Gå til innhold

Ett skritt nærmere OLED

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når alt dette er sagt lurer jeg på hvorfor det ikke er mer fokus på VRbriller. Trenden er at vi får mindre leiligheter, da kan man kompansere med å manipulere øyet med briller :D

Husker at de solgte slike briller for noen år siden, men de var kun "2D", dvs. at de to skjermene dannet samme bilde..

det kan ikke være så vanskelig å bruke slik teknologi til å danne to ulike bilder, og skape ekte 3D?

back to topic: de fleste produsenter som er i stand til å lage OLED-skjermer er vel egentlig interessert i å melke LCD-kua for alt den er verd, før de satser for fult..

Lenke til kommentar
Dog var jeg skuffet over kontrastforholdet, noe som sikkert er overraskende for enkelte. Men med en slik lysstyrke samt evnen til å vise sort burde kontrastforholdet være langt høyere.

Selv har jeg en Sony HS-50 projektor (LCD) som tilbyr 6000:1.

Men er det ikke sånn at kontasten på plasma og lcd og projektor, og nå også oled måles forskjellig? Husker jeg leste det en gang hvertfall. Så kontrastforholdene kunne visst ikke sammenliknes direkte.

Noen som kan bekrefte dette?

Lenke til kommentar

mye av problemet med 3d briller var vekta. ihvertfall om du skulle ha noen som kunne reagere på hodebevegelse. huske at hjernene lager ett 3d bilde ved at to 2d bilder blir tatt fra litt forskjellig vinkel også lagt oppå hverandre.

og når det gjelder det med lcden sitt problem med kornethet på lav oppløsning, du kommer nok ikke vekk fra dette på oleden heller siden lcd og oled er ganske like på teknologi, bare at oled består at en drøss med små lysdioder heller den ett nett med krystaller som blokkerer for ett baklys eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha hørt at OLED skjerm kan bli veldig rimlige, og det vil jo eventuelt veie opp for kortere levetid.

Ellers er vel "eye strain" grunne til at VR-briller ikke tok helt av.VR-briller var "hot" etter The Lawnmover Man, men på den tid fantes det jo ikke noe særlig av standard APIer for spillutviklere. Nå har vi DirectInput for å følge hodebevegelser og Direct3D/OpenGL for gfx. Dog jeg kan tenke meg at en del spill må ta hensyn til VR-briller da paneler og slik raskt kan rot ting til hvis det ikke gjøres riktig. Blant annet så er visst sommerfuglene i 3DMark03-nature bare lappa på i etterkant og blir ikke vist riktig med "3d-briller".

Jeg tror ikke Samsung helt selv kan kontrollere markedet nok til at de kan skvise mest mulig penger ut av LCD. Om de holder tilbake så er det flere andre som sikkert ikke venter! Innen konsumentelektronikk er konkurransen ganske sunn for tiden afaik.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg OLED teknologien blir forbedret en del i løpet av de neste tre årene som kommer. Og vil antagelig da ha en teknologi som overgår LCD og plasma. Slik at når de får release så er de totalt overlegne annet som finnes på markedet. Tipper om 2 år så bremser de største aktørene utviklingene av Lcd paneler, for å gi mer fokus og resurser for videre utvikling av OLED.

Tenk bare på lapptopper, PDA, Mobiltelefoner og annet hånd holdt utstyr hvor strømbesparelsen gir økt batterilevetid. Masse penger her til den som er først ute og sikker seg leveranser.

Har sikkerlig trua på OLED :thumbup:

Edit:trykkleif

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Dog var jeg skuffet over kontrastforholdet, noe som sikkert er overraskende for enkelte. Men med en slik lysstyrke samt evnen til å vise sort burde kontrastforholdet være langt høyere.

Men er det ikke sånn at kontasten på plasma og lcd og projektor, og nå også oled måles forskjellig? Husker jeg leste det en gang hvertfall. Så kontrastforholdene kunne visst ikke sammenliknes direkte.

Noen som kan bekrefte dette?

Tror også dette måles forskjellig, uten at jeg har noen konkret kilde å vise til. Enten det eller så oppfattes det ulikt av det menneskelige øyet ettersom hvilken teknologi som brukes. Hadde vært interessant å finne ut mer om dette.

Uansett, grunnen til at HS-50 er oppgitt til 6000:1 i kontrast er bruk av dynamisk iris. Dette vil si at i mørke scener slipper projektoren gjennom mindre lys for å bedre sortnivået, mens i lyse scener slipper den gjennom max lys for å få frem detaljene i det lyse best mulig. Dermed blir kontrast ratio forskjellen mellom det mørkeste når iris'en er minimalt åpen og det lysteste når den er helt åpen. Prosjektoren kan derfor aldri vise 6000:1 i kontrast på samme tid.

Og ja, OLED høres veldig spennende ut :)

Endret av trygvelo
Lenke til kommentar
5000:1 i kontrast... Er ikke det mer enn det mennesklige øyet kan oppfatte da?

OLED er bare :dribble:

Nei, det menneskelige øyet kan ikke se kontrastforhold uavhengig av hva tallet er. Dette er bare et tall som sier noe om forskjellen mellom det mørskeste og lyseste en skjerm kan vise. En mer korrekt definisjon er forholdet mellom den laveste og høyeste utstrålingen av lys målt i candela pr kvadratmeter. Kontrastforholdet her betyr at skjermen på det laveste utstråler 0,08 cd/m2, mot ~ 0,5 på en gjennomsnittlig LCD.

Et "problem" med LCD er om du kjører lav oppløsning(f.eks. under oppstart) Da kan du risikere størrelsen på pixelene blir ulike, og tekst kan bli vanskelig å lese. Jeg håper at vi slipper slikt med OLED.
Problemet med låste oppløsninger er like mye til stede på OLED som LCD. HVordan du klarer å definere feil oppløsning i oppstart som et problem er meg hinsides. Jeg har jobbet en god del i enkle konsollbaserte DOS- og UNIX-programmer med LCD, og kan ikke si at det byr på problemer. Ja, man har en smule uskarphet, men det er overhodet ikke noe problem å lese tekst med standard størrelse. i Windows på feil oppløsning derimot...

Hvem pokker er det som gidder å kjøpe OLED skjerm med levetid på 10.000 timer? Det er 416 dager det folkens - 14 måneder..........!

Aldri i livet heller.............

Sansynligvis ingen. Dette er vel heller ikke ment å være et masseprodusert produkt, som skal ta markedet med storm, men heller en start, for å vise fram at Samsung er på hugget. Dette handler mer om markedsposisjonering enn om å pushe dette prodktet på flest mulig konsumenter. Legg merke til at det er ganske lenge til 2008, som er spådd å være det året OLED kan slå gjennom.

Hva er lysstyrke og sortnivå på denne? Jeg tviler på at sortnivået er så lavt som på OLED-skjermen, og at kontrastnivået er høyt takket være høyere lysstyrke. Husk at kontrast ikke kan sammenlignes direkte så lenge lysstyrken er ulik...

Jeg tror ikke Samsung helt selv kan kontrollere markedet nok til at de kan skvise mest mulig penger ut av LCD. Om de holder tilbake så er det flere andre som sikkert ikke venter! Innen konsumentelektronikk er konkurransen ganske sunn for tiden afaik.
Nå er det ikke så mange produsenter av OLED-komponenter som faktisk er klare til å selge til masseprodusering, så jeg tror ikke Samsung behøver å titte seg over skuldern enda. Jeg vil tørre å påstå at hvis Samsung ikke begynner masseprodusering, så er ikke teknologien moden nok. Når det gjelder konkuranse i markedet på LCD er det viktig å huske på at det kun er en håndfull produsenter som faktisk lager penelene. Når det gjelder OLED er det enda færre.

Og dere som snakker om spilling på denne - den er faktisk ment som en TV, så responstiden på den er styggere enn styggen sjøl.

Lenke til kommentar
Hva er lysstyrke og sortnivå på denne? Jeg tviler på at sortnivået er så lavt som på OLED-skjermen, og at kontrastnivået er høyt takket være høyere lysstyrke. Husk at kontrast ikke kan sammenlignes direkte så lenge lysstyrken er ulik...

Nå hadde denne OLED skjermen 400 cd/m2. Og jeg regner med at du vet at en Hjemmekino projektor ikke akkurat har verdens sterkeste lysstyrke.

Helt enig at man ikke direkte kan sammenligne, men med tanke på at den har 400 nits bør den kunne klare langt bedre kontrastforhold enn dette. Spesielt med tanke på at det straks slippes plasma tver med både 5000:1 og 10000:1 i kontrast.

En av OLEDs virkelige fortrinn var jo nettopp kontrastforhold, og da bør de knuse til og med de gamle CRT projektorene som har et kontrast forhold på 30 000 : 1

For de som ikke henger med er kontrastforhold det som sier noe om forholdet mellom sort og hvitt på en skjerm.

vedlagt på bilde forklares det bedre:

Kontrastnivå er kort sagt forholdet mellom helt hvit og helt sort. Måten man regner dette ut på er å måle hvor mye lystyrken er når skjermen er 100 % hvit og deler på lysstyrken når skjermen er 100 % sort. Eks : 250 cd/m2 delt på 0,5 cd/m2 = 500.

post-107-1105089536_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hm, interessant men deprimerende artikkel. Jeg har noen foreldre som er veldig oppsatt på å skaffe seg flatskjerm-tv (plasma eller lcd), men jeg prøver å holde de i skinnet til OLED blir dominerende. Det er altså ingen produsenter som har annonsert planer om å slippe produkt på markedet snart ?

Er det én spesiell produsent som har patentet til teknologien (minns philips var tidlig ute med OLED-demo) ?

Lenke til kommentar

Kodak har patent?

En prosjektor kan ikke vise sort uansett, på et hvitt lerret. :roll:

OLED er fett. Jeg leste litt om levetiden for noen dager siden. Det virker som om det er et vel så stort problem at rødt, grønt og blått har forskjellig levetid som at blått bare holder i ca. 10000 timer. Dette er muligens fordi skjermen er lyssterk uansett om styrken på hver farge halveres, men det blir stygt om blå-styrken deles på 8 på den samme tiden som rødt og grønt halveres.

Om man bruker skjermen 4 timer hver dag burde den holde i mange år, forutsatt at den ikke blir dårligere også når den er av. O-en i OLED står for "organisk", og OLED-skjermene har vært veldig ømfintlige mot oksygen og vann...

Angående oppløsning: Digi.noses artikkel påstår at skjermen har 6,22 millioner pixler!

Angående responstid: "Responstiden skal være tusen ganger bedre enn responstiden til de beste av dagens LCD-skjermer"!!!! Det betyr, ifølge mine beregninger 8 microsekunders responstid! 125 kilohertz!? :-S

Her er 3d-briller

Lenke til kommentar

Ehhh! Disse brillene bare "lager" 3D utfra bildene på monitoren din:

Our Secret for True 3D on Your PC - An Introduction to Stereovision

"The E-D software and drivers automatically convert the images on your monitor into a left and right perspective. Each image flickers back and forth so fast on your monitor that it is not noticeable to the human eye."

Og det er vel ikke hva vi ønsker oss ?

Vil vel ha briller som av seg selv generer bilder uten å være avhengig av noen monitor.

Lenke til kommentar
Angående oppløsning: Digi.noses artikkel påstår at skjermen har 6,22 millioner pixler!

Ja, jeg kommenterte det her om dagen. Den har faktisk det, men det er regnet i pixler totalt. Det er en for hver farge (rødt grønt og blått) i hvert punkt, så du må dele på 3, og da får du 2 073 600 som er 1920x1080...

Det kalles markedsføringspiksler... ;)

Geir :)

Lenke til kommentar
Hvem pokker er det som gidder å kjøpe OLED skjerm med levetid på 10.000 timer? Det er 416 dager det folkens - 14 måneder..........!

Aldri i livet heller.............

Hvis de hadde solgt dem dritbillig så hadde det kanskje vært noe. Men da må det virkelig være billig. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...