Gå til innhold

5.1 sorrund sett med 50 w forsterker..

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

I julegave fikk jeg en Eltax Receiver.

Den er egentlig veldig kjekk! Men er lei av høytalerene jeg har nå (hører til et "sett" fra grundig, ca 7 år gammelt :p ), tenkte jeg skulle kjøpe meg en 5.1 sorround pakke, men forsterkeren er jo ikke av allverden, men trass i det vil jeg altså ha et sett som passer "ok" til den!

Har sett litt på dette systemet, greit nok at det er 100 watt, men det skal vel gå bra så lenge jeg kjører dem i lav ohm ;)

Noen som har noe annet og annbefale? Eventuelle "tips" ?

Takker for alle svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det heller ville ha vært lettere å kjøpe seg en billig suround pakke med innebygd egen forsterker i annlegget..

koster jo tross alt nesten ingenting for et slapt lite annlegg... :p

hele poenget er jo at jeg vil ha forsterkeren, og den driver bra noen infinity høytalere (8" ) .. :) Så det burde vel fungere med dem eltax høytalerene der.. men jeg er redd for at de er for lite "puff" i dem..

Lenke til kommentar
hele poenget er jo at jeg vil ha forsterkeren, og den driver bra noen infinity høytalere (8" ) .. smile2.gif Så det burde vel fungere med dem eltax høytalerene der.. men jeg er redd for at de er for lite "puff" i dem..

Ja da er det jo en anna sak...

Men du får jo ikke med sub da..:/ eller har du en selv???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8913487

Høytalere har ikke Watt. Det er ofte oppgitt min og max watt på dem, men ellers går det ikke an å si hvor mange Watt de er. I tillegg er det utrolig hvor mye rart som kan sies om Watt. Hvis du har en forsterker med 50 W RMS kan du uten problem bruke de høytalerne. Hvis de 100 Wattene som er oppgitt er ikke er RMS Watt kan forsterkeren være for stor for dem! Jeg bruker selv en forsterker som er oppgitt til 5X80 W i 8 ohm, og høytalere som er oppgitt til max 500 W RMS. Det går helt greit, men forsterkeren kunne godt vært større.

Hvis forsterkeren er for liten til høytalerne vil diskanten fort begynne å skurre, og den kan etterhvert bli ødelagt. Hvis forsterkeren er for stor vil bassen skurre, og den kan bli skadet/ødelagt.

[edit]litt skrivefeil, og vor å være enig med erilindre, for stor forsterker gjør ingenting, men du MÅ være forsiktig med volumkontrollen, jeg har sprengt høytalere med ALT for stor forsterker, og jeg har brendt utganger med å bruke for liten impedans.[/edit]

Endret av Slettet+8913487
Lenke til kommentar

rypskar: For å presisere litt, for liten forsterker er selvsagt ikke bra, men det fungerer ofte ok om du ikke skrur for mye opp. Det vil føre til klipping, og som du nevner avbrente diskanter.

For stor forsterker gjør absolutt ingenting! Større forsterkere gir faktisk bedre kontroll på elementene og dermed bedre lyd. Mange anbefaler en forsterker på 1-2 ganger maks høyttalereffekt, men du må selvsagt være litt forsiktig med volumkontollen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...