Somle Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Skal bygge meg en ny PC fra bunnen av , og lurte på om det var noen gode råd å få. Er ikke helt grønn, har i grunn god erfaring med å sette inn kort, koble til kabler , sette opp hardisker og lignende uten å ødelegge noe. Det jeg IKKE har noe særlig erfaring med, er montering av CPU, sette inn hovedkort, og sette opp bios + dipswitcher. 1. Underlag for montering av hovedkort? Tenkte å bruke gule sider, men vil det være mer til skade en hjelp? (stikkord: statisk elektrisitet) 2. Montere CPU. Holde i hjørnene, eller langs kanten? Omtrent hvor hardt skal en trekke til festeskruer for kjøleribbe? Ram har jeg håndert før, bruker på å ta langs de korte sidene. Er det bedre å ta på selve brikkene (for mer stødighet) , eller er det mer risikabelt med tanke på statisk elektrisitet? 3. Oppsett av jumpere, dipswitcher osv. Har bestilt et Asus P4b533 etc (det dyreste) hovedkort, og en P4 2.26 MHz 533 CPU. Leser brukerveiledning først, men er det ofte nødvendig å sette diverse bushastigheter med switcher først, så en ikke risikerer å grille alt når en starter opp første gangen? Eller kan en trygt gjøre det i bios? 4. Håndtering av hovedkort. Før har jeg pleid å holde i PCI portene, for så å sikte inn festehullene, og til slutt skru fast kortet. 5. Montering av diverse vifter , grafikkkort osv. Vifter, regner med at det skulle gå greit. Lydkort, et SB Audigy. Hvilke PCI spor er vanlig for lydkort? Regner med å bruke et MM G400 skjermkort jeg har liggende når jeg setter opp selve systemet. Oppgradere til Geforce 4 Ti4xxx eller bedre når alt virker som det skal. Planlagt oppsett: Kabinett: Colorcase Imperial. (Med drops :smile: PSU: Enermax 350W. Hovedkort: Asus P4B533 (Bestilt) CPU: P4 , 2.26 Mhz, 533 et eller annet. (bestilt) GPU: Sannsynligvis Asus G4Ti4400. (Ikke bestilt) RAM: PC2100. 2*256 Apacher. (Bestilt) HD: IBM Deskstar ATA100, 40 GB. (Kjøpt ny lokalt) DVD: Pioneer som jeg har liggende. Nettverkskort: Innebygd på Hovedkortet tror jeg. Tastatur og mus, finner vel på no'. Kabler: Kjøper lokalt. mvh Somle, aka Sagen. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Først vil jeg si at ved nybygging av pc lønner det seg å først montere cpu, vifte og ram før du plasserer det i kabinettet.. Jeg har brukt esken som følger med hovedkortet, samt den antistatiske posen som underlag.. husk jording! Kobl kabinettet til en jordet stikkontakt og la den stå ved siden av deg. Lad ut opparbeidet statisk elektrisitet ved å ta på kassa ofte. Prosessor kan du holde i kantene, bare ikke ta på core eller pinner under.. Ram bør du holde i kantene uten å ta på komponentene.. IKKE sett i eventuelle pci/AGP kort før du plasserer hk i kabinett.. :smile: hvilket spor lydkort står i har ingenting å si med mindre du vil at utgangene skal ha en spesiell plass bak på kabinettetet. Nå har ikke jeg vært borte prosessorvifter med skruer før, men du må passe på å ikke skru for hardt til. Men dette merker du fort :smile: Når du plasserer hovedkortet i kabinettet kan du holde i skriverporten og kantene. Pci slotene bør gå grit det også... Husk på å lad ut statisk elektrisitet først, så skal dette gå greit. Bruk skrujern med magnet for enkel montering av festeskruer til hk. Plassering av vifter er greit. i bunn lar du de suge luft, øverst lar du de blåse. Skru dem fast og koble til kontakten.. Nødvendige kabler pleier oftest å følge med hovedkort dvd-rom, lydkort, isdnkort osv.... Lykke til! [ Denne Melding var redigert av: Zamoht på 2002-06-10 20:02 ] Lenke til kommentar
Somle Skrevet 15. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2002 Og slik gikk monteringa... Lagde meg en provosorisk jordarmbånd av en ledning stump. Verste var å montere CPU kjøler. Skal P4 "stock" kjølere sitte såå hardt? Må ha gjort noe feil men det virker da. Ram'en gikk i grunn fint å sette på, selv om den også var litt tung å få i. P4B533 hovedkort har litt annerledes porttilkoblinger bak , så jeg måtte sette på et medfølgende cover. Litt klundrete, men det gikk da til slutt. Strømtilkobling, får ikke den store pluggen skikkelig i. Skal sikkert klikke og låse seg, men jeg vil ikke bruke mer makt. Redd for å ødelegge hovedkortet hvis jeg trykker hardere. Må få rekka opp dette snart. Kanskje file ned pluggen bitte litt. Eller en hardplast bit under som mothold. Problem 1: Bios starter ikke opp. Løst ved å sette cpu hastighet veldig lavt med dipswitcher. Kom i det minste inn i bios, og satte rett hastighet der. Problem 2: WinXP Pro. Sorgens kapittel nr. 3. Måtte sette ned CPU hastigheten fra 133 til 132 for å få det til å virke. Men, Jeg fikk det da til, tilslutt, med unntak av powerpluggen og cpu hastighet. Finner vel ut av det etterhvert også. Somle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå