Gå til innhold

Skal vi utrydde ulven vår?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke for at ulven dør ut, men heller ulven, enn mennesket.

Men hva noen sauer anngår... ha!! Ulven lenge leve!! Sauer har vi faen meg nok av! :!:

Og mennesker er det faen meg ikke nok av?

Edit: "faen meg nok av" <- er en merkelig norsk setning. Dvs. når man sier det så stemmer det ikke med logikken, f.eks "Nei det har DE faen MEG nok av".

Akkuratt som den eldgamle motstridende "Kan JEG være så snill å få litt ...". Dvs. når man får noe så er det giveren som er den snille, ikke mottager. Merkelig, lurer på hva han/hun/de som lagde det norske språket røyka for noe rart.

var vel ikke så masse i omløp på den tiden.. kanskje han jobbet med hamp på fritiden eller han frekventerte i skogen etter sopp? ;)

vel uansett off topic :D

Lenke til kommentar
Og mennesker er det faen meg ikke nok av?

Har du ikke fått med deg at det er negativ fødselsrate i norge karma?

Vi er utdøende rett og slett

Neida, det kalles bare "over-karriereorienterte", det vil utligne seg med tiden og hoppe opp og ned i hundreårs-perioder av gangen.

Lenke til kommentar
aldri hatt problemer med tigging fra kattene da de har den maten de trenger tilgjengelig hele tiden, de tigger heller aldri ellers fordi de vet de får om jeg har.

Katten min rekker aldri å tigge, jeg skjemmer henne bort for mye til det, slik katter skal skjemmes bort! De er til for å forgudes og skjemmes bort, egypterne var inne på noe der.

Vel hadde jeg "skjemt" bort kattene mine måtte jeg ha "påtvunget" dem det for de gir ingen tegn til å komme bort mens jeg spiser, vel de kommer bort og legger seg i sofaen om jeg sitter der men de gir ingen tegn til å ville ha det jeg spiser. De tigger bare ikke, ikke spør meg hvorfor. De hadde spist det om jeg hadde gitt det til dem, men ikke alltid. Gir dem alltid en god slump av for eksempel kylling eller fiske måltid og de får kattemat til 450kr sekken (7.5kg) så det kan jo være litt av grunnen da..

dette er litt offtopic ;)

Lenke til kommentar

La ulven leve!!!!! vi kan ikke skyte fem ulv som ikke har gjort noe fordi vi trur at den kan drepe sau.. vi har rundt 30 ulv i hele norge.. vi burde ha minst 300!!!!!!!!! hvis vi skulle knærta alt som hadde drept sau møtte man ligge i grøfta å skyte på biler! det er de som dreper mest sau i hele landet vårt!

Lenke til kommentar

Egentlig så hører denne diskusjonen hjemme her.

Du vet like godt som meg at ulven ikke er det eneste midlet for å hindre smågnager-oppblomstring. Og dette blir igjen en oppveieng av for og mot.

Her er reven en viktig faktor til å begrense gnagerene, ulv er til for å begrense større pattedyr som elg, reinsdyr og rådyr. Du ser, alle dyr i naturen har sin funksjon, tar du vekk ett ledd så kan konsekvensene bli uoversiktelige. For noen år siden så var det så stor rådyrstamme at t.o.m. dyrevernere ble bekymret for deres helse. Dette kom av noen milde vintere, og fraværet av rovdyr som kunne holde stammen nede, ett ledd vekk og ting kan gå overstyr. Sykdom sprer seg lett i en stor flokk.

Ulven kan definitivt gjøres om til en verdi, men er per i dag ikke en verdi.

Det enkeltindivid, som da finner ut at det å ha ulv på eiendommen sin er lønnsomt, kan selvsagt gjøre dette, for så å bygge gjerdet el. rundt eiendommen sin.

Pr i dag vet jeg ikke om et eneste tilfelle hvor dette er blitt gjort.

Ulven har verdi for meg, det er et tegn på et sunt kretsløp.

Mennesket tar hver dag å forbedrer naturen. Man lager en vei gjennom en skog, slik at man gjør transport enklere, og bidrar således til en sparing av tid.

Man dyrker jorden, tar bruk av skogene, bygger hus osv osv.

Alt mennesket gjør er å endre på plasseringen og sammensetningen av ulike atomer i naturen, slik at de bedre står i stand til dekke våre behov.

Slik jeg ser det, bidrar ikke ulven til dette. Enhver som er uenig, kan gjøre slik jeg har foreslått i første avsnitt av innlegget.

Kommer dere i stim? Vil si att denne instillingen er skremmende, verdier som kan måles i penger? Forbedre naturen ved å lage veier? Allt bygd på en filosofi som går ut på att penger er det viktigste for vår eksistens? Uhyggelig!

- D.J.

Edit: en omformulering, og en leif

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

Veldig synd at vi på mange måter har utryddet ulven nå, ikke akkurat et sjakktrekk, men som sagt det er kun kortsiktig gevinst folk er ute etter, og bondenissene på stortinget greier jo uansett å ikke tenke flere trekk fremover eller konsekvensene av sine handlinger.

Ja som Dj.Slayer sa så kan vi jo like så godt bare sette igang og hugge ned resten av skogen vår, vi trenger jo den tross alt ikke og det er masse mark der kuene og sauene kan boltre seg fritt, fine burgere blir de jo også etter hvert.

Uff, på tide at nytt blod kommer inn på stortinget enn alle disse bondenissene...

Lenke til kommentar
Jakta baserer seg på den svenske bestanden, og den svenske miljøvernministeren tar på det kraftigste avstand fra at Norge tar svenske ulver til inntekt for sin jakt

Når kan den kalles en svensk bestand, og ikke norsk ? Jeg trodde disse ulvene ferdet frem og tilbake fra Sverige til Norge, og ikke holdt seg på et sted. Derfor er det vel feil å kalle den en svensk bestand, siden den ikke har et "fast hjem" :hmm:

Lenke til kommentar
Ja som Dj.Slayer sa så kan vi jo like så godt bare sette igang og hugge ned resten av skogen vår, vi trenger jo den tross alt ikke og det er masse mark der kuene og sauene kan boltre seg fritt, fine burgere blir de jo også etter hvert.

Dette blir en helt feil sammenligning, da skogene er et av de viktigste grunnlagene for vår eksistens og liv. Men jeg ser hvor du vil hen, det er feil å drepe noe bare fordi vi ikke liker dem.

Lenke til kommentar

Akkurat det var et fatalistiskt utsagn, var ganske frustrert over det de hadde greid å prestere. Urskogen i Norge er fredet på lik linje med ulven.

- D.J.

Lenke til kommentar

Akkurat det var et fatalistiskt utsagn, var ganske frustrert over det de hadde greid å prestere. Urskogen i Norge er fredet på lik linje med ulven.

- D.J.

Klar over det, kom bare med litt ironi fra min side, er så fryktelig lei av aper som styrer politikken vår og viktige spørsmål sånn som for eksempel spørsmålet angående natur og fauna.

Var selvsagt ikke rettet mot deg.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...