Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) I følge den logikken, "vi må drepe de og de dyrene for de gjør skade", så burde vi da egentlig begynne med å drepe oss selv, ettersom ingen andre dyr på jorden sprer så mye massiv ødeleggelse rundt seg som menneskene. En logikk jeg er forsåvidt enig. Begynn med de værste: oss selv. Dvs. enten må vi stoppe med ødeleggelsene vi sprer rundt oss, eller så må vi stoppes selv, med dødelig kraft om nødvendig. Ett forslag kunne da evt. være å holde jegerbestanden i Norge på ca. 30, siden de gjør så mye skade på dyr generellt. Så kan man jo felle 5 jegere i året, for å trimme ned overskuddet i jegerbestanden. Det er jo nøyaktig samme logikken som jegere bruker, hvorfor skulle ikke da den logikken gjelde for dem også? Endret 24. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 likferd: Og derfor har vi gjetere. Du vet, sånne som passer på sauen. Altså den typen som ikke er for giddalaus, da. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hadde ^^ skjedd om disse sauene var blitt passet på slik man skulle forvente at "husdyr" burde være? Hva er 30 sauer av 2millioner? Hva er 20 døde sauer av 130.000 totale "unødvendig" døde sauer? Taper bonden noe som helst? Er ALLE 100% sikkert tatt av ULV eller er noen av dem kanskje likvidert av bonden for at han skal få mest mulig ut av situasjonen? Er disse bildene "skremmende"? eller bare naturlige? hmm Noen av sauene var avlivet pga de var skambitt av ulv. At bonden "likviderer" sauene for å få erstating er en grunnløs påstand.. Grunnen til at jeg postet dette, var at flere her påstod ulven var en engel som tok kun de sauene den trengte til mat, og gikk etter syke dyr.. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Jada, ulven blir jo selvsagt "slem" når den tar sauer uten å trenge mat. Den må lære seg å handle mer etisk, ellers må vi jakte på den. Herregud, når skal folk lære seg at dyr ikke er mennesker? Ulven er ikke snill - det er heller ikke sauene, og ei heller er det "meningen" (ikke tolk dette som at jeg tror naturen har et formål) at de skal være det. Bøndene er de eneste som har mulighet til å utføre en bevisst handling i konflikten mellom sau og ulv; i dette tilfellet er den handlingen å PASSE PÅ SAUENE SINE! Endret 24. januar 2005 av gspr Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hadde ^^ skjedd om disse sauene var blitt passet på slik man skulle forvente at "husdyr" burde være? Hva er 30 sauer av 2millioner? Hva er 20 døde sauer av 130.000 totale "unødvendig" døde sauer? Taper bonden noe som helst? Er ALLE 100% sikkert tatt av ULV eller er noen av dem kanskje likvidert av bonden for at han skal få mest mulig ut av situasjonen? Er disse bildene "skremmende"? eller bare naturlige? hmm Noen av sauene var avlivet pga de var skambitt av ulv. At bonden "likviderer" sauene for å få erstating er en grunnløs påstand.. Grunnen til at jeg postet dette, var at flere her påstod ulven var en engel som tok kun de sauene den trengte til mat, og gikk etter syke dyr.. Ingen dyr gjør kun det når de er i drapsmodus alltid. Det ligger i instinktet å drepe og leke med byttet, trene instinktet videre. Her er ikke Ulven noe unntakk, akkuratt som alle andre dyr, bjørn, hunder, jerv, gauper, katter, løver, tigere, all gjør det samme hvis/når de har muligheten. Det er bare at muligheten byr seg sjeldent i naturlige omgivelser. Når de da kommer over en ingjerdet saueflokk som ikke overvåkes, da får de den muligheten, Ulv som bjørn, bjørn som gauper, gauper som jerv. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Herregud, når skal folk lære seg at dyr ikke er mennesker? Ulven er ikke snill - det er heller ikke sauene, og ei heller er det "meningen" (ikke tolk dette som at jeg tror naturen har et formål) at de skal være det.Bøndene er de eneste som har mulighet til å utføre en bevisst handling i konflikten mellom sau og ulv; i dette tilfellet er den handlingen å PASSE PÅ SAUENE SINE! Morsomt du nevner det. Har katt selv, og kjenner mange som "kjefter" på katten sin når den f.eks sitter på sofaen eller hopper opp på lavbordet i stua. Det er en katt! ikke et menneske, den driter i bordet ditt eller sofaen din. Den ser deg bruke det, og ser på det som helt naturlig å bruke det selv da også. Nytter ikke å kjefte på dyrene, da burde man revurdere om man i det hele tatt er i stand til å ha husdyr imo. Perrsonlig lar jeg katten min gjøre nøyaktig hva den vil, når den vil, hvorfor den vil, og det fungerer utmerket, jeg plager ikke den, den plager ikke meg, jeg respekterer den, og den respekterer meg så til de grader tilbake. Endret 24. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
likferd Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hadde ^^ skjedd om disse sauene var blitt passet på slik man skulle forvente at "husdyr" burde være? Hva er 30 sauer av 2millioner? Hva er 20 døde sauer av 130.000 totale "unødvendig" døde sauer? Taper bonden noe som helst? Er ALLE 100% sikkert tatt av ULV eller er noen av dem kanskje likvidert av bonden for at han skal få mest mulig ut av situasjonen? Er disse bildene "skremmende"? eller bare naturlige? hmm Noen av sauene var avlivet pga de var skambitt av ulv. At bonden "likviderer" sauene for å få erstating er en grunnløs påstand.. Grunnen til at jeg postet dette, var at flere her påstod ulven var en engel som tok kun de sauene den trengte til mat, og gikk etter syke dyr.. Ingen dyr gjør kun det når de er i drapsmodus alltid. Det ligger i instinktet å drepe og leke med byttet, trene instinktet videre. Her er ikke Ulven noe unntakk, akkuratt som alle andre dyr, bjørn, hunder, jerv, gauper, katter, løver, tigere, all gjør det samme hvis/når de har muligheten. Det er bare at muligheten byr seg sjeldent i naturlige omgivelser. Når de da kommer over en ingjerdet saueflokk som ikke overvåkes, da får de den muligheten, Ulv som bjørn, bjørn som gauper, gauper som jerv. Bra du er enig. Da slipper vi forhåpentligvis "ulven dreper bare fordi den er sulten, bonden likviderer resten for å få penger" innlegg.. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Bøndene er de eneste som har mulighet til å utføre en bevisst handling i konflikten mellom sau og ulv; i dette tilfellet er den handlingen å PASSE PÅ SAUENE SINE! Interessant. Skal bøndene få lov til å skyte ulv som herjer blant de inngjerdede sauene sine da? Eller skal han stå der med en kjepp? Det hadde ikke jeg gjort.. edit: Karmacom, det var ikke deg jeg mente som argumenterte for at ulven var "snill" Endret 24. januar 2005 av likferd Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Jeg har aldri argumentert med det heller. Alle rovdyr dreper først og fremst for føde eller selvforsvar. Men når de først er i drapsmodus, så vedlikeholder de også ferdighetene sine, ofte med å leke med bytte, dvs. det kan virke unødvendig for oss mennesker, men er en nødvendighet for rovdyrene. Forskjellen er at vi mennesker har en intelligens som lar oss trene på slike ting uten å skade noen som helst, den muligheten har ikke de andre rovdyrene. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Skal bøndene få lov til å skyte ulv som herjer blant de inngjerdede sauene sine da? Ja det burde de, hvis det er i det øyeblikket den ulven (eller et annet skadedyr) er innenfor det inngjerdede området og dyret faktisk gjør skade og ikke bare har forvillet seg inn og bare prøver å komme seg ut. Men, og det er det stort "Men", da burde de kun få lov til det hvis de har gjort allt nødvendig for skikkelig inngjerding som skal gjøre det umulig for rovdyr å komme inn, noe de fleste bønde i dag ikke gjør ordentlig, og har da kun seg selv å takke. Endret 24. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Hvis ulven herjer blant de inngjerdede sauene, er inngjerdingen per definisjon mangelfull. Bonden bør fikse den. Lenke til kommentar
Xanitra Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Altså. Ulvene spiser barn, om de får sjansen til det. Jeg er ikke for at ulven dør ut, men heller ulven, enn mennesket. Men hva noen sauer anngår... ha!! Ulven lenge leve!! Sauer har vi faen meg nok av! :!: Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Da slipper vi forhåpentligvis "ulven dreper bare fordi den er sulten, bonden likviderer resten for å få penger" innlegg.. Kanskje ikke det er en fordel å være så kjapp på avtrekkeren? Fra og med år 2000 har Landbruksdepartementet gjennomført en praksis som tillater bøndene bare å oppgi de som angivelig er tatt av rovdyr. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Altså. Ulvene spiser barn, om de får sjansen til det. Jeg er ikke for at ulven dør ut, men heller ulven, enn mennesket. Men hva noen sauer anngår... ha!! Ulven lenge leve!! Sauer har vi faen meg nok av! :!: Det er ikke snakk om en enten-eller-situasjon her. Mennesket kan leve side om side med ulven. Dersom et lite barn har skolevei gjennom ulveland, bør det følges, akkurat som foreldre i storbyen følger småbarna sine til skolen dersom veien er farlig. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Vel de som misforstod mitt innlegg til bildene. Jeg stilte bare spørsmål ved dem ikke noe annet, like mye spørsmål som har blitt stilt andre veien. Det hadde IKKE skjedd om sauene hadde blitt PASSET på, på en FORSVARLIG måte. En bonde på vestlandet slipper å passe på sauene sine pga rovdyr (les ulv/bjørn) men de er jo alikavel supersløve med andre ting. Vi hører sjelden om dette i media rett og slett fordi naturen på vestlandet tilsier at sauen må gå i veien* og derfor ser bøndene på dette som et nødvendig onde, hva er forskjellen egentlig? foruten det faktummet at vestlands bøndene mister mange fler sauer på en mye mer meningsløs måte enn de andre. Om dere gidder lese mitt innlegg om vestlandet litt over en eller annen plass forklare litt nærmere på hvor galt det kan være, man kommer i 50 kilometer i timen rundt en sving og skal inn i en 60 meter lang tunnel, det er sol og ikke så enkelt å se, man kommer inn i tunnellen og der ligger det et 20talls sauer på hver side og du har knapt plass til bilen imellom (personbil, ja dette har hendt meg mange ganger). Dere kan da tenke dere hva som hadde skjedd om det hadde vert en bil inne i tunnellen slik at vi måtte passere hverandre eller front kolidere (passering er ikke noe problem uten sau i den tunnellen). (*les ikke mine meninger!, jeg mener det er dyreplageri på lik linje med å gjerde inn sauer i områder der det går større rovdyr eller å sende sauer på beite ubevoktet en hel sesong for så å forvente at rovdyrene tenker at nei sauer skal man ikke spise) Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Altså. Ulvene spiser barn, om de får sjansen til det. Jeg er ikke for at ulven dør ut, men heller ulven, enn mennesket. Men hva noen sauer anngår... ha!! Ulven lenge leve!! Sauer har vi faen meg nok av! :!: vel spiser barn og spiser barn, det har ikke skjedd enda og tviler på at det kommer til å skje. Ulv (rovdyr er meget redde for mennesker dette pga instinkt.) Les om romania så ser du Og når ble ulven en trussel for menneskene? hehe hadde den vært det så hadde vi ikke overlevd evolusjonen. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 24. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2005 Så er det slik at rovdyr tar skadde/ syke dyr, skal ikke se bortifra at noen uansett hadde krepert. Vil bare legge til en liten komentar her. Den sauen bonden har er nesten å regne som syke, ettersom de er genetiske missfoster, avlet frem for å gi mest mulig kjøtt og ull. De er ikke egnet til å overleve i rovdyr-land. Dette er en gjennomgående trend når det gjelder alle gårdsdyr. Likferd: Kan med stor sikkerhet si at det var en ung ulv som stod for den dåden der, eldre ulv holder seg langt unna mennesker og deres bebyggelse. (Dette gjelder altså ditt lille bilde-kollage) Har også en komentar ang. "snill" ulv, i naturen så vil den ta avgjørelser basert på byttedyrets kondisjon om det er verdt å ta det i forhold til vinninga. Det er ikke uten risiko å fly på en elg f.eks. (elementær naturvitenskap). Det er ikke lenge siden en elg tok en ulv, brått var flisa snudd. - D.J. Lenke til kommentar
ChrchBrnr Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 @ Karma: Angående katter Jeg har 2 stk selv, de får også lov til å gå hvor de vil men ikke på bordet. Den ene katten var på bordet en gang jeg så den rett i øynene å sa nei med lav rolig stemme og den hoppet ned har aldri sett den på bordet etter dette. Kattene mine respekterer meg og jeg respekterer dem, har aldri hatt problemer med tigging fra kattene da de har den maten de trenger tilgjengelig hele tiden, de tigger heller aldri ellers fordi de vet de får om jeg har. Har heller aldri hatt problemer med rensligheten da de gikk rett i sanden fra de var født til nå. Jeg mener at om folk har katt kun pga at de er fine eller fordi naboen har det og barna maste litt burde tenke seg en smule om. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 aldri hatt problemer med tigging fra kattene da de har den maten de trenger tilgjengelig hele tiden, de tigger heller aldri ellers fordi de vet de får om jeg har. Katten min rekker aldri å tigge, jeg skjemmer henne bort for mye til det, slik katter skal skjemmes bort! De er til for å forgudes og skjemmes bort, egypterne var inne på noe der. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 (endret) Jeg er ikke for at ulven dør ut, men heller ulven, enn mennesket. Men hva noen sauer anngår... ha!! Ulven lenge leve!! Sauer har vi faen meg nok av! :!: Og mennesker er det faen meg ikke nok av? Edit: "faen meg nok av" <- er en merkelig norsk setning. Dvs. når man sier det så stemmer det ikke med logikken, f.eks "Nei det har DE faen MEG nok av". Akkuratt som den eldgamle motstridende "Kan JEG være så snill å få litt ...". Dvs. når man får noe så er det giveren som er den snille, ikke mottager. Merkelig, lurer på hva han/hun/de som lagde det norske språket røyka for noe rart. Endret 24. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå