Gå til innhold

Kalibrering av skjermen.

Anbefalte innlegg

Har en 19" Eizo FlexScan T766

Har prøvd med Gamma programet som kom med Photoshop. Dette blir elendig.

Hentet et brøvebildet fra Akerfoto.no og lastet ned et bildet derfra for å sammenligne.

Er så mange instillinger å velge mellom. Skjermen kan stilles inn på text, picture, movie osv.

Går på RGB. Her kan jeg sette standard, sRGB(Da fungerer ikke text, picture, movie osv. Kontrasten er 95% "måne" 38% sol)

Kan velge Custom. Må sette Kelvin, Gain( Hva er gain? Kan stille rød, grønn og gul eller noe slikt)

Er vamskelig å få det helt bra synes jeg. Andre som har testet litt forskjellig? Noen som har Eizo skjerm?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Adobe Gamma (krever et utmerket fargesyn, pluss kunnskap slik at man

ikkje lar seg lure av omgivelsene; klær og lys i rommet har mye å si)

Går dette dårlig ville eg anskaffet en Spyder, øyet er aldri 100% korrekt

uansett. Adobe Gamma gir veldig godt resultat om du vet hva du gjør, men

krever at bruker har litt kunnskap om fargestyring/kalibrering.

Pantone har rimelige løsninger fra ca 1000 kr og oppover

Vil du ha det "beste" er GretagMacbeth Eye.. spectrometer til 2500 et utmerket

valg.

Lenke til kommentar

Hei,

spørsmålet om skjermkalibrering kommer opp med jevne mellomrom. Jeg har også sett litt på utstyret, men har kommet til at det er gal bruk av mine penger å kjøpe en "dings" til 2-3000 som jeg bruker en gang i året (?). Med fare for å bryte en eller annen regel her på Forumet, det hadde ikke vært flere enn meg som kunne tenkt seg et spleise- eller lånelag? Jeg har ikke noe behov for å ha den liggende hos meg selv. Evt noen i Bergen som er interessert i noe sånt?...

Lenke til kommentar
Hei,

spørsmålet om skjermkalibrering kommer opp med jevne mellomrom. Jeg har også sett litt på utstyret, men har kommet til at det er gal bruk av mine penger å kjøpe en "dings" til 2-3000 som jeg bruker en gang i året (?).  Med fare for å bryte en eller annen regel her på Forumet, det hadde ikke vært flere enn meg som kunne tenkt seg et spleise- eller lånelag? Jeg har ikke noe behov for å ha den liggende hos meg selv. Evt noen i Bergen som er interessert i noe sånt?...

Har du CRT må den minst kalibreres en gang i uken!

LCD holder kalibrering i større grad, men hver 2-3 uke bør skjermen

kalibreres...

Bruker man spyderen kun en gang i året er det ingen vits nei :D

Kan jo nevne at den GretagMacbeth saken til 2500 også kan brukes til

å kalibrere printere etc -> Gjennom f.eks ProfileMaker. (derfor noe

dyrere enn f.eks Pantone sine)

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Dykkern:

Du har ikke vurdert å melde deg inn i en fotoklubb da? De har ofte slikt utstyr til lån/leie. Jeg vurderer å gjøre det selv. Om det skulle vise seg at de ikke har, eller at jeg ikke melder meg inn (iløpet av januar), så er jeg interessert i et spleiselag i Bergen.

kalibreres...

Bruker man spyderen kun en gang i året er det ingen vits nei

Ante ikke at man måtte kalibrere SÅ ofte. Høres litt overkill ut synes jeg, men det kommer vel an på både hvor strenge krav man har og om man har en mandagskjerm eller ikke ;). Jeg søkte litt rundt på nettet og fant svar mellom 2 ganger daglig og én gang i måneden :p.

How often should you calibrate? There’s no real,

"by the book" recommendation for this because it

varies according to how much the monitor is used,

its positioning and of course, its age. If it’s used

every day, I’d recommend re-calibrating the

monitor every month or so. Less use will mean

calibration can be done every three months or so.

Jeg har ikke lest resten av artikkelen, men den kan lastes ned her.

Lenke til kommentar

kalibreres...

Bruker man spyderen kun en gang i året er det ingen vits nei  :D

:blush: Oj.... Der tabbet jeg meg tydeligvis skikkelig ut.. Dette ante jeg ikke.

Er det virkelig så ille altså - at man må kalibrere ukentlig? Jeg jobber med mye annet måleutstyr, det blir kalibrert i ulike intervaller (fra daglig, ukentlig, månedlig og til årlig) for å ha sporbarhet på prestasjonen, likevel er det slik at det meste av analyseresultatene varierer innenfor 2-3% av instrumentets skala. I de fleste praktiske sammenhenger jeg bruker dette måleutstyret har det ingen praktisk konsekvens for tolkningen av resultatet.

Men jeg kjenner ikke til kalibrering av skjermer og jeg har full respekt for din fagkunnskap. Du mener virkelig at kalibrering en (evt 2) ganger i året er så sjeldent at det ikke gir mening?

Lenke til kommentar

Men vil ikke intervallene for kalibrering avhenge av mange faktorer? Jeg ville tro at noen skjermer endret seg oftere enn andre og at faktorer som temperaturvariasjoner og luftfuktighet også har mye å si for hvor ofte man må kalibrere. Skulle jo tro at det var bedre å kalibrere f.eks. en gang annenhver måned enn aldri?

Det blir nok en spyder på meg før eller siden, men først skal jeg ha en skikkelig kamerasekk og nytt stativ og, og og... ;)

Lenke til kommentar
Men vil ikke intervallene for kalibrering avhenge av mange faktorer? Jeg ville tro at noen skjermer endret seg oftere enn andre og at faktorer som temperaturvariasjoner og luftfuktighet også har mye å si for hvor ofte man må kalibrere. Skulle jo tro at det var bedre å kalibrere f.eks. en gang annenhver måned enn aldri?

For min del er det slik at skjermen må til enhver tid være 100% kalibrert, dette

siden eg jobber proffesjonelt med trykk og web. Kan ikkje gi fra meg et produkt

som eg ikkje har 100% kontroll på.

Det er slik at skjermen enten er kalibrert eller er ikkje, nesten holder ikke,

da er jo fargene allerede forskyvet i forhold hva som skal være.

Så vil si at å kalibrere annenhver måned er helt bortkastet!

LCD som er digital holder kalibrering, holder å gjøre det når du har gjort

endringer på skjerminnstillinger/-kort osv f.eks kontrast eller flyttet skjermkort.

Problemet med CRT er at det er analogt, og lysrøret endrer på fargegjengivelse

over tid. Altså hardware endrer seg, da holder det ikkje med uregelmessig

kalibrering i software. Her har LaCie skjermer en fordel, du kan kalibrere i

hardware med en ekstramodul. Det holder lengre enn en å kalibrere via en icc.

Mange anbefaler daglig kalibrering av CRT, iallefall om man sitter på en veldig

viktig jobb.

Til web bruk er det ikkje så nøye egentlig, siden de fleste sitter på ukalibrerte

skjermer, derfor kan det være lurt å ha en ukalibrert skjerm til testing av

grafikken... Grafikk/bilder blir fort for mørk på en ukalibrert skjerm.

Lenke til kommentar

Men hvordan virker en slik kalibrerings greie? Stiller den automatisk lys og contrast med Kelvin temperatur osv? Eller må man stille etter noe spesielt på skjermen?

Nå er ikke jeg så helt nøye, bare det er litt likt. At mørkerødt er rødt og ikke lyserosa osv.

Det jeg sliter med Gamma er grønnfargen Den blir ikke bra. Bildet blir altfor grønt når jeg beveger grønnfargen til der jeg føler den går i ett med resten av firkanten.

Hadde håpet på noen gode råd uten slik kalibreringsgreie.

Lenke til kommentar

Ønsker anbefalling av en så rimelig som mulig sak for kalibrering av LCD skjerm, og tips om hvor slikt kan kjøpes her på berget.

Gidder ikke å bruke mye penger på dette, siden det kun er til "husbruk", men akkurat slik det er nå så er fargene en katastrofe, og jeg sliter med å kalibrere manuelt. Adobe Gamma gir meg fint lite hjelp...

Lenke til kommentar
Ønsker anbefalling av en så rimelig som mulig sak for kalibrering av LCD skjerm, og tips om hvor slikt kan kjøpes her på berget.

ColorVision ColorPlus er jo ikke så altfor dyr, den koster €109 på webshop'en dems. Er dette en OK pakke?

Den bruker den "gamle" Spyder sensoren. Ser at ColorVision også har kommet med en ny Spyder2 sensor som følger med i de litt dyrere pakkene, hva er evt. forskjellene på disse?

Finnes det andre produkter som ligger i prisklassen opp mot 1500,- som kan være aktuelle?

BTW, er det noen web-shopper her i Norge som selger ColorVision eller GretagMacbeth til normale priser som kan konkurrere med å kjøpe det direkte fra produsentene...?

Endret av opresterud
Lenke til kommentar

http://www.luth.no/

Selger Pantone sine ColorVision pakker

Arve28:

Men hvordan virker en slik kalibrerings greie? Stiller den automatisk lys og contrast med Kelvin temperatur osv? Eller må man stille etter noe spesielt på skjermen?

Du kan kjøre manuelt og automatisk, automatisk er for folk flest, manuelt kan du

stille det meste selv; kelvin, gamma, rgb kanalene osv Men det krever sitt av den

som gjør det, for fagfolk.

Lenke til kommentar

Vel, da er en ColorVision Spyder2 bestilt, via. importøren i Norge. Men det er faktisk rimeliere å kjøpe den fra USA, men jeg fikk lirket den inn i en HjemmePC avtale på jobben. Med HjemmePC avtalen blir den effektivt sett bittelitt rimeligere enn fra USA...

Litt rått det skal være så stor prisforskjell, normalt sett tjener man ikke på å handle slikt fra USA.

Endret av opresterud
Lenke til kommentar
Bruk Adobe Gamma (krever et utmerket fargesyn, pluss kunnskap slik at man

ikkje lar seg lure av omgivelsene; klær og lys i rommet har mye å si)

Det hadde vert fint om noen hadde tatt seg tid til å gi oss amatører en kort og enkel innføring i kalibrering av skjerm.Gjerne ved hjelp av Adobe Gamma.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har fått med meg fra diverse lesing på dpreview.com, så er Adobe Gamma tilnærmet ubrukelig, spesielt på LCD skjermer. Mitt råd er å lete litt rundt etter info om kalibrering på forumet til dpreview.com, der finnes det mye opplysninger (og er nevnt en del linker til web-sider med informasjon)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...