Stian_ Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Bare lurte på først og fremst om dette er en god ide og lage en blogg? tenkte da å lage en innlegg side - med form, som da lagrer teksten ned i et xml dokument. det xml dokumentet blir vist i en xhtml side. lurt eller finns det bedre måter? orker ikke sånne autogenererte sider, hjemmesiden skal være laget av meg, og så å si bare meg. Endret 7. januar 2005 av Thurloc Lenke til kommentar
Simon Zimmermann Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg er ikke kjent med XML-databaser, men du finner vel en del informasjon her: http://www.xml.com/ Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Sitepoint har en artikkel om emnet. Lagring av data gjennom XML gir visse, store fordeler. Ulempen er vel kanskje at det er mye mer pes å bygge systemet. Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Det er vel egentlig ikke noe mer pes å bygge en XML datastruktur enn en databasebasert struktur? Det er litt andre måter å tenke på, men nor vanskeligere er det forsåvidt ikke. Det som i alle fall teller mye er læringen. XML kommer bare mer og mer på web - MS bruker jo XAML til å lage events i Avalon (se videoen i klippet). Å kunne XML, både til web og andre ting kan bare ses på som en fordel Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 noen som veit om domxml er aktivert på home.no.net sine servere? virker noe bedre enn hendelsesbasert xml parsing, med tanke på at man kan endre og legge til data, og bruke id på en mer effektiv måte. driver å lager medlemslister med xml, men sliter litt med å få domxml til å funke slik det skal... :S Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Til de som vet litt om xml da: er det mulig og bruke disse fire programmeringsspråkene sammen: xhtml php xml css ---- Alt blir jo linka til xhtml fila, den som henger alt sammen. Hvis ingen vet så får jeg vel prøve meg frem takker i alle fall for de linkene, nok å lese nå. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 selvfølgelig. me du må bruke php til og parse xml(med mindre du bruker xls som ikke støttes av opera) og da spytter xml+php=>xhtml, også bruker du css til å få det pent. Lenke til kommentar
Stian_ Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 mye arbeid med andre ord. men takker dumt av opera og ikke støtte xsl - selv om jeg ikke kan så mye av det, så er vel det det samme som css - hadde vel vært greit her. men men, får vel bare sette i gang. takker til alle. Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 du kan kombinere xml+php+xls serverside. xls ellers er kjempestygt, så skader ikke. Men man kan altså bruke det serverside, da er det naturlig nok kompatibelt med alle nettlesere men skal man bruke xml og xls kan man nesten like gjerne skrive rett inn i html fila, for hvis du ikke gidder å ta deg tiden til å finne ut hvordan man viser data med php og xml, gidder du sikkert ikke å finne ut hvordan man endrer/legger til data. så da må du endre xml fila manuellt :S dermed mister du fordelene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå