dice- Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har lest guiden som står her et sted, men problemet er at når jeg trykker f6 å stapper inn disketten med drivere, og velger den jeg skal ha(xp promise sata150 378 controller) så får jeg en forbanna feil(de forfølger meg) : "Filen \winxp\UlSata.sys forårsaket en uventet feil <4098> på linje 2108 i dnt\base\boot\setup\oemdisk.c" hjelp!? Lenke til kommentar
asus1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Har lest guiden som står her et sted, men problemet er at når jeg trykker f6 å stapper inn disketten med drivere, og velger den jeg skal ha(xp promise sata150 378 controller) så får jeg en forbanna feil(de forfølger meg) : "Filen \winxp\UlSata.sys forårsaket en uventet feil <4098> på linje 2108 i dnt\base\boot\setup\oemdisk.c" hjelp!? Denne feilen får jeg ox. har snart ikke hår igjenn på hue:-) Det rare er at jeg får lagt inn win 98 SE.hvorfor går ikke xp inn?? Har prøvd med no og eng versjon. Lenke til kommentar
Cy_19 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Kan du ha en feil på winXP CD'en? Er verdt et forsøk å prøve en annen CD om du har mulighet for det... Lenke til kommentar
asus1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Kan du ha en feil på winXP CD'en? Er verdt et forsøk å prøve en annen CD om du har mulighet for det... Xp innstaleres på den gamle WD 80 GB så jag har ingen tro på at det er noe feil med den. når jeg prøver å innstalere xp i raid kommer jeg så langt som til win logoen som viser at wil laster inn. men that's it. enkelte ganger finner den ikke c: Det virker som en feil på hardware. Er det mulig at jeg gjør noe feil her?? Har prøvd med mange drivere , både fra asus cd'en og fra asus sine sider men samme feilen kommer. Jeg har prøvvd metoden med å legge inn win 98 2 ed, for deretter prøve å oppdatere til xp, men jeg kommer ikke lengre enn at jeg får samme feilen. Hmmmmmm Lenke til kommentar
shadowrunner Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hei! Har hatt noen av de samme problemene. Minns det er noe rot med XP Sp2 (spesielt der jeg merket det). Fikk aldri lagt inn driverene, verken fra floppy, CD eller med å lure driverene inn i strukturen/HD'n. Måten jeg fikset det på var en "dirty" fix. Jeg la inn XP på en vanlig IDE-disk. Deretter enabler du SATA kortet (setter det i PCI-slot'ene, eller slår det på i BIOS (litt avhengig av om du sitter med ekstern eller intern Promise-løsning)). Deretter legger du inn driverene (fra floppy/CD/internet). NB! Du behøver ikke å ha HD'ene tilkoblet enda. In fact så vil det faktisk gjøre saken verre.... Forklaring under. Så kommer fix'en: Du må nå lage et image (backup) av C: (Norton Ghost eller andre verktøy), som du så kan installere/restore på SATA-disken/RAID'n etterpå. Har gjort dette flere ganger å det går helt fint. Det jeg har gått i fella på et par ganger har vært at jeg har laget et image av C: når jeg hadde SATA-diskene/RAID-diskene tilkoblet . Det som gjerne da skjer er at XP husker bokstaven til den partisjonen som du ønsker skal bli din nye C: Eks. Dersom du har en 15GB partisjon på RAID'n din som i fremtiden skal være C:. Om du kobler til SATA-HD'ene så vil alle partisjonene få en bokstav. XP husker denne, slik at ved en restore av ditt IDE-disk image til den "nye" partisjonen så vil partisjonen fortsatt hete f.eks f: (dersom f: var bokstaven XP ga den aktuelle partisjonen før du tok image). Med den følgen at XP ikke starter opp skikkelig... NB! Så enten må en da fjerne bokstaven fra den aktuelle "nye C:" partisjonen før image lages (Control Panel/Computer Management....) eller så lar man være å koble til SATA-diskene. Litt klønete sagt, men det er iallefall den løsningen jeg har benyttet meg av for XP SP2 og SATA. (Fatter egentlig ikke at Microsoft kan definere SATA som en SCSI... ok for noen år siden da det var fersk, men i 2004/2005?, og så kreve separate drivere på en floppy Banalt!) Lykke til iallefall! Morten Lenke til kommentar
Old_Crow Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hei. Hadde også det samme problemet med min raptor disk, men det eneste jeg måte gjøre, var å legge inn xp på min WD 200 GB, for så å innstalere drivere og shit sånn at S-ATA disken fungerte, så nappa jeg ut 200 GB`en og da gikk det smooth å legge inn xp på S-ATA`en, trengte ikke å trykke F6 engang Lykke til. ps: Problemer er til for å løses Lenke til kommentar
asus1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hei! Har hatt noen av de samme problemene. Minns det er noe rot med XP Sp2 (spesielt der jeg merket det). Fikk aldri lagt inn driverene, verken fra floppy, CD eller med å lure driverene inn i strukturen/HD'n. Måten jeg fikset det på var en "dirty" fix. Jeg la inn XP på en vanlig IDE-disk. Deretter enabler du SATA kortet (setter det i PCI-slot'ene, eller slår det på i BIOS (litt avhengig av om du sitter med ekstern eller intern Promise-løsning)). Deretter legger du inn driverene (fra floppy/CD/internet). NB! Du behøver ikke å ha HD'ene tilkoblet enda. In fact så vil det faktisk gjøre saken verre.... Forklaring under. Så kommer fix'en: Du må nå lage et image (backup) av C: (Norton Ghost eller andre verktøy), som du så kan installere/restore på SATA-disken/RAID'n etterpå. Har gjort dette flere ganger å det går helt fint. Det jeg har gått i fella på et par ganger har vært at jeg har laget et image av C: når jeg hadde SATA-diskene/RAID-diskene tilkoblet . Det som gjerne da skjer er at XP husker bokstaven til den partisjonen som du ønsker skal bli din nye C: Eks. Dersom du har en 15GB partisjon på RAID'n din som i fremtiden skal være C:. Om du kobler til SATA-HD'ene så vil alle partisjonene få en bokstav. XP husker denne, slik at ved en restore av ditt IDE-disk image til den "nye" partisjonen så vil partisjonen fortsatt hete f.eks f: (dersom f: var bokstaven XP ga den aktuelle partisjonen før du tok image). Med den følgen at XP ikke starter opp skikkelig... NB! Så enten må en da fjerne bokstaven fra den aktuelle "nye C:" partisjonen før image lages (Control Panel/Computer Management....) eller så lar man være å koble til SATA-diskene. Litt klønete sagt, men det er iallefall den løsningen jeg har benyttet meg av for XP SP2 og SATA. (Fatter egentlig ikke at Microsoft kan definere SATA som en SCSI... ok for noen år siden da det var fersk, men i 2004/2005?, og så kreve separate drivere på en floppy Banalt!) Lykke til iallefall! Morten Hei og takk for svar. Om jeg skjønner deg rett, så skal jeg altså lage en kopi av C: som jeg bruker nå over på de nye HD 'ene? Kan jeg kopiere den rett over, elle må jeg bruke et backup program? Mener du at jeg deretter kan koble ut id HD for deretter og starte opp en ny innstalering på raid diskene. Lenke til kommentar
Curtis Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg får instalert sata driveren uten problemer (Promise) Satt inn disketten når xp ba om det under instalasjonen av xp m/sp2 på sata disk. Har et P4PE HK. 2HD, en ide og en sata med os på. Gikk helt greit. Extractet først driveren, åpnet Promise mappen. og kopierte ALT innholdet til diskett. Iallefall må de filene som ikke ligger i egen mappe være med. Instalasjonsveiledning ligger også i en "Readme" inne i xp mappen. Lenke til kommentar
asus1 Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Jeg får instalert sata driveren uten problemer (Promise) Satt inn disketten når xp ba om det under instalasjonen av xp m/sp2 på sata disk. Har et P4PE HK. 2HD, en ide og en sata med os på. Gikk helt greit.Extractet først driveren, åpnet Promise mappen. og kopierte ALT innholdet til diskett. Iallefall må de filene som ikke ligger i egen mappe være med. Instalasjonsveiledning ligger også i en "Readme" inne i xp mappen. Hei! Jeg fikk endelig has paa raiden. Noen som sa at filen paa asus sine sider hvar korupte, og det maa de vere. lastet ned en ultimat fil med alle drivere til alle op, systemer. der fantes ox en disc A: exe fil. Naa funker alt fint untatt tastaturet som jeg naa skjonner er paa eng. det maa vi fixe. kjorer naa med 300 gb lagrings plass. desken det e tofft. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå