Gå til innhold

Venner av elektronisk µ-ziq

PreZiDenT

Anbefalte innlegg

Hei

Siden nesten alle her fordyper seg i nye teknologiske dupedingser må det jo også finnes personer som er glad i den "teknologiske" musikksjangeren.

Jeg snakker da ikke om "overflate" elektronikaen, som f.eks røyksopps A.M Melody ( Selv om deres liveopptak med "64 Position" var glimrende), men om det som går i dybden og kansekje ikke er så altfor kjent her i Norge. Jeg tar selvkritikk ved definisjonen "overflateelektronika".

Her kan vi dele nye oppdagelser og gamle. Alt fra sjangre som electro, gjerne gammel, Idm, Noise, ambient, illbient ,synthpop, casiotron osv. Finnes utallige sjangre og gjerne dikt opp nye underveis.

Jeg kan jo starte rulletten med;

Plaid - Rest Proof Clockwork

Ovuca - Wasted Sunday.

µ-ziq - Bilious Paths

Her er det bare å improvisere.

PS: Tekno er selvfølgelig lov. Og ikke tro at trance er tekno, det blir feil.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker kollapsende nye bygninger, men ikke hørt mer enn ca. 3-4 album.

Hørt Old sin skive "The Musical Dimension of Sleastak"? i likhet med Manuel Göttsching sin skive "Inventions For Electric Guitar" er nesten alle elektroniske effekter laget med en gitar og ikke en synth.

Begge disse skivene er merkelig nok noen av mine favoritt skiver. :wee:

Endret av Nisje Olm
Lenke til kommentar
Liker kollapsende nye bygninger, men ikke hørt mer enn ca. 3-4 album.

Hørt Old sin skive "The Musical Dimension of Sleastek"? i likhet med Manuel Göttsching sin skive "Inventions For Electric Guitar" er nesten alle elektroniske effekter laget med en gitar og ikke en synth.

Begge disse skivene er merkelig nok noen av mine favoritt skiver. :wee:

Einstürzede naubauten har på lang sikt en døvende effekt på meg. Det kan til tider også bli veldig slitsomt å høre på.

Har ikke hørt om verken Old eller Göttsching, men det må jeg sjekke ut så snart jeg kommer tilbake fra ferie. Må innrømme at det hørtes fascinerende ut. Prot-ambient var en god betegnelse, evt. preambient.

Hvilke sjangre hører du mest på?

Lenke til kommentar

Det absolutt kuleste jeg vet om innenfor ambient/electronica er Shpongle. Blir nesten stein av bare å høre på, utrolig lekre melodier og fantastisk produksjon.

Synthpop-elektronika er ikke mitt ess, men norske "Elektrofant" (et av medlemmene i denne duoen poster til og med her) lager utrolig fet, funky og ikke minst 80-tallsinspirert elektronika. :)

Lenke til kommentar

Bra med en tråd hvor man kan lufte sine elektroniske fetisjer :] Ser Eno har blitt nevnt et par ganger, noen som har hørt samarbeidet hans med Harold Budd, The Pearl? Synes det er en nydelig plate, liker den egentlig bedre enn det jeg har hørt av Enos eget arbeid på ambient-fronten. Av såkalt proto-ambient synes jeg Terry Riley bør nevnes, han fusjonerte østlige motiver (raga) med vestlig eksperimenteringslyst, lenge før begreper som "ambient" og "trance" var i dagligtalen. Andre artister innen elektronisk musikk som bør nevnes (sikkert en del jeg har glemt):

Tidlig avant-garde:

La Monte Young

Pauline Oliveros

Morton Subotnick

Wendy Carlos

United States of America

Iannis Xenakis

Gordon Mumma

Ambient o.l:

Brian Eno

Harold Budd

Asmus Tietchens

Richard Pinhas (gitar med effekter)

Elektroakustisk:

Arne Nordheim

Keith Rowe

AMM

MIMEO

Laptop/Glitch/IDM etc.:

Keith Fullerton Whitman (Hrvatski)

Rosy Parlane

Christian Fennesz

Markus Schmickler

Loscil

Oval

Squarepusher

Tim Hecker

Dead Texan

Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Takk for en fin liste med artister A_N_K. Jeg drar kjensel på mange av artistene, selv om jeg ikke er glad i absolutt alle.

Nisje Olm, joda, Herbie Hancock er stor. Jeg mener å huske at "Rockit" var en tøff plate. Det var vel på 80 tallet han, for min del, lagde tøffest musikk. Med vocoder og synth. Men har mange venner som er glad i jazzbiten før det.

Nå må dere hjelpe meg. Neil Young lagde en tøff elektronika skive, og det var i sammenheng med sønnen som ble invalid eller noe. Da tok han ibruk samme hjelpemiddel som sønnen brukte inn i musikken. Jeg veit ikke om det stemmer, men er det noen som veit om skivene han lagde i på den tiden? Har hørt den, og den var både artig og bra.

Lenke til kommentar
selv om jeg ikke er glad i absolutt alle.

Å? Please elaborate :_)

Ikke misforstå, fint med innspill fra folk meninger forskjellig fra ens egen.

Jeg har hørt lite, men er ikke altfor glad i den tidligere avant garde. Som f.eks United states of America og albumet med samme navn. Jeg understreker at jeg ikke har hørt altfor mye. Jeg føler selv at den virkelige gode musikken starter ved Eno, men om du er sterkt uenig håper jeg du lister opp noen gode album.

Jeg selv er glad i den tidligere electrosjangeren, med bl.a Egyptian lover, afrika bambaataa og beat box boys osv.

Lenke til kommentar
His strangest record of the decade came with 1982's Trans. Recorded almost entirely electronically with the instruments and vocals modified by effects such as vocoder and a reliance on synthesizers, it is often considered Young's attempt to experiment with technology that might give his son Ben, who has severe cerebral palsy and cannot speak, a way to communicate.

Hancock er genial på Crossings og Sextant, har hørt ei skive han lagde med bl.a. Bill Laswell på 80-tallet, tror den het "Sound System", not my cup of tea. Når man først snakker om Laswell, noen av hans Axiom utgivelser er bra.

Lenke til kommentar

Ser ut som vi har noe forskjellig smak da, selv liker jeg det selv-titulerte albumet til United States of America, men så har jeg digget Broadcast lenge og disse virker relativt inspirert av U.S.A. Synes sant nok ikke albumet er perfekt, men er spesielt svak for Love Song for the Dead Che.

Har ikke den helt store oversikten over tidlig elektronisk musikk, men mye av dette er relativt minimalistisk og en tilegnet smak, av ting som skiller seg ut for meg er f.eks Terry Rileys A Rainbow in Curved Air, Poppy Nogood, Persian Surgery Dervishes. Sistnevnte er kanskje i mest repetitive laget for mange, men et hypnotisk stykke musikk hvis man har sansen for den slags. Liker Moonshine Dervishes, som høres ut som en variasjon over samme tema, noe bedre, men tror den er fra en senere periode.

Av tidlig elektroakustisk liker jeg godt Arne Nordheims Electric, og Iannis Xenakis' Electronic Music. Disse krever en "viss" sans for eksperimentell musikk dog :] Xenakis eksperimenterte med syntese av lyd som bla. kunne minne om strømmer av knust glass, tilsvarende teknikker som brukes i såkalt 'glitch'.

Av ambient o.l. som har vært gitt ut de siste årene kan jeg nevne spesielt: Loscil - First Narrows; Fennesz - Endless Summer; Fennesz - Venice; Tim Hecker (catchy ambient som noen sa) - Haunt Me, Haunt Me, Do It Again; Tim Hecker - Mirages; Rosy Parlane - Iris; Keith Fullerton Whitman - Playthroughs; Pan American - Quiet City; Richard Pinhas - Event and Repetitions

Lenke til kommentar

Eno & H. Budd`s Pearl er en virkelig godbit. Relativt melankolsk, ja, men det er jo absolutt ingen hindring. Ellers vil jeg sterkt anbefale Music For Airports, Discreet Music og On Land-serien. Apollo er også en deilig favoritt. Sikkert kjent for flere her.

Lenke til kommentar

Zardos: Så enig så enig :] Budd har visst en ny skive på gang, Avalon Sutra, vurderer å gå til anskaffelse. Får se hva jeg kan ta meg råd til, ny Erstlive (Christian Fennesz/Sachiko M/Otomo Yoshihide/Peter Rehberg) frister også.

Lenke til kommentar

Samt nevnt tidligere er jeg god fan av gammel electro. Er du ute etter litt komisk electro som samtidig er gammel, er det bare å skaffe seg Egyptian Lover - On the nile.

Et annet tips er Beat box boys, som har en gammel slager med navn "Be bop rock" og Bass Patrol.

Idm/Noise: Kid 606, D'arcangelo , Bogdan Raczynski , Abfart Hinwil , Quinoline yellow og LFO.

Tehno: Imatran Voima , Legowelt , Skatebård.

Ellers kan jeg anbefale Japanese Telecom, litt usikker på plassering. Men vil tro det kommer under bråkete electro.

Lenke til kommentar

Min absolutte favorittartist er Mike Paradinas, og går under artistnavnet µ-ziq.

Noen som har kjennskap til fyren?

Album som "Bilious Paths", "Royal Astronomy" , "Brace yourself" , "Lunatic Harness" og "Bluff Limbo" fortjener en gjennomhøring. Alt fra harmonisk ambient til skjærende noise av god Autechre kvalitet klarer denne karen å fremdrive uten at det blir slitsomt.

Lenke til kommentar
Min absolutte favorittartist er Mike Paradinas, og går under artistnavnet µ-ziq.

Jepp. Har ikke hørt så mye på ham, men etter det jeg husker opererte han nogenlunde i skjæringspunktet Squarepusher/AFX (braindance). Pleide å høre mye på Warp-artister og lignende, men skled etter hvert mer over i det som ble kjent som IDM, og har egentlig blitt ganske altspisende. Har hørt en del om Leafcutter John, hva synes du om ham? Han gir så vidt jeg vet ut på Paradinas' label. Venetian Snares og Donna Summer (Jason Forrest) er forresten verdt å sjekke ut hvis man liker breakcore,

Lenke til kommentar

Jepp. Har ikke hørt så mye på ham, men etter det jeg husker opererte han nogenlunde i skjæringspunktet Squarepusher/AFX (braindance). Pleide å høre mye på Warp-artister og lignende, men skled etter hvert mer over i det som ble kjent som IDM, og har egentlig blitt ganske altspisende. Har hørt en del om Leafcutter John, hva synes du om ham? Han gir så vidt jeg vet ut på Paradinas' label. Venetian Snares og Donna Summer (Jason Forrest) er forresten verdt å sjekke ut hvis man liker breakcore,

Det eneste jeg har hørt av Leafcutter John er "microcontact" og jeg var ikke veldig imponert. Kan se om jeg får tak i et annet eksemplar og går litt mer i dybden.

Angående Idm så er det en definisjon som er ganske tvetydig. Jeg synes også det er en ganske uintelligent betegnelse.

Venetian snares har jeg aldri vært noe spesielt glad i. Jeg er ikke glad i breakcore. Donna Summer har jeg fakstisk ikke hørt ennå, men ordet på gata sier det er gøy.

Vil også anbefale Gimmik - "Back to basics" og "Slow motion process", Noise med veldig bra ambient lydlandskap.

Gridlock - "Formless", noe likt Gimmik, med en smule Squarepusher i seg.

Når du nevner Braindance, så kan vi vel ikke komme utenom Rephlex Braindance Coincidence, samleplata. Cylob med sin remix av DMX Krews "I'm all alone" er ganske stor musikalsk. Cylob har forøvrig en bedre låt, "Rewind", som jeg måper av begeistring hver gang jeg hører den.

Endret av PreZiDenT
Lenke til kommentar
Angående Idm så er det en definisjon som er ganske tvetydig. Jeg synes også det er en  ganske uintelligent betegnelse.
Jaja, det er nå bare en betegnelse.

Venetian snares har jeg aldri vært noe spesielt glad i. Jeg er ikke glad i breakcore. Donna Summer har jeg fakstisk ikke hørt ennå, men ordet på gata sier det er gøy.
Jeg mener at Donna Summer er blant de som blir regnet som breakcore? Selv tar jeg det i alle fall ikke så alvorlig og bruker gjerne betegnelser som breakcore og drill'n'bass om hverandre, Squarepusher må ta mye av æren(?) for at jeg fikk sansen for musikk av den sære/eksperimentelle sorten. Etter å ha hørt Port Rhombus på VoW var det ingen vei tilbake.

Vil også anbefale Gimmik - "Back to basics" og "Slow motion process", Noise med veldig bra ambient lydlandskap.

Gridlock - "Formless", noe likt Gimmik, med en smule Squarepusher i seg.

Gimmik er et nytt bekjentskap, støy kan vi like :_) Mener å huske en relativt ukjent drum'n'bass(dumb'n'ass)-artist som gikk under navnet Gridlock, men skulle ikke forundre om er flere som det går under navnet.

Når du nevner Braindance, så kan vi vel ikke komme utenom Rephlex Braindance Coincidence, samleplata. Cylob med sin remix av DMX Krews "I'm all alone" er ganske stor musikalsk. Cylob har forøvrig en bedre låt, "Rewind", som jeg måper av begeistring  hver gang jeg hører den.
Har den. Liker å bruke braindance som en alternativ betegnelse for IDM :] Rewind er ganske morsom ja haha. Hvis du liker denne tror jeg du kommer til å flire godt av Hrvatskis Vatstep DSP. Endret av A_N_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...