Gå til innhold

newb - ssi spørsmål require();

Anbefalte innlegg

Var ute en dag og tittet litt på php siden jeg skal ha dette i et fag på skolen til våren (har 0 erfaringer). Jeg kom over hvordan man kan bruke require() til å sette sammen en side ut fra flere sider.

<?php require("header.htm"); ?>

..og jeg tenkte ... det kan umuligt være så enkelt. Siden jeg har en webside som er god og velfungerende (i mine øyner), så tenkte jeg at jeg skulle prøve dette. Web serveren på skolen skal visst ha støtte for php, men ikke databaser.

Så jeg gjorde en test "cut/paste" det som tilhører header av html siden min ut i en top.htm, og det som er i bunn ut i en bottom.htm ... og det ser faktisk ut til å funke.

Det ser også ut til å funke om en legger en require() inn i top.htm også ... altså at man legger ut et element i topp delen ut i enda en egen fil...

Men det jeg lurer litt på, kan man bruke dette helt villt, eller er det noe man bør passe på, gode råd, rutiner osv ...

PS: har ingen tilgang på database

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP og dets funksjoner (med få unntak(sessions, cookies, heades osv)) kan brukes hvor som helst i et script. Du bør passe deg fra å bruke variabler i require, include, include_once og require_once-spesielt gjelder dette brukerinput. Du skjønner sikkert hvorfor..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...