Gå til innhold

Senke viftestøyen på Compaq evo N1020, mulig?

Anbefalte innlegg

Har en Compaq Evo N1020V som jeg har fått av skolen. Problemet er bare det at jeg holder på å bli gal av den støyen fra viftene som står på nærmest hele tiden! Er det mulig å få senket hastigheten på denne, eller få den til å ikke starte så ofte som den gjør? Står jo på hele tiden nesten når jeg bare sitter på internett. Begynner etter den har vært på 10 minutter ca så sviver den hvert fall 5 minutter før den skrur seg av i nesten et minutt og så starter igjen. Holder på sånn hele tiden! Det samme om den går på strøm eller batteri. Noen som vet om et program for å senke hastigheten på viftene eller kanskje det går å redusere cpu hastighet så den ikke blir så varm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk som nevnt over strøminstillingene. Om den står som 'Alltid på' vil nok viften gå hele tiden. Satt til bærbar skal SeepStep være på og viften bør ikke bevege seg bortsett fra når det er tung belastning. Hadde en N1020V selv, og viften gikk praktisk talt aldri under 'vanlig bruk' (office, surfing, mp3 osv.).

Sjekk også at ikke vifteuttaket og heatsinken er blokkert av støv. Rens og blås vekk evt. hybelkaniner med trykkluft på boks. Koster et par tiere i nærmeste jernvarehandel eller større bensinstasjon.

Lenke til kommentar

Har skjekket strøminstillingene nå, og disse er satt til Bærbar. Er ingen instillinger for å senke ytelsen som jeg kan se. Noe mer jeg kan prøve på? Må vel prøve å få blåst ut litt støv av den etterhvert. Pcen har nå stått på i 15 minutter uten å ha blitt brukt, og nå startet vifta som vanlig. Gått i et par minutter nå.

Endret av trondbue
Lenke til kommentar
Har skjekket strøminstillingene nå, og disse er satt til Bærbar. Er ingen instillinger for å senke ytelsen som jeg kan se. Noe mer jeg kan prøve på? Må vel prøve å få blåst ut litt støv av den etterhvert. Pcen har nå stått på i 15 minutter uten å ha blitt brukt, og nå startet vifta som vanlig. Gått i et par minutter nå.

N1020V kjem i fleire variantar, deriblant nokre som har standard desktop-prosessor. Desse krever mykje kjøling, og vil generere ein god del viftestøy.

Sjekk kva prosessor du har, dersom det er ein pentium-m eller P4-m så skal den ikkje bråke så enormt. Er det derimot ein standard Pentium4 i maskina så er det ikkje så mykje du kan gjere anna enn å bruke sov-i-ro.

Lenke til kommentar

Har en evo 1000v selv, og der er problemet det samme; den blir rett og slett for varm.

Noen ganger så varm at den faktisk slår seg av på grunn av overoppheting (!)

Eneste løsningen jeg hittil har funnet er å sette et par klosser under den slik at du får løftet den opp og ventilasjonen blir bedre.

Lenke til kommentar

Finn en liten spiker og stikk inn i vifta. Da blir det stille..... :D

Spøk til side, HPQ-maskinene har en del sjenerende viftestøy. På min arbeidsplass er det en del modeller av forskjellig årgang, og alle har en merkbar viftestøy.

Men, de er jo billige, da. :roll:

Lenke til kommentar

Eit av hovedproblema med maskiner av denne typen er ikkje bråket i seg sjølv, men at selgarane er for dårlege til å opplyse om kva det faktisk betyr å ha ein desktop-prosessor inne i eit veldig veldig trangt chassis. Det kreves ein del luft for å få kjølt ned beistet, og dei fleste som har høyrt luft bevege seg på trange plassar veit at det bråkar. Legg til litt støv på vifteblad og ein liten ubalanse, så har du vinkelslipar-tendensar.

Dette er ikkje maskiner beregna for lesesalar og bibliotek, det er i alle fall sikkert.

Dersom de er ute etter stille bærbare så bør nr.1 prioritet ved neste kjøp vere å få ein mobile-cpu.

Lenke til kommentar
Finn en liten spiker og stikk inn i vifta. Da blir det stille..... :D

Spøk til side, HPQ-maskinene har en del sjenerende viftestøy. På min arbeidsplass er det en del modeller av forskjellig årgang, og alle har en merkbar viftestøy.

Men, de er jo billige, da. :roll:

Man får stort sett det man betalar for, og HP har gode, og relativt støysvake modellar også. Men du får ikkje dei til under 10.000,- slik du gjorde med N1020v, eller "arvtagaren" NX90x0-serien.

Lenke til kommentar

Hadde ikke så mye valg når det gjalt denne pcen da. Er sånn her at hele klassen får utdelt en bærbar pc hver. Fikk først en Compaq evo N160, men denne knakk festene til skjermen på etter en måned, fikk da denne N1020v en. Skulle ønske jeg kunne hatt N160 siden denne var omtrent lydløs, men men, ikke noe å gjør med det.

Lenke til kommentar

Har samme pc som deg. Har forsøkt alt for å få roe ned den vifta, men det har endt med migrene og hørselsvern. I ren desperasjon fikk jeg en pc-tekniker til å "rense viftene" og legge på ny kjølepasta. I praksis betyr dette å blåse bort støv og klaske på litt ekstra gel på kjøleplaten. Kostet 600 kr. Ripoff / tabbe. Ble noe bedre, men det anbefales å gjøre dette selv. Er jo (relativt) enkelt. Har planer om å kjøpe ny pc. Og den skal være stille (!!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...