en newbie som ikke liker bugs, for de må du lære å bli kjent med. :smile:

RATING: 8.5/10

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-11 16:31, Kjetil Lura skrev:

Quote:

ahpadt skrev (2002-06-10 20:24):

Windows 2000 Professional selvfølgelig.

Windows XP er for nytt enda. Vent til Service Pack 2 kommer til XP ,med å bytte til XP!

Personlig bruker jeg Windows 2000 Pro. og er kjempe fornøyd!

win xp er bra den og,men det er sant at xp har hatt noen problemer,du mener service pack 1.

Kjetil

Nei - vent til SP2 er ute... Først da er Windows-systemene noenlunde stabile...

Kjenner mange som har trashet XP etter noen måneder, for å gå tilbake til Win2k/SP2. Selv har jeg bare så vidt prøvd XP før det bar rett ut igjen, og Win2k overtok plassen igjen...

Noe MS ikke har lært i hvert fall, er at man slutter ikke å optimalisere OSet for prosessorbruk og minnebruk etter hvert som det kommer prosessorer som fikser systemene glatt, og folk sitter med så mye ram at "hvorfor skal vi optimalisere for minne?"... Tilsvarende med disk forøvrig...

Hadde systemene deres vært mulig å få så rene at kun det du ønsket kjørte, hadde de jo hatt kunnet blitt nesten 100% stabile også.

Win2k opptok nesten 1GB med diskplass etter installasjon, XP nesten det dobbelte. "Gode" gamle NT4 brukte bare 100MB (alle tall avhenger også av ram-mendge på maskinen). Noe som var nytt med Win2k, var jo også at du ikke kunne velge bort søpleprogrammene i Windows; Imaging, WordPad, alle spillene osv. Selv om folk flest ikke har problemer med for lite diskplass i dag, samt at disk er utrolig billig, gidder ikke jeg i hvert fall fylle disken min med søppel som atpåtil ikke virker 100%.

Tross økt minneforbruk og mindre ledig diskplass med Win2k fremfor NT4, er det et bedre system. Har ikke personlige erfaringer til å forkaste XP, men andres erfaringer, og det lille jeg har sett av systemet frister overhodet ikke til å prøve...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 19:25, thunderheart skrev:

win95 osr2 er det raskeste OS. Man kan ungå omtrent det meste av bugs hvis man har litt peiling på hva man driver med ( som de fleste sikkert ikke har ). OK, win95 er bugs, men man må lære seg å utnytte disse til din fordel.

Hvis man først skal lære seg et såpass gammelt OS, velg heller NT4. Med SP6a og litt andre patcher blir det også et meget stabilt system, som ikke bruker verken mye minne eller prosessorkraft. Dog finnes det knapt spillfunksjonalitet, men mange trenger jo heller ikke det.

Quote:

win2k er gjerne tregt ja. Treghet og minnesluk er dritt..

Ikke hvis du setter det opp riktig, og installerer det som finnes av patcher. Det drar mer minne og CPU enn Win95, ja, men tregt er det ikke på maskiner nyere enn 4 år. At det med fordel kunne vært enda bedre optimalisert med tanke på minne og CPU-bruk, er en helt annen sak...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 19:02, D@T@ M@N skrev:

Sier det igjen xp er fremtidens OS
:grin:

Tross en viss popularitet, tror jeg MS hadde tjent mer på å optimalisere Win2k, fremfor å legge på ekstra dill i systemene som bare fjortiser interesserer seg for likevel, og heller latt det gå noen flere år mellom hver Windows-versjon.

Dog, de skal ha ros for mulighet for "multiple user logon"-funksjonen som er i XP - det hadde de gjerne kunnet komme med tidligere... Bare så synd at det er kopi - ingen nyvinning - Linux har vel hatt det så lenge det har eksistert, og Unix før Linux hvis jeg ikke husker veldig feil...

At XP er fremtidens OS, kan kanskje være riktig... MS sjalter vel ut Win2k med tiden, slik at man ikke får mulighet til å kjøpe noe annet... På den annen side tror jeg at flere vil være tilbakeholdne med XP enn med Win2k, da systemet med aktiveringskoder o.l. som MS driver med nå ikke er veldig gunstig for folk flest...

Lenke til kommentar
Quote:

k-ryeng skrev (2002-07-23 19:36):

Nei - vent til SP2 er ute... Først da er Windows-systemene noenlunde stabile...

Kjenner mange som har trashet XP etter noen måneder, for å gå tilbake til Win2k/SP2. Selv har jeg bare så vidt prøvd XP før det bar rett ut igjen, og Win2k overtok plassen igjen...

XP er meget bra nå, Men du bør laste ned oppdateringene. Eg har brukt win2k siden jan 01 og det er bra os men eg begynte å bruke xp nov 01 eg skulle bare teste det ut om det var bra, Har det enda installert og skal ikke bytte til noen andre os for XP er BRA. :grin:
Lenke til kommentar

WinXP er for fjortisser? Hva begrunner du dette med?

WinXP og Win2K er noe av det beste MS har gitt ut, og dette er begrunnet med en NT kjerne som er blitt bedre og stabil. Fattern har Win2K på en 166 mmx med 64 EDO ram, funker som bare det. Jeg kan ikke bruke Win98SE eller gamlere siden hovedkortet ikke støtter det, uansett jeg trenger et operativsystem som støtter to cpu'er uansett :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 19:30, thunderheart skrev:

Lenge leve min P4 [email protected] Northwood CPU , 2x512 corsair minne OG SEFF, DET BESTE AV ALT, win95 osr2 som gjør at pcen min ikke lenger vet hva det er å tenke seg om.. :smile: !

:smile:

Men jeg kan jo ikke påstå at windows 95 ikke er det beste valget for dine behov.

BTW; Windows XP Ruler. Minst like stabilt som 2k, men med mange nye bedre og kuler funksjoner.

Det er latterlig å lese at "XP er for nytt". Håpløs kommentar.

At XP er nytt - har det noe som helst å si på hvor bra det trenger å være?

en build 2428 (før beta2) av XP var dobbelt så bra som win98 f.eks.

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-07-24 23:07 ]

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et dual system i januar 99 tror jeg, og måtte derfor få tak i en beta av win2000, og siden det har det gått i det. Jeg prøvde xp for ca 9 mnd siden, og etter ca 2 døgn med irritasjon så ble det win2000 på nytt. At det er veivisere og menyer er trenger _ikke_ å være en fordel. At du må gjennom diverse avangserte egenskaper, og innom menyer og veivisere for å finne ut hvordan du setter på avangsert deling f.eks er bare tåpelig.

De to os'ene er vel egentlig ganske identiske, men 2000 er bedre for avangserte brukere som vet hva de skal, og vil gjøre det raskt/selv.

Til og med faren min med over 50 lange på repetoaret kom til meg etter 2 uker med winXP og sa "du lars, kan du legge tilbake det jeg hadde før...det derre windows 2000."

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-23 19:30, thunderheart skrev:

Og for nerder som tror XP og win2k er bra, de vet ikke hva som er digg med nostalgi og veteraner.

Lenge leve min P4 [email protected] Northwood CPU , 2x512 corsair minne OG SEFF, DET BESTE AV ALT, win95 osr2 som gjør at pcen min ikke lenger vet hva det er å tenke seg om.. :smile:

Livet er deilig når man vet hvor flaskehalsene tar vei !

Max minneusage i win9x: 512? Hva skal du med en gig

filsystem: FAT16?

Og.. tror nok win 3.11 eier win95osr2 i bootup time osv. Testa det på en p3 800 :=)

Lenke til kommentar

Hvis man først skal lære seg et såpass gammelt OS, velg heller NT4. Med SP6a og litt andre patcher blir det også et meget stabilt system, som ikke bruker verken mye minne eller prosessorkraft. Dog finnes det knapt spillfunksjonalitet, men mange trenger jo heller ikke det.

Nei, det finnes jo ikke DirectX til winNT...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 02:05, maxmhz skrev:

Windows 2000 Pro selvfølgelig!

WinXP er et Disney OS! Nei, kontroll er det som teller, win2k er best. Vil man ha Kontroll, gå for Win2k, Wil man til Disney-land uten å dra til Florida, gå for WinXP!

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar

:grin:

2 til som ikke vet hvordan du tar av skins og stuff.

Noen burde skrive en guide om "hvordan ta av alle skin og effekt sakene i XP", slik at de som er ute etter stygt og kjedelig design også kan få gleden av å bruke XP.

XP kan fås til å se nøyaktig likt ut som win2k hvis det er det som er problemet.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-28 02:05, maxmhz skrev:

Windows 2000 Pro selvfølgelig!

WinXP er et Disney OS! Nei, kontroll er det som teller, win2k er best. Vil man ha Kontroll, gå for Win2k, Wil man til Disney-land uten å dra til Florida, gå for WinXP!

Syns ikke at det der er et særlig argument for å ikke velge WinXP, man kan alltid slå av det visuelle greiene som er på ved default i WinXP, slik at det ser ut som Win2K. Jeg syns at personen som startet denne topicen burde prøve seg i to uker med disse operativsystemene. Først legge inn Win2K og så oppgradere etter to uker, for så å bestemme seg. Det er alltid det beste :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...