Gå til innhold

Skal vi utrydde ulven vår?


Anbefalte innlegg

Selfølgelig kan du bli straffet for begge deler, det er ikke bare å gå ut i skogen for å skyte ett dyr. Jeg er for jakt, jakt er en måte å tynne ut en stamme dyr for å forhindre sykdom som kan gjøre større skade enn en enslig jeger/jaktlag. Nå har vi ikke en så stor stamme rovdyr i dette landet att jakt på de ville være forsvarlig.

 

Poenget mitt var ikke hva som er forsvarlig eller ikke. Når noen sier at de ikke bryr seg om (sett inn navn på søtt dyr her) dør/blir skutt/blir utryddet, kommer alltid noen å sammenligner drap på mennesker og dyr. Det er ikke det samme, kommer aldri til og bli det samme, og har ellers intet grunnlag for sammenligning.

 

Selvfølgelig kan du bli straffet for å skyte en hjort, men da har du enten skutt med feil/ulolig våpen/ammunisjon, skutt mer en kvoten, du har ikke avlagt jaktprøve osv. Det var ikke det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor drepe alle ulvene?? Greit, vi har ikke bruk for den..

Hvorfor blir ikke alle med inn og skyter : Røyskatt, mus, grevling, elg, fugler og bjørn?? Helle noen liter gift i hvert vann vi har i landet??

 

Hvorfor skal de dyene leve hvis ikke ulven skal? For å ikke sammeligne mennesker så kan dere kanskje si hvorfor vi ikke bare skal ta og slakte alle de fordømte dyene? pusekatter, hunder osv!!! :mad::mad:

Lenke til kommentar
Sauen er et verre skadedyr enn ulven.

men på grunn av at dyret "menneske/homosapiens" er istand til og tjene en slant på det er det såklart unnskylt :roll:

 

sålenge det ikke er en massiv ubalanse i naturen bør ikke mennesket blande seg inn

(mennesket er jo en gigantisk ubalanse, men den er det ikke så mye vi kan gjøre med nå)

Lenke til kommentar

kjønner ikke den tingen med at jakt er fint for å tynne ut en bestand så den ikke sulter eller blir syke...

 

jorda greide seg fint i 4.5 miliarder år før vi kom, faktisk så greide den seg bedre før mennesket kom, jerven tar 12000 sauer i året, ulven tar 3000...

bjørn og ulv har vi så lite av i norden at de kan umulig gjøre store skader, hvis bønna hadde passet på dyra sine hadde antall døde sau godt ned med 90% nesten alle andre bønner i alle andre land har gjetere enda,

Lenke til kommentar
fordi det er et liv. sist jeg sjekket var det litt umuligt og veie et liv.

Dere må slutte å plukke sopp! :no:

 

Sauen er et verre skadedyr enn ulven.

Derfor slaktes det mye flere sauer enn ulver i året...

 

jorda greide seg fint i 4.5 miliarder år før vi kom, faktisk så greide den seg bedre før mennesket kom, jerven tar 12000 sauer i året, ulven tar 3000...

bjørn og ulv har vi så lite av i norden at de kan umulig gjøre store skader, hvis bønna hadde passet på dyra sine hadde antall døde sau godt ned med 90% nesten alle andre bønner i alle andre land har gjetere enda,

Mener du at mennesker ikke er en del av naturen?

Lenke til kommentar
så du sier jeg skal ta en hagle og skyte kaninen og katten min fordi da slipper jeg og kjøpe mat til disse?

:lol:

 

og hvorfor gjelder ikke dette mennesker? ser ingen grunn til og sille mellom mennesker og dyr

Jeg som menneske vil så klart påstå at min egen art veier mest.

Lenke til kommentar
så du sier jeg skal ta en hagle og skyte kaninen og katten min fordi da slipper jeg og kjøpe mat til disse?

Det må du gjerne gjøre for min del. Din kanin og din katt er din eiendom, så hvorfor skulle jeg blande meg inn i det?

 

og hvorfor gjelder ikke dette mennesker? ser ingen grunn til og sille mellom mennesker og dyr

Fordi mennesker har rettigheter.

Lenke til kommentar
fordi det er et liv. sist jeg sjekket var det litt umuligt og veie et liv.
Dere må slutte å plukke sopp! :no:

plukke sopp? synest det er ganske sant jeg :yes:

 

Sauen er et verre skadedyr enn ulven.
Derfor slaktes det mye flere sauer enn ulver i året...

Nei, det slaktes flere sauer i året på grunn av at det er flere sauer, og at det er et "produkt" du kan tjene penger på. slike ting må nesten målest i %

 

jorda greide seg fint i 4.5 miliarder år før vi kom, faktisk så greide den seg bedre før mennesket kom, jerven tar 12000 sauer i året, ulven tar 3000...

bjørn og ulv har vi så lite av i norden at de kan umulig gjøre store skader, hvis bønna hadde passet på dyra sine hadde antall døde sau godt ned med 90% nesten alle andre bønner i alle andre land har gjetere enda,

Mener du at mennesker ikke er en del av naturen?

tror han sier at naturen greier seg bedre når mennesket ikke blander seg

 

 

og hvorfor gjelder ikke dette mennesker? ser ingen grunn til og sille mellom mennesker og dyr
Jeg som menneske vil så klart påstå at min egen art veier mest.

 

såklart, men la oss se på dette objektivt. hva som er best for planeten jorden og dens system

Lenke til kommentar
og hvorfor gjelder ikke dette mennesker? ser ingen grunn til og sille mellom mennesker og dyr

Fordi mennesker har rettigheter.

når fikk ikke dyr retigheter (mye mindre enn mennesket), som f.eks. krav på og ikke bli pint og slikt. synest dyremisbruk staraffen burde vere MYE verre enn den er i norge i dag

Lenke til kommentar

Ulven er et fint dyr. En del av den norske kulturen og (blir kanskje litt feil) en del av kulturen. Ulver er for det meste snille dyr, men mindre den blir sulten og ser sauer. Da får sauebondene finne måter å holde dyret vekke på. Dessuten så er ulven et dyr i dyrelivet, at den blir utryddes kan skape ubalanse.

 

For the record: synes mennesker helt klert er verdt mer enn dyr. Dyrs sine live synes eg faktisk kan veies, med mindre menneker har bånd til dyret.(dvs har det som kjæledyr). Det at vi har ulver tror eg er bra for turismen også.

 

Ulven er fint og praktful dyr, den er norge's svar på løven. :)

 

 

(sauer er ikke norske en gang, de er dyr vi har ført med oss fra midtøsten! Go geiter! :p )

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ulven er et fint dyr. En del av den norske kulturen og (blir kanskje litt feil) en del av kulturen. Ulver er for det meste snille dyr, men mindre den blir sulten og ser sauer. Da får sauebondene finne måter å holde dyret vekke på. Dessuten så er ulven et dyr i dyrelivet, at den blir utryddes kan skape ubalanse.

 

For the record: synes mennesker helt klert er verdt mer enn dyr. Dyrs sine live synes eg faktisk kan veies, med mindre menneker har bånd til dyret.(dvs har det som kjæledyr). Det at vi har ulver tror eg er bra for turismen også.

 

Ulven er fint og praktful dyr, den er norge's svar på løven. :)

 

 

(sauer er ikke norske en gang, de er dyr vi har ført med oss fra midtøsten! Go geiter! :p )

enig med det meste her :yes: men et liv er et liv. en sjel er en sjel. synest ikke man burde kunne se stor forskjell på mennesket og andre dyr.

Lenke til kommentar
Nei, det slaktes flere sauer i året på grunn av at det er flere sauer, og at det er et "produkt" du kan tjene penger på. slike ting må nesten målest i %

Det var en liten smule med dårlig ironi i det jeg sa. =)

 

tror han sier at naturen greier seg bedre når mennesket ikke blander seg

Da mener han at mennesker ikke er en del av naturen. En ulv kan gjøre hva den vil, fortsatt vil det være "naturlig". Men når et menneske bruker sin medfødte intelligens, så er det ikke så mye "naturlig" mer.

 

 

Ulven er fint og praktful dyr, den er norge's svar på løven.

Ser ikke mye fint med den jeg. :hmm:

Lenke til kommentar
såklart, men la oss se på dette objektivt. hva som er best for planeten jorden og dens system

Hvorfor skal vi mennesker bry oss om hva som er best for jorden, så sant dette ikke er i vår interesse? Jorden har kun verdi for mennesket. Den har ikke verdi i seg selv.

Hvis det går dårlig med jorden og naturen kommer i ubalanse kan dårlige ting skje.

Fks. vi dreper en haug med dyr vi ikke liker, naturen kommer i ubalanse flere dyr dør. Plante begynner å dø. Oksygen forsvinner. Vi Dø.

 

Altså kort fortalt: Vi bryr oss om planeten fordi hvis den blir ødelagt så går det til helvete for oss...

Lenke til kommentar
såklart, men la oss se på dette objektivt. hva som er best for planeten jorden og dens system

Hvorfor skal vi mennesker bry oss om hva som er best for jorden, så sant dette ikke er i vår interesse? Jorden har kun verdi for mennesket. Den har ikke verdi i seg selv.

dersom mennesket fortsetter med og se på jorden som en resurs kommer vi til og ødlegge den, og ikke ha det serligt kjekt. derfor er det best for alle om vi tar mer vare på jorden enn sauene våre

 

EDIT: TLZ kom før meg :)

Endret av MagE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...