Gå til innhold

Er det feil med minnet mitt?

Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+918234

:hmm: Jeg har 2 stk Apacer 512MB DDR2 SDRAM 533MHz PC4300 brikke i min pc. Kovedkortet er et MSI NEO 2 Platinium 915P brikksett og med en P4 3.2Ghz(Prescott).

Når jeg kjører SiSoftware Sandra Lite 2005 og tester hastigheten på minnet så får jeg mye dårligere resultat en kammerat av meg som kjører med PC2700 333mhz minne.

Er det riktig? Virker som mitt minne er veldig tregt. Jeg får bare rett over 3000 poeng i den testen....

Noen som har noe erfaring. Er det noe galt med mitt minne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, det virker jo litt merkelig fordi p4-systemer vil jo helst ha minne med høy båndbredde (minne som jobber på høy klokkefrekvens, slik som du jo har). Og derfor scorer som regel disse systemene bedre i syntetiske benchmarks som sisoft sandra o.l.

Ta en titt på disse sidene:

PC Stats - Memory Bandwith vs. Latency Timings

X-bit labs Community

Den personen som har pc2700-minne, har han amd- eller p4-system? Slik jeg har oppfatta det når jeg har lest noen artikler om dette, virker det som at amd-systemer ikke behøver ha minne som er høyt klokka (men heller stramme timings) for å prestere bra.

Correct me if I'm wrong... :ermm:

Endret av balrog
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Glemte og skrive det ja.

Han som jeg sammenligner med har en P4 2.8Ghz (478) som han har clocket til 3,2Ghz. Han har 512Mb PC 2700(333mhz) dual channel minne. Kan ikke huske navnet på HK, men han kjøpte det på Classohlsson for 300kr.

Jeg kjører mitt minne på 533mhz og da får jeg disse tallene i cpu-z: 3:4 - 4-4-4-11

Takk for de linkene, men skjønner forsatt ikke hvorfor det er slik..... :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Ifølge CPU-Z:

Minne:

DDR2 PC4300 533Mhz

Frequency: 270.4

FSB:DRAM: 3-4

CAS# Latency: 4

RAS# CAS# Delay: 4

RAS# Precharge: 4

Cycle Time(Tras): 11

Kammeraten min har DDR PC2700 333Mhz.

Finnes det noen andre program som er bra til og teste hastiheten på minnet?

Lenke til kommentar
Minnet kjører på 400MHz, ikke på 533MHz. 533MHz er oppgitt hastighet men på 800MHz FSB så vil minnet kjøre på 400MHz.

Han ene har jo DDR2 da, så derfor kjører minnet på 533mhz

Selv om det er ddr2 så følger minnet hastigheten på FSB, og med mindre han har skrudd opp FSB'en til mere enn 200MHz så vil minnet kjøre på 400MHz.

Det som går an er å prøve å redusere timings litt. De timingsene som er oppgitt er ved 533MHz, ved 400MHz så klarer sikkert minnet en del lavere timings. CAS kan mest sannsynligvis settes til 3.

Er dette brikker som er kjøpt i ett sett med 2stk, eller er det to separate brikker? Er du sikker på at de kjører i dual channel?

Under Memory fanen i CPU-z så står det "Channels #", står det dual eller single der?

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Jeg reduserte ifra 533mhz til 400mhz en gang og da gikk CAS# Latency ned til 3, men da fikk jeg enda dårligere resultat i SiSoftware Sandra Lite 2005.

Det står dual i CPU-z under Channels #.

Det er denne brikken jeg har 2 stk av:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=107589&mlevel=011000

Hvis jeg clocker ifra 3.2 til 3.6 så kjører minne med 599mhz, men får ikke noe særlig bedre resultat i SiSoftware Sandra Lite 2005.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...