Gå til innhold

Skal vi utrydde ulven vår?

Anbefalte innlegg

Må jo også nevne at bikkja mi ble drept av ulv det året det var så utrolig store oppslag i avisene og på tv om at det skulle drepes et par ulv.. Er ulven mer verdt enn alverdens husdyr?

Jeg lever der det er ulv,

Vel duh!

Get the point , hvis du flytter der som ulven er, så er det en selvfølge at risikoen for at husdyra deres kan bli spist finnes!

Jeg mener, det å tro at du kan bruke x antall kvadratkilometer av ulvens jaktområde til å bygge bondegårder og byggefelt og så tro at:

"Ulven ?...å neidu, han vet sikkert at han ikke skal komme hit mer"

Tror det var alt.. Ble en del gitt! Drep ulven, flytt ulven, fang ulven bare den ikke dreper husdyrene!

Yes, og hva er viktigst ?..meg og mine..blås i naturen, den er bare til bry.

Jeg flyttet ikke til der det er ulv, jeg har vokst opp her og gidder ikke flytte pga. ulven. Det var ikke ulv her for noen år siden, men de har vandret til dette området, de fleste ble heldigvis skutt under jakten som jeg nevnte.

Jeg blåser ikke i naturen, jeg sier bare at det går ann å tilpasse den litt. Ulven tar ikke skade av å bli flyttet et stykke der den kan leve uten å ødelegge for folk.

Uansett, var det ikke natur over alt før menneskene kom å ødela den? Uansett hvor vi bygger og flytter blir det ødelagt natur, det er ikke til å ungå.

Synd, kan jeg spørre i hvilken sammenheng bikkja ble tatt av dage?

Den løp fritt i skogen rundt huset vårt, for det pleide å være trygt. Fant den noen hundre meter i fra der hvor vi bor. Vet det var dumt av oss å la den løpe fritt, men det har gått fint inntill ulvene kom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den løp fritt i skogen rundt huset vårt, for det pleide å være trygt. Fant den noen hundre meter i fra der hvor vi bor. Vet det var dumt av oss å la den løpe fritt, men det har gått fint inntill ulvene kom.

Jeg regnet med att det var noe slikt, har bare ett ord å si "båndtvang".

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Nei, jeg mener at dersom noen har privat eiendomsrett over dyrene, vil det være i deres interesse å øke bestanden istedenfor å skyte dem ned for fote. Slik kan de få en god inntekt over tid istedenfor en mindre sum med en gang.

Og hvordan skal de få den inntekten tør jeg spørre?

Jeg sier jo det: Ved å øke bestanden og bare selge noen få dyr av og til.

Det er de som behandler privat eiendom som søppel.

Det er noen, men du skal ha vanskelig for å argumentere for at offentlig eiendom tas bedre vare på enn privat sådan. Se for eksempel på hvordan de offentlige skolene forfaller.

Ja, la pengene regjere, det er ett totalt kapitalistiskt samfunn vi vill ha.

:thumbup:

Her, med fin animasjon og greier.

At noen skriver på en nettside at de har en imaginær rett til å gå rundt og snuse på blomster betyr ikke at de faktisk har det.

Det er en alvorlig feil med kvasilogikken din, hva om en rik sauebonde skulle kjøpe opp disse ulvene, vi kunne ha vinket adjø til ett artsmangfold som mange streber etter.

Hvorfor i all verden skulle han ha noen interesse av å kjøpe opp alle ulvene? Det er jo helt urealistisk.

Lenke til kommentar
Nei, jeg mener at dersom noen har privat eiendomsrett over dyrene, vil det være i deres interesse å øke bestanden istedenfor å skyte dem ned for fote. Slik kan de få en god inntekt over tid istedenfor en mindre sum med en gang.

Og hvordan skal de få den inntekten tør jeg spørre?

Jeg sier jo det: Ved å øke bestanden og bare selge noen få dyr av og til.

Noen ting kan ikke eies, og ville dyr er av den art.

Det er de som behandler privat eiendom som søppel.

Det er noen, men du skal ha vanskelig for å argumentere for at offentlig eiendom tas bedre vare på enn privat sådan. Se for eksempel på hvordan de offentlige skolene forfaller.

Skolene er komunenes ansvar, naturen trenger ikke maling og nye bøker.

Ja, la pengene regjere, det er ett totalt kapitalistiskt samfunn vi vill ha.

:thumbup:

For det første, den meldingen var sarkastisk.

For det andre, dette er en helt annen diskusjon.

Her, med fin animasjon og greier.

At noen skriver på en nettside at de har en imaginær rett til å gå rundt og snuse på blomster betyr ikke at de faktisk har det.

Hvis jeg henviste til det Norske lovverk ville du tro det da?

Det er en alvorlig feil med kvasilogikken din, hva om en rik sauebonde skulle kjøpe opp disse ulvene, vi kunne ha vinket adjø til ett artsmangfold som mange streber etter.

Hvorfor i all verden skulle han ha noen interesse av å kjøpe opp alle ulvene? Det er jo helt urealistisk.

Si meg det du, det er ditt forslag, og på bakgrunn av menneskets eiesyke hadde det vært mulig hvis det du foreslår hadde vært åpnet for.

Før du kommer med flere forslag og henntydinger, bør du tenke godt igjennom dem og hvor relevant de er for ulven og hva vi skall gjøre med dem. Privat eie er ikke en mulighet.

- D.J.

Lenke til kommentar

Jeg regnet med att det var noe slikt, har bare ett ord å si "båndtvang".

- D.J.

Tja.. Hadde jo vært en mulighet, men nå som det ikke er ulv i området er det ikke noe vits i. Hunden vi har nå får også lov til å løpe fritt og den gjør ikke skade for seg.

Dessuten må hunden løpe fritt under elg-jakta ellers er det ikke noe vits i å jakte med hund, og uten hund er utrolig vanskelig å finne noe elg.

Det er jo også noe some er litt tå lure på, hvorfor er det greit at vi jakter elg, som også gjør skade, men ikke ulv?

Lenke til kommentar
Har kun en ting å si, ulv spiser sau,elg osv osv. Noen he sier dette er bra, hva med heller å utrydde ulven og heller slakte disse dyrene som blir til overs selv? Slik blir det da mer mat til menneskene og dette er en fordel for oss. ;)

Jepp!

Lukter litt dobbelmoral her...

Lenke til kommentar
Har kun en ting å si, ulv spiser sau,elg osv osv. Noen he sier dette er bra, hva med heller å utrydde ulven og heller slakte disse dyrene som blir til overs selv? Slik blir det da mer mat til menneskene og dette er en fordel for oss. ;)

Jepp!

Lukter litt dobbelmoral her...

Forskjell på dyr som er utryddningstruet og dyr som det er mer enn nok av. Det er lov å jakte på elg, hjort osv, fordi det er mat og fordi man må holde bestanden nede.

Du spiser ikke ulvekjøtt, den er utrydningstruet, ergo man dreper ikke ulv.

edit:

I Norge har uansett folk mer enn nok mat, så det er et veldig veldig dårlig argument. Ingen mennesker trenger den maten som dyrene lever av.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

"Tro" det, eller MENE det? At "retten" til fri ferdsel er nedfelt i den norske lov bunner i at et tilfeldig flertall syntes det var en god ide. Dette gjør ikke en slik lov legitim.

Lenke til kommentar
Tja.. Hadde jo vært en mulighet, men nå som det ikke er ulv i området er det ikke noe vits i.  Hunden vi har nå får også lov til å løpe fritt og den gjør ikke skade for seg.

Dessuten må hunden løpe fritt under elg-jakta ellers er det ikke noe vits i å jakte med hund, og uten hund er utrolig vanskelig å finne noe elg.

Det er jo også noe some er litt tå lure på, hvorfor er det greit at vi jakter elg, som også gjør skade, men ikke ulv?

Tror du virkelig den båndtvangen er for å beskytte bikkja di?

Prøv elgjakt uten hund, vil by på utfordringer ja, dessuten bringe mer sport i det.

Elg er et villt dyr, den kan ta for seg hvor den vill.

lven er LANGT i fra utryddnigstruet, kanskje i Norge, men det er 1000vis av ulv i andre land.

Det er Norge vi snakker om

"Tro" det, eller MENE det? At "retten" til fri ferdsel er nedfelt i den norske lov bunner i at et tilfeldig flertall syntes det var en god ide. Dette gjør ikke en slik lov legitim.

Jeg vet att jeg har fri ferdsel i utmark, kom gjerne med motbeviser.

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Så derfor kanskje vi skulle begynne å bygge parker osv. og tilrettelegge for alle de rasene som ikke bor i Norge? Disse er jo trossalt UTRYDDET I NORGE!!!!1111111oneoneone

Hvis dyret har eksistert i Norge så bør det komme tilbake, om derimot det aldrig har eksistert her så ville dette være miljøkriminalitet.

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
Så derfor kanskje vi skulle begynne å bygge parker osv. og tilrettelegge for alle de rasene som ikke bor i Norge? Disse er jo trossalt UTRYDDET I NORGE!!!!1111111oneoneone

Hvis dyret har eksistert i Norge så bør det komme tilbake, om derimot det aldrig har eksistert her så ville dette være miljøkriminalitet.

- D.J.

Hva om det plutselig pga. en eller annen ikke-menneskelig tilfeldighet skjer, og ulvene holder på å utrydde alle elgene? Er dette miljø-kriminalitet?

Lenke til kommentar
Tror du virkelig den båndtvangen er for å beskytte bikkja di?

Prøv elgjakt uten hund, vil by på utfordringer ja, dessuten bringe mer sport i det.

Elg er et villt dyr, den kan ta for seg hvor den vill.

Nei, den er for at bikkja ikke skal jage/drepe de nyfødte ungene til dyrene så de ikke vokser opp. Det er som regel ikke båndtvang under jakta.

Jakta dreier seg ikke bare om sport, men også å ta ut dyr så f.eks. elg stammen ikke skal bli for stor og ødelegge skogen for mye.

Det samme er ulven, skal den få ta for seg hvor den vil? Det synes ikke jeg!

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som ønsker det, men hvis ulven har hatt et fast mønster i dyretråkket(altså der den jakter) så synes jeg den bør få lov til å jakte videre.

Hva om det plutselig pga. en eller annen ikke-menneskelig tilfeldighet skjer, og ulvene holder på å utrydde alle elgene? Er dette miljø-kriminalitet?

Nei, dette kan vi heller plassere under uheldige situasjoner, og då må vi jo bryte inn og verne elgen slik at den ikke blir utrydningstrua.

Men slik som vi skyter på ulv, så tror jeg ikke det kommer til å sje.

Lenke til kommentar

Jasså? Hva gjør så en lov legitim? Et eller annet med det frie marked, rasjonalitet, frihet og fornuft, sant?

Når ble du forresten frelst?

Lenke til kommentar

Hvis det skulle skje kunne vi helt skikkert spore synderen tilbake til Homo sapiens, naturen kan balansere slikt helt av seg selv. Du vet att antall rovdyr er alltid i forhold til antall byttedyr.

Nei, den er for at bikkja ikke skal jage/drepe de nyfødte ungene til dyrene så de ikke vokser opp. Det er som regel ikke båndtvang under jakta.

Jakta dreier seg ikke bare om sport, men også å ta ut dyr så f.eks. elg stammen ikke skal bli for stor og ødelegge skogen for mye.

Det er en grunn til, jeg skal la deg finne ut av den grunnen.

Ja, men ikke til enhver pris. For det meste så er det den begrunnelsen for jakt som blir brukt. Det er faktiskt noen som jakter elg uten bikkje, en jaktform som krever utrolig mye av jegeren (kudos til de).

Har allerede uttrykt hva jeg mener om den saken, trossalt så vil ulven holde seg unna menneskene grunnet stor nedarvet frykt for oss. Noen av oss er like redde for ulven som den er for oss, som ikke går i veien for å sverte ulven med rykter.

- D.J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...