Skagen Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) har hørt om folk med 30-40 grader med cpu VIFTe og ikke vannkjøling.. Hvordan er dette mulig? Jeg holder vanligvis 36-37 grader (samme som romtemp) idle og 45 grader load med Zalman 7000B-Cu på laveste turtall (lydløst). Endret 7. januar 2005 av skag1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Da kan jeg prøve å hjelpe deg litt mer, har akkurat byttet ut den kjøleren du har, ikke fordi den er dårlig, men skulle ha noe mer stille. Det første du MÅ gjøre er å ta av det grå dekselt med Tt på. Som du ser er det mye metall og lite hull i den, dette hindrer luft og lager lyd. Tipset en annen inne på forumet her forrige uke, og fikk svaret at det hjalp. Den vifta har flere måter å kjøre på, så jeg tipper du har gjort noe feil ved oppkoplingen. 1-Jeg brukte selv den automatiske, ved å teipe fast føleren på KANTEN av kjøleren, slik at den ikke ligger på CPU, men ved siden av. Da kjører den stille når det er lite varmeutvikling, og gir på når det blir varmere. Funker meget bra. 2-Du har mulighet til å bruke 2 stk. regulatorer, begge følger med. Den ene er til bruk i front, i ett 5 1/2 plass. Den andre er litt mindre og er til å sette i en PCI deksel plass bak. DISSE MÅ IKKE BRUKES SAMTIDIG. Når du spiller, slå av lyden på høytallerene, og hør, bråker det mye? Hvis det er stille så må du skru opp farten på viften, jo mere fortere den går (mer bråk) jo mer luft dytter den, og bedre kjøler den. Det burte vel stå der du leser temperaturen hvor for viften går. Hvis ikke skaff programmet Everest (tidligere Aida 32). Dette er gratis. Se under "Computer" og "Sensor" der står CPU fan. Viften din kan reguleres fra 1500-6000 omdreininger. Ligger denne under 4000 så kjøler den ikke bra nok. Med full last burte den ligge på 4500-6000 for maks ytelse. Men den gir da i fra seg en høylytt uling, derfor brukte jeg automatisk styring, så slipper man å tenke på å skru opp og ned. Har ikke hatt noe problemer i det hele tatt med den kjøleren. Har P4 (Northwood) 2.8 GHz(533 FSB) som jeg har klokket til 3.1 GHz (FSB 580) Da lå min Idle på 41 grader, og Load på 56. Og jeg liker å ha det varmt rundt meg, tipper romtemp er ca 23-24 grader. Innikabinettet er det vanlig med 35-39 grader. Byttet tidligere i uken til Zalman 7700 CU kjøleren (120 mm) da lå idle på samme som før: 41, men load sankt til 50. Da kjører jeg den på maks med 1800 omdreininger. Den lå helt likt med Thermaltake sin kjøler nå jeg kjørte på minimum: 980 omdreininger. Jeg anbefaler denne viften hvis du bytter kjøler (den mindre versjonen er også bra) Men pass på størrelse, jeg har igjen ca 0.5 cm til minnebrikka. Endret 7. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 denne kjøleren har jeg. Jeg prøver å montere kjøleren på nytt i morgen og vaske cpu og ribba og montere ALT på nytt, håper det funker. Jeg poster hvordan det gikk her Det er en billig og bra kjøler.. har den selv.. Har brukt den på min Prescott [email protected] og på NW [email protected]. Som en annen skrev her funket det veldig bra å bruke medfølgende føler montert på siden/inntil heatspreader. Deb bråker jo mye når den går på "full guffe", men det gjør den jo kun når du belaster CPU'n. Den klarte faktisk å holde min klokkede Prescott på ca.40 idle og 60 load (målt med sonde). Byttet den ut med en Zalman 7000 som kjøler like bra men nesten uten lyd i forhold. Den koster dog en del mer enn denne TT du har.. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Selv om den bråker MYE på fullt, så vil den miste deler av lyde hvis du demonterer dekslet på vifta. Lenke til kommentar
DuKeN Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 denne liker jeg, men skal ha vannavkjøling nu... http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet798.htm seriøse greier denne viften Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Selv om den bråker MYE på fullt, så vil den miste deler av lyde hvis du demonterer dekslet på vifta. den ble mye stillere ja, den "ulinga" forsvant Den gikk ned ca 1-2 grader, det begynner å hjelpe nå... men jeg vet ikke hva som skjer till sommeren, da får jeg vel bare holde meg ute å kjøre lett-sykkel Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Du er da mer heldig enn meg Kjøpte 3ghz preschoooot idag jeg.. Ligger mellom 72-75grader idle!! Jeg sitter nå med cpu-vifta på fullt (samme som topic starter), vinduet i rommet oppe (nesten så jeg fryser her!), kabinett-døra vekk, og en bordvifte (diger en) som blåser inn i kabinettet.. Bruker Artic Silver 5 pasta og! Og jeg som er gamer!? åssen skal dette gå tru.. Enten vannkjøling eller kryssefingra :!: Er jeg maks uheldig eller er dette normalt? Tviler i mitt tilfelle men.. Lenke til kommentar
Baleni Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 som jeg har erfart får ikke en cpu problemer før den runder 80grader. rett meg vis jeg er helt på jordet nå! Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 90 begynner vel å bli farlig? har jeg hørt/lest Men, jeg tror kanskje det er noe gæli med sensoren min jeg.. Er ikke normalt å ha så høy temp utifra åssen jeg kjøler ned rommet/pc'n/cpu'n! litt kjett å ikke vite da Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Men Intel P4 er det ikke så farlig hvor høy temperaturen blir. Blir den for høy låser eller slår prosessoren seg av uansett. Umulig å skade den. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 BåGan Du MÅ ha festet kjøleren feil. Prøv med manuel justering og se om det hjelper. Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Jeg har montert den så riktig som det går ann! Jeg tror det er sensoren min som er gæli.. For ribba på cpu-kjølern er ikke så mye varmere enn fingern min.. Og om det gradene stemte som jeg leser, så hadde jeg brent meg på fingra! Menne, åssen funker temp-følern som følger med? Jeg la den på hjørne av cpu'n og kobla til, også kobla jeg cpu-kjølern til hk'n.. Riktig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Jeg har montert den så riktig som det går ann! Jeg tror det er sensoren min som er gæli.. For ribba på cpu-kjølern er ikke så mye varmere enn fingern min.. Og om det gradene stemte som jeg leser, så hadde jeg brent meg på fingra! Menne, åssen funker temp-følern som følger med? Jeg la den på hjørne av cpu'n og kobla til, også kobla jeg cpu-kjølern til hk'n.. Riktig? Høres nok ut som om du har gjort en kardinalfeil... Dersom jeg ikke har misforstått så har du nå sensor mellom sink og heatspreader.. Det er akkurat nok til at det ikke blir god nok kontakt mellom sink og CPU.. slik at du får så dårlig kjøling som du nå har... Det at sinken ikke blir særlig varm er også ett symptom på dårlig kontakt/feil montering.. Jeg festet sensor til sinken.. sånn ca. 0.1 mm :-) til side for heatspreader.. Det "funker fett".. Da reagerer sensor lynrakst ved endring av temp. på CPU. Endret 8. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
apwr Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Men Intel P4 er det ikke så farlig hvor høy temperaturen blir.Blir den for høy låser eller slår prosessoren seg av uansett. Umulig å skade den. Er dette også tilfellet med AMD64? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Her ser man ett knall eksempel på at lesing av bruksanvisning er viktig. Som TL1000S sa, så skal sensoren plasseres ved siden av CPU på kjøleren, ikke på selve CPU. Har montert en slik kjøler på ett socket A system, og da skal føleren plasseres i senter av CPU, på dens underside, og lederene skal ligge i mellom pinnene og ut av sokkelen. Dette funket fint. Så APWR les bruksanvisningen nøye før du monterer. EDIT: Ett lite spørsmål til de som bruker denne kjøleren: når dere ikke har noen lyd på PCen, men høytallerene står på, hører dere da noen lyse toner som går om og om igjen. Det kan hende dere må skru opp lyden litt. Grunnen til at jeg spør er at jeg hadde disse irriterende tonene, men de forsvant etter at jeg byttet vekk denne kjøleren, samt kjøleren på skjermkortet. Gjorde ingenting annet, og lyden forsvant etter dette. Endret 9. januar 2005 av AndersT2 Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Rota bort manuall rotekopp je veit du! Må være sensoren som er ille i mitt tilfelle.. Nå er den stabil 40 når jeg spiller og nå.. og idler på 30.. Endret 9. januar 2005 av BåGan Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Jeg sitter nå med cpu-vifta på fullt (samme som topic starter), vinduet i rommet oppe (nesten så jeg fryser her!), kabinett-døra vekk, og en bordvifte (diger en) som blåser inn i kabinettet.. Bruker Artic Silver 5 pasta og! Og jeg som er gamer!? åssen skal dette gå tru.. Enten vannkjøling eller kryssefingra :!: Er jeg maks uheldig eller er dette normalt? Tviler i mitt tilfelle men.. Jeg har ikke vifta på fullt da Det er ikke til å holde ut! Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Rota bort manuall rotekopp je veit du! Må være sensoren som er ille i mitt tilfelle.. Nå er den stabil 40 når jeg spiller og nå.. og idler på 30.. Du sa at jeg var heldig? :!: DU erheldig, det var perfekte temperaturer Lenke til kommentar
BåGan Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Det er kanskje perfekte grader i teorien.. Men om de egentlig stemmer i praksis er noe annet men når jeg tar på ribba, så er den ofte kaldere enn fingern min.. Etter jeg har spilt litt så den litt varmere enn fingern min.. Så, gradene er ikke så værst! Men skulle fortsatt ønske at sensoren min funka! Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Det er kanskje perfekte grader i teorien.. Men om de egentlig stemmer i praksis er noe annet men når jeg tar på ribba, så er den ofte kaldere enn fingern min.. Etter jeg har spilt litt så den litt varmere enn fingern min.. Så, gradene er ikke så værst! Men skulle fortsatt ønske at sensoren min funka! ja det er sant. men det er jo noe å gå ut ifra Men en idle på 54-55 grader må jeg få orden på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå