legofred Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Mekket litt i PC'en i går. Da jeg skulle starte maskinen opp igjen, var det ingen reaksjon. Oppdaget da at kontakten Power On/Off (ledningen fra På/av-knapp i kabinett) hadde løsnet fra HK. Festet den igjen, som anvist i HK manual. HK er Asus P4S533. Da klarte jeg å starte, men ikke slå av. Ingen av mine 3 HD starter i det hele tatt. Svart skjerm under oppstart (ingen livstegn fra Bios). PSU starter, vifte på CPU, og det er et lite lys på HK som lyser, samt lys på nettverks PCI kort og et par USB dongler. Hva kan være galt? Syns det er rart at jeg kan slå på, men ikke av. Kan jo ha koblet den kontakten feil, men det er jo strømmen til HD'ene som avgjør om de skal starte eller ikke??? Og er det skadelig å dra ut strøm-kontakten fra veggen hver gang man skal slå av, da AV på Av/På -bryteren ikke funker? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har opplevd det samme to ganger, Første gang hadde jeg satt inn alt for mye katoder og vifter så PSU klarte ikke å levere nok strøm Andre gang hadde enkelt og greit harddiskene sluttet å virke, løste seg ved å sette inn ny hd Lenke til kommentar
legofred Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Men skjermene burde ikke være svarte av den grunn? Dessuten ville det være rart om 3 stk harddisker slutter å virke i samme sekund. Det rare er at jeg kan starte maskinen (PSU) men ikke slå av. Får bare plukke alt fra hverandre og sette sammen ting fra start av. Kanskje det er et PCI kort som er dødt. Har opplevd det før. Da var det PCI modemet som var dødt, og jeg trodde det var Tjernobyl-viruset som hadde slettet BIOS (skjedde samme dag som dette skulle slå til!). Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Sjekket at alle kontakter sitter godt? Tenker da spesielt på HD og klyngen med kontakter til led (HD & Power), reset, powerswitch osv Lenke til kommentar
legofred Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Oppdatering: Har nå røsket ut alt fra PC'en, og det er tydelig at problemet ligger i strømforsyning, prosessor eller hovedkort. Skjermen er helt svart (testet både med PCI og AGP-kort). Harddiskene snurrer igjen, og "av" på av/på knappen funker om man holder den inne i 5 sek (dette skal vanligvis ikke være nødvendig) Er det mulig å teste HK og/eller CPU i en databutikk, eller vil det koster meg unødvendig mye? Endret 10. januar 2005 av legofred Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå