Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer med Van Gogh Amp ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enkelt:

Først summeres impedansen i to kanaler for at de skal fungere som én i hver kanals oppgitte funksjonsområde.

2 ohm + 2 ohm = 4 ohm

Når da effekten i de to kanalene summeres får vi 800W + 800W = 1600W

-Som gir 1600W i 4 ohm.

Denne fremstillingen er mulig kun pga kraftig strømforsyning og er ikke en universell formel. Dette er kun et spesielt eksemmpel på hvorfor det blir som det blir uten å dra igang med en rekke formler :)

Lenke til kommentar
Forretningene betaler ikke noe, importørene gjør dette etter det jeg har forstått.

De faller ikke under Norsk lovgivning da de ikke opererer fra Norge. Sånn er det med den saken.

De er IKKE en norsk forhandler, men en nettbutikk som opererer fra USA.

Selvsagt er de ikke så dumme at de snyter kundene om de vil være en seriøs aktør i markedet, men kundene har mindre juridiske rettigheter her enn hos Norske forretninger om en erstatnings/reparasjonssituasjon skulle oppstå.

Klart det lønner seg å handle billig, men personlig foretrekker jeg å støtte opp om Norsk næringsliv. Prisnivået i Norge er i samsvar med lønnsnivået men når det er sagt er det er fullt mulig å få bra priser her i landet også.

En internet butik er under det samme regelverket som den lokale elektrosjappa i nærområde...

så lenge det er en norskregistrert foretning...

Noe det er!

Du har akkurat de samme rettighetene i en erstatnings/reparasjonssituasjon.

Har aldri hørt noe om at importører betaler litt til for eks. EMMA å de der.

Her får du kanskje 10-20% rabatt hvis du er heldig.. (har opparbeidet meg 46% over veldig lang tid å masse penger)

Så hvis det er noen som vil handle fra Megabillig og andre billige sider, så støtter jeg de fult ut...

Lenke til kommentar
En internet butik er under det samme regelverket som den lokale elektrosjappa i nærområde...

så lenge det er en norskregistrert foretning...

Noe det er!

Hvorfor finnes ikke Megabillig eller World Wide Shopping i Brønnøysundregistrene da...?

Mulig de har stråselskaper via norske eiere, men igjen så tror jeg en må tenke rasjonelt. Dobbeltimport er ulovlig, ergo er det umulig for megabillig.com eller andre å operere fra Norge med en god del av det de tilbyr på lovlig måte. Produsentene av produkter har avtaler med importørene i det enkelte land. Lovverket, det være seg både internasjonalt og nasjonalt forbyr dette.

Konklusjonen er at Megabillig er og blir underlagt helt andre regler enn andre norske bedrifter,

Det være seg nettbaserte eller ikke.

Det er hva jeg har hørt på bilforumet.net iallefall.. Send en Mail til [email protected] for mer info.

Stiller meg nøytral til hvor folk handler, syns bare en må få etpar ting på rene når det kommer feilaktig informasjon. No offense :)

Overlater til den enkelte å tenke selvstendig på hovr en handler og hva en er med på å bidra til.

Lenke til kommentar

Jeg siterer Emmaweb.no

"""For dere som konkurrerer i klassene amatør, proff og ekspert, og som har mer enn 10 % av de aktive komponentene fra noen av de leverandørene som har valgt og ikke støtte oss, vil det bli innført et ekstra gebyr pr konkurranse på 1200.- for amatører og til 1500.- for proff og ekspert. Utfordrere vil fortsatt kunne konkurrere med hva de vil, uten at det medfører noen ekstra kostnad for dem. Se under ”leverandører” på venstre side hvem som er med. Med aktive komponenter menes "komponenter som må tilføres strøm til for å fungere"""

Så det er faktisk slik at leverandørene i Norge betaler en "avgift" til emmaweb for at deltakere med diverse produkter fra denne leverandøren skal få lov til å delta.

Ellers støtter jeg fullt ut hva Jalla skriver her..

Lenke til kommentar

Greit ...

Jeg gir meg :blush:

Har sjekket ut om både megabillig og EMMA....

Syns bare det er litt kjipt at du må betale for å ikke ha "kvitto" på alt du bruker da noe kanskje er gammelt eller kjøpt brukt...

Men sånn er det..

Takker for linker og svar :yes:

No hard feelings Jalla :cool:

Lenke til kommentar

Legger inn bilde og spesifikasjoner av forsterkeren :thumbup:

FEATURES & SPECIFICATIONS

Van Gogh series amplifier

400 watts RMS x 2 at 4 ohms

800 watts RMS x 2 at 2 ohms

1600 watts RMS x 1 at 4 ohms bridged

THD <0.02%

signal to noise ratio: >115dB

damping factor: >500

frequency response: 10-50K

input sensitivity: 0.15-12 volts

crossover slope: 12dB

crossover frequency: 30-4k

11.2 x 2.6 x 19.7

Vanvittige spesifikasjoner, synes synd på dynamoen som skal levere strøm til denne, tror nesten jeg hadde mekket til en ekstra dynamo :hmm:

post-228-1105395665_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Okay, så jeg konkluderer da med at hvis jeg kjøper denne forsterkeren, og i en fjern fremtid planlegger å delta i noe form for db-dragracing, så må jeg betale 1200.- for amatører og til 1500.- for proff og ekspert pr. konkurranse.

Eller jeg kjøper resten 90% av anlegget mitt fra importører som støtter EMMA.

okay, der røyk fremtida mi som db-dragracer :(

bare et spørsmål til:

Når man deltar i db-drag, må man da koble ut alle andre høyttalerne sånn at man bare spiller med subbene? kanskje et dumt spørsmål men... :blush:

MvH Morten

Lenke til kommentar

Siden en bare spiller "burps" i nedre frekvensområde er det ikke nødvendig å fysisk koble fra høyttalerne. Men om du vil være sikker så napp ut RCA'ene til forsterkern som driver dem og alt vil være gulle godt.

Om du skal stille i konkurranser er det fullt mulig å få sponset utstyr.

Flere forhandlere/importører er for tiden ute etter biler som kan representere dem. En av dem som det ventes store ting av er Lars Engen og hans Seat"Soundstream" Arosa.

Av det ser en at selve bilen behøver ikke å koste allverden så lenge den er nogenlunde strøken eller har potensiale til å bli det :)

Lenke til kommentar
Okay, så jeg konkluderer da med at hvis jeg kjøper denne forsterkeren, og i en fjern fremtid planlegger å delta i noe form for db-dragracing, så må jeg betale 1200.- for amatører og til 1500.- for proff og ekspert pr. konkurranse.

Eller jeg kjøper resten 90% av anlegget mitt fra importører som støtter EMMA.

okay, der røyk fremtida mi som db-dragracer :(

bare et spørsmål til:

Når man deltar i db-drag, må man da koble ut alle andre høyttalerne sånn at man bare spiller med subbene? kanskje et dumt spørsmål men... :blush:

MvH Morten

Har du noen planer om å begynne med db-drag så ville jeg valgt en annen forsterker, så enkelt var det, hehe..

db-drag i norge er heller ikke merkebegrenset, EMMA er det, de har også planer om noe SPL greier, men tror nok at NdBDRA går ett lite skritt foran..

Jeg kobler ikke vekk noe i bilen, men justerer alt som ikke har med subbene å gjøre til ett minimum. Mens subbene, EQ og slikt står på flat.

Hvis du ikke justerer ned, eller kobler vekk komponentsett (mellomtoner) og slikt så skal du ikke se bortifra at dette utstyret tar kvelden rimelig fort, selv med delefilter.

Lenke til kommentar

VGA1600.2 egner seg overhodet ikke til dB drag bruk. Den er laget for å spille musikk ikke sinuser.

Dette har blitt testet med dårlig resultat. Grunnen er at forsterkeren er regulert på en slik måte at den ikke kan belastes over et visst punkt, etter dette kan du vri og vri til du blir gal på volumkontrollen, men ingenting skjer. Forsterkeren beholder dermed et visst headroom for å fortsatt kunne spille musikk.

Dette står det ingen ting om noen steder, men vi fant det ut ved praktisk utprøving. Til dB drag funker kan det nok være lurest å benytte kl D om man ikke har med et lite kraftverk å fore forsterkerne med.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Prisen på de forsterkerene da??

500A dynamo??

Går en sånn i en Vectra A??

Om du kontakter Dominic Iraggi så ordner han customdynamoer til det meste. En 500A vil imidlertid medføre et effekttap på ca 8.5 Hk pr. dynamo.

Så om du har ca 35 tredve gamp å avse til 4 sånne så ordner det seg nok, hehe :D

Trodde ikke de sakene ville være gratis med den spec'en, hehe ;)

Hæren fløtte så morro det hadde vært å leke seg med dette i en van!

Du får finne etpar db-hoder som er villige til å satse på sakene Glenn :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...