Gå til innhold

Skal vi utrydde ulven vår?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
og hvorfor gjelder ikke dette mennesker? ser ingen grunn til og sille mellom mennesker og dyr

Fordi mennesker har rettigheter.

Jeg vil i aller høyeste grad si at også dyr har rettigheter. Man skal ikke kunne gjøre hva som helst med husdyret sitt, bare fordi det er ens "eiendom". Følgelig vil jeg heller ikke gå så langt som å betegne husdyr som eiendeler, da de er selvstendige levende vesener som både tenker (på sin måte avhengig av hvilket dyr vi snakker om) og har følelser (frykt, redsel, trygghet osv).

 

-

 

Jeg er for at ulven skal være her. Og jeg har lite sans for de fellingstillatelsene som av og til dukker opp. Bøndene argumenterer med at ulven kommer å tar sauene deres, og til det vil jeg bare si at "ta te hælvete å bur inn dæm forbanna sauan da!" [trønderdialekt]. Se på det som en investering. Jeg, som mange andre, er klar over at det koster masse penger å sette opp et gjerde rundt et jorde, og at bøndene ikke får særlig støtte ifra staten. Men de viser ikke engang vilje til å gå med på denne løsningen. De vil ha bort ulven og bjørnen. Enklest sånn. Duh.

 

Ok, skal legges til at det ikke er alle gårdsbruk som har akutte innvendinger mot å sette opp en inngjæring, men etter hva jeg har fått med meg, skal jeg tro nyhetene, så er de i mindretall.

Lenke til kommentar
Altså kort fortalt: Vi bryr oss om planeten fordi hvis den blir ødelagt så går det til helvete for oss...

Det var kanskje derfor jeg presiserte at jorden har verdi for mennesket, men ikke i seg selv ... :wee: Dersom jorden ødelegges er det selvsagt ikke i menneskets interesse, og følgelig er det i vår interesse å sørge for at den ikke ødelegges, men det betyr ikke at vi ikke kan utrydde ulven, for eksempel. De som ønsker det må jo også gjerne fange noen ulver og plassere dem i en dyrehage eller liknende, og slik privatisering av utrydningstruede arter har man også hatt stor suksess med i afrikanske land, blant annet Zimbabwe, der dette førte til en kraftig vekst i elefantbestanden.

Lenke til kommentar
Bøndene argumenterer med at ulven kommer å tar sauene deres, og til det vil jeg bare si at "ta te hælvete å bur inn dæm forbanna sauan da!" [trønderdialekt]. Se på det som en investering.

Apropos, grunnen til at de ikke burer inne sauene, er at myndighetene gir erstatning for sauer som blir tatt av ulv. Nok en gang ser vi altså at sosialistiske inngrep virker mot sin virkning.

 

For øvrig er det din oppgave å godtgjøre at dyr har rettigheter, siden det er din positive påstand.

Endret av PelsJakob
Lenke til kommentar
såklart, men la oss se på dette objektivt. hva som er best for planeten jorden og dens system

Hvorfor skal vi mennesker bry oss om hva som er best for jorden, så sant dette ikke er i vår interesse? Jorden har kun verdi for mennesket. Den har ikke verdi i seg selv.

Hvis det går dårlig med jorden og naturen kommer i ubalanse kan dårlige ting skje.

Fks. vi dreper en haug med dyr vi ikke liker, naturen kommer i ubalanse flere dyr dør. Plante begynner å dø. Oksygen forsvinner. Vi Dø.

 

Altså kort fortalt: Vi bryr oss om planeten fordi hvis den blir ødelagt så går det til helvete for oss...

Jeg bryr meg lite om jorden, bare det er godt for mennesket.

Det med oksygen osv. er så klart noe mennesker må ha, så det må vi beholde.

Lenke til kommentar
Bøndene argumenterer med at ulven kommer å tar sauene deres, og til det vil jeg bare si at "ta te hælvete å bur inn dæm forbanna sauan da!" [trønderdialekt]. Se på det som en investering.

Apropos, grunnen til at de ikke burer inne sauene, er at myndighetene gir erstatning for sauer som blir tatt av ulv. Nok en gang ser vi altså at sosialistiske inngrep virker mot sin virkning.

 

For øvrig er det din oppgave å godtgjøre at dyr har rettigheter, siden det er din positive påstand.

*sukk*

Selvfølgelig gjerder man inn sauene når de beiter på jordene til bonden! Man bruker elektriske gjerder. Den delen av året sauene går FRITT derimot, er det verre med gjerder.. Man kan ikke gjerde inn en halv kommune..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Altså kort fortalt: Vi bryr oss om planeten fordi hvis den blir ødelagt så går det til helvete for oss...

Det var kanskje derfor jeg presiserte at jorden har verdi for mennesket, men ikke i seg selv ... :wee: Dersom jorden ødelegges er det selvsagt ikke i menneskets interesse, og følgelig er det i vår interesse å sørge for at den ikke ødelegges, men det betyr ikke at vi ikke kan utrydde ulven, for eksempel. De som ønsker det må jo også gjerne fange noen ulver og plassere dem i en dyrehage eller liknende, og slik privatisering av utrydningstruede arter har man også hatt stor suksess med i afrikanske land, blant annet Zimbabwe, der dette førte til en kraftig vekst i elefantbestanden.

utrydding av ulven er vel mer en prinsippsak, vi dreper ulven, så finner vi ut at vi ikke trenger bjørnen heller, og så en dag trenger vi kansje ikke rev, og slik fortsetter det helt til vi har ødlagt alt.

 

i en dyrehage tror jeg ikke ulven trives. men i en nasjonalpark eller noe slik støtter jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet jeg. Vi trenger ikke ulven, og den gjør mer skade enn nytte. Hvorfor skal vi da bruke ressurser på å bevare den? Hvorfor skal vi da verne den? Det er et farlig dyr som KAN være farlig for mennesker og menneskers interesser. At dyr dør ut er ikke noe nytt som menneskene har oppfunnet. Det kalles evolusjon. I dette tilfellet gir bare mennesket evolusjonen en hjelpende hånd.

 

For hver elg/rådyr/dådyr/hjort/reinsdyr/sau/whatever en ulv dreper er det en mindre av samme type mennesket kan dra nytte av. Jeg veier en nyttig ressurs for oss MYE høyere enn et ubrukelig dyr som ulven.

 

Er det rimelig å anta at de som ikke liker at dyr blir drept her er vegetarianere? For dere kan banne på at kjøttet som står på bordet foran dere ikke har dødd en naturlig død!

Endret av invictus
Lenke til kommentar
For øvrig er det din oppgave å godtgjøre at dyr har rettigheter, siden det er din positive påstand.

Nå ja. Svada, svada. Jeg ville likt å sett deg forsvare dyremishandling, siden du kommer med utsagn som gir fritt fram for det.

Endret av kag
Lenke til kommentar
utrydding av ulven er vel mer en prinsippsak, vi dreper ulven, så finner vi ut at vi ikke trenger bjørnen heller, og så en dag trenger vi kansje ikke rev, og slik fortsetter det helt til vi har ødlagt alt.

Fjellreven er etter hva jeg har forstått praktisk talt utryddet allerede her i norge, og rødreven er et skadedyr som bærer på diverse sykdommer som kan være skadelig for mennesket. Det er derfor heller ingen grunn til at disse dyrene skal få leve. Ihvertfall ikke i nærheten av ressurser mennesker kan dra nytte av.

Lenke til kommentar
så du sier jeg skal ta en hagle og skyte kaninen og katten min fordi da slipper jeg og kjøpe mat til disse?

Nei. Begge disse dyrene har en nytteverdi for DEG. Alle kjæledyr har det. En ulv derimot er ikke noe kjæledyr, og kan ikke produsere mat eller lignende som vi kan dra nytte av. En katt eller kanin som IKKE er et kjæledyr derimot (villkatter o.l.) kan bare skytes.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Da er det ganske mange dyr som må utryddes, hvis vi skal følge den logikken så kan vel egentlig alle rovdyr utryddes?

 

Og nei jeg er ikke vegetarianer. Syns faktisk vegetarianere er ganske latterlige, men det er forskjell på å være vegetarianer og de synspunktene du/dere sitter med.

Lenke til kommentar
Da er det ganske mange dyr som må utryddes, hvis vi skal følge den logikken så kan vel egentlig alle rovdyr utryddes?

 

Ja det er mange dyr som KAN utryddes uten konsekvenser. Det er stor forskjell på KAN og MÅ. Men det er liten vits å gjøre det før man har et påskudd. F.eks. at ulven gjør skade på menneskets ressurser.

 

Og nei jeg er ikke vegetarianer. Syns faktisk vegetarianere er ganske latterlige, men det er forskjell på å være vegetarianer og de synspunktene du/dere sitter med.

 

Jeg snakker selvfølgelig om de som sier det er grusomt å avlive dyr. Jeg mener ikke alle som er i mot å drepe ulven er den typen.

Lenke til kommentar

Ok, daså.

 

Jeg syns vi kan begrense bestanden men ikke utrydde den totalt pga en sauebonde mister noen sauer, men kan forstå at du syns at vi må prioritere f.eks bønder før ulven.

 

Er egentlig ikke vits for meg å delta noe mer i denne diskusjonen for vi vil ikke bli enige uansett. Godnatt.

Lenke til kommentar
Det er et farlig dyr som KAN være farlig for mennesker og menneskers interesser. At dyr dør ut er ikke noe nytt som menneskene har oppfunnet. Det kalles evolusjon. I dette tilfellet gir bare mennesket evolusjonen en hjelpende hånd.

 

For hver elg/rådyr/dådyr/hjort/reinsdyr/sau/whatever en ulv dreper er det en mindre av samme type mennesket kan dra nytte av. Jeg veier en nyttig ressurs for oss MYE høyere enn et ubrukelig dyr som ulven.

 

Er det rimelig å anta at de som ikke liker at dyr blir drept her er vegetarianere? For dere kan banne på at kjøttet som står på bordet foran dere ikke har dødd en naturlig død!

Da kan vi vel drepe alle hunder og katter, ettersom disse har faktisk drept flere mennesker i de siste 100 årene enn ulven har gjort.

 

Hvordan vet du at ulven er helt unyttig? Personlig så synes jeg at myggen er helt unyttig enn ulven. Den er tilogmed mer plagsom enn ulven. La oss utrydde hele myggarten uten å tenke på hvor i næringskjeden den ligger. Mens vi holder på la oss drepe: Bier (ble stukket som liten, de som vil ha den får ha den innendørs), humler(se siste parantes), klegg, elg (Det er altfor mange mennesker som dør av disse hvert år. Elgen dreper faktisk flere mennesker enn ulven. Den er mer skadedyr enn ulven også. Den spiser nyplantet grantrær som bestefaren min planter i sin skog), katter (tenk deg all den sykdommen den drar med seg inn i huset ditt, hunder (har drept altfor mange i de siste årene. Det er ikke nok med å ha dem bånd. Dumme unger som skal absolutt klappe hunder finnes), alle dyrene i regnskogen (ser absolutt ingen grunn til å ha dem. Det er bare mas om de hver gang vi hogger ned 12 fotballbaner med regnskog. Hvis det ikke er noen dyr der, så vil vi ikke få noen klager).

 

Man må huske at hver gang en ulv dreper en elg så dør et menneske her i Norge av sult. Vi kunne faktisk ha hatt mer bruk av det kjøttet enn ulven.

 

I år skal jeg plante en spesiel gress type oppe i fjellet. Hvis jeg ser at noen sau spiser av mitt gress, skal jeg personlig slakte alle disse. Det er tross alt mitt gress ute i villmarka. Sauen burde se forskjell mellom mitt private gress og naturens gress. Såpass bør jeg forlange av disse dyrene.

 

Selv om at jeg er for ulven så er jeg ikke vegetatianer. Jeg spiser kjøtt så ofte som mulig. Mer enn det jeg burde egentlig gjøre. Men disse dyrene som jeg spiser er opprettsdyr. Dyr som ikke hadde vært så mange av hadde det ikke vært for oss mennesker. Disse dyrene er viktig for vår overlevelse og velbehag. Ulven gjør meg absolutt ingenting. Har den drept noen mennesker i det siste? Eneste den har gjort er å drepe en promille av alle sauene som er her i Norge. Når bonden slipper sauene sine i naturen (utenfor sin egen private eiendom), så kan han ikke forlange at ulven skal holde seg unna sauene. Snakk om å få maten servert på sølvfat.

 

Hvor skal grensen gå? Hvordan vet dere at ved å utrydde (sett inn dyrenavn) ikke kommer til å ødelegge balansen i naturen? Dreper vi all plankton i havet så dør all fisken i havet. Rett og slett fordi de første i næringskjeden ikke får den næringen de trenger. Da får vi en dominoeffekt oppover i kjeden. Dette er noe menneskene ikke er tjent med.

 

Man må huske at turistnæringen kommer til ta skade over dårlig pr i utlandet. Det vil si at vi kommer til å få mindre arbeidsplasser i Norge, som igjen fører til flere som går på arbeidsledighetstrygd, som fører til at hele veldferdssamfunnet bryter sammen (satt veldig på spissen). Hvis Norge har dårlig pr, så kan dette føre til at andre land som er interesert i å handle med Norge mister sin interesse.

 

Det er nå 20 ulver i Norge. Hva kan skadeomfanget av 20 ulver ha her i Norge? Tilogmed røyskatta dreper flere sau i året enn ulven.

 

Interesant lesning: Husdyr som drepes av rovdyr er minimal

Lenke til kommentar

i norge har vi 3 rov dyr som kan ta større vilt,

 

Ulv, Jerv og bjørn,

 

av disse er det bare jerven som det er mange nok av til å ha en fungerene gen pool.

 

20 ulv er ikke mange nok til at de kan formere seg uten at alle blir i familie med værandre,

 

hadde vi hatt nok ulv og bjørn hadde vi ikke behøvd å jakte på elg og og gjort,

 

det eneste andre rov dyret som kan ta sau(borsett fra hund) er gaupa, men den er såpass liten at den faktisk lever mest på gnagere sammen med rev.

Lenke til kommentar
Vi trenger ikke ulven, og den gjør mer skade enn nytte.

Poenget er vel heller at ulven ikke gjør noe skade... Bønder rapporterer inn døde sauer som tatt av ulv uansett hva som har skjedd. Det fåtallet av ulver i Norge greier aldri å ta livet av en vesentlig mengde sau.

 

De fleste sauer blir drept av hunder... hunder som bøndene selv eier. Sammen med at jerv og bjørn kan vel ta noen i ny og ne.

 

Det er ikke registrert et eneste tilfelle av at Ulv har drept menneske i Norge eller USA.

 

edit:

 

På den annen side synes jeg vi kan kvitte oss med alle sauebønder som ikke vil skaffe seg gjetere. Det er jo ikke som om de står for noe vesentlig produksjon uansett.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Diskusjonen bringer tankene inn på Mao som bestemte at spurven skulle utryddes i Kina fordi den spiste opp avlingen. Det ble utlåvet en dusør for hver drepte spurv, så alve Kina fikset seg en muskedunder og gikk ut for å drepe spurv, med det resultat av spurven så og si ble utryddet i Kina. Problemet var jo selvfølgelig at spurven ikke bare spiste korn, men også insekt, som f.eks. gresshopper. Året etter ble kornet spist opp av gresshopper, i tillegg il at gresshoppene var så tallrike at de bleen direkte plage for menneskene. HURRA!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...