Gå til innhold

Gbit-nettverket på hw.no-rekka (TG)


Anbefalte innlegg

dere veit at det er mange dataparty'er rundt om kring nå som har gbit utstyr som dem ikke bruker . eks : fulk(ca ved bergen) har 1stk 24porter fra dell, polarparty har 2stk 16porter gbit , er mange andre og.

hvis dere finner ut hvem rad som er rett ut for core på tg (se gammle bilder) så er det lett og få gbit port up-link.

tg vil ikke at folk skal henge egene kabeler opp,men ut fra switchen er det bare rett bort over raden. i fjod var det ca 20ledige gbit porter. blir nok kansje i crew eller vip eller noe sånt. men jeg har vært fall sikra meg 1stk 1gbit porter på core :) alt det blir av gjordt i styre(admin møte) som skal være i lørdag eller søndag.

Så du er i crew på tg?

 

Isåfall, har du mulighet til å sjekke om det er en mulighet at vi som skal sitte på gbit-swither bruker den til nettverk og internett, og ikke kobler oss opp på de vanlige bordswitchene. Sånn at folk ikke trenger 2 nettverkskabler osv.

 

takk for infoen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg er ikke ofisielt crew. men enest stede dere det "kan" være mulighet for 1gbit er den siden der core står . og KUN den raden som er rett ut.

som regel mot glassbursiden se : http://www.gathering.org/tg04_files/images/TG2003.jpg og så ser du den hvite balongen så rett ned og 1 eller 2 rader bort over.(svart skap med pall foran)

de hvite/grå er strøm skap. mer info kommer når jeg veit mer, men blir nok ikke før jeg er der oppe.

Lenke til kommentar
jeg er ikke ofisielt crew. men enest stede dere det "kan" være mulighet for 1gbit er den siden der core står . og KUN den raden som er rett ut.

som regel mot glassbursiden se : http://www.gathering.org/tg04_files/images/TG2003.jpg og så ser du den hvite balongen så rett ned og 1 eller 2 rader bort over.(svart skap med pall foran)

de hvite/grå er strøm skap. mer info kommer når jeg veit mer, men blir nok ikke før jeg er der oppe.

Det blir vell for seint... Men vi trenger ikke koble oss opp mot core, men det holder sikkert hvis vi får lov til å koble oss opp til en av bordswitchene, bare slik at det blir internett liksom :)

Lenke til kommentar
Det blir vell for seint... Men vi trenger ikke koble oss opp mot core, men det holder sikkert hvis vi får lov til å koble oss opp til en av bordswitchene, bare slik at det blir internett liksom :)

Det beste er vel å ikke koble opp mot core, da kan vi kjøre fast ip og åpne evt firewalls for hverandre

 

Internett er det man har nettverkskort nr2 for ;)

Endret av CaZiO
Lenke til kommentar
dette kommer du til å tjene ytterst lite på.

for å utnytte Gbit fullt ut må du i praksis makse farten fra hele 4 disker, kanskje 5. for praksis sett får man ikke mer enn kanskje 30MBps ut fra en disk.

en vanlig ata133 disk på 7200rpm, 2mb cache (forholdsvis ny disk) går da i 45-55MB/s

 

Så om man har en hd som man laster ned til og en som man laster opp ifra så kan det godt utgjøre en 110MB/s, noe som nermer seg max-grensa på gbit-nettverk :p

 

[/kverulere]

Lenke til kommentar

hastigheten på diskene må jå være bra begge steder.

 

clvn: gi meg eksempler der du faktisk oppnår 45-55MBps. jeg vil gjerne at du beviser det for meg på TG. det beste jeg selv har opplevd er rett i underkant av 50MBps (stabilt over lang lengre perioder, ikke småfiler), og da var det fra en disk til et raid0.

legg merke til jeg skrev i praksis.

Lenke til kommentar
Hmm jeg har en 8 porter giga switch...men vet ikke om jeg og minne venner skal sitte på rekka oxo hva om den blir ødelagt????

 

litt kjipt vis jeg må dra OG DET ER FLERE SOM MISTER NETTVERKE

Om den blir øydelagd så er det vel ikkje noke og ha.

Og om du reiser med swtichen, ja, så kan dei vel bruke TG bordswitchen.

 

Humre humre... har ein 24 port gbit switch her, men veit ikkje om eg skal på TG enda.

Lenke til kommentar
dette kommer du til å tjene ytterst lite på.

for å utnytte Gbit fullt ut må du i praksis makse farten fra hele 4 disker, kanskje 5. for praksis sett får man ikke mer enn kanskje 30MBps ut fra en disk.

Er du gal?

 

1. skriv ikkje til samme disk som du deler ut. Ha eingen tom disk du laster ned ting på.

2. Under TG04 fikk eg fart opp mot 500mbit stabilt. Det var når folk kopierte av meg og eg skreiv til min disk. Kunne sikkert fått til meir også, disken eg hadde da var 300 gb maxtor 5400 rpm.

 

Man maxer fort ut 100mbit nett om man vil. Er jo bare og sette på 1 kopiering det.

 

Eg tok eit screenshot av nettverksusagen min under TG04, men finn ikkje det igjen no.

Lenke til kommentar
dette kommer du til å tjene ytterst lite på.

for å utnytte Gbit fullt ut må du i praksis makse farten fra hele 4 disker, kanskje 5. for praksis sett får man ikke mer enn kanskje 30MBps ut fra en disk.

en vanlig ata133 disk på 7200rpm, 2mb cache (forholdsvis ny disk) går da i 45-55MB/s

 

Så om man har en hd som man laster ned til og en som man laster opp ifra så kan det godt utgjøre en 110MB/s, noe som nermer seg max-grensa på gbit-nettverk :p

 

[/kverulere]

Trur dere bommer litt på mbit og mbyte...

 

100mbit lan takler 12.5 mbyte/sec max, og ein vanlig ATA 133 disk yter 45-55 Mbyte /sec sa dere? Da skal det jo ikkje meir enn ein halv harrdisk til før og maxe ut 100mbit linja.

 

Med andre ord, deler du 2 disker, og laster ned til 2 forskjellige (totalt 4 disker så har du i allefall sprengd 100mbiten.

 

Er jo nok med 1 disk også.

Lenke til kommentar

er forsåvidt ingen som har snakket om å makse ut 100Mbit/s

det er ikke vi men du som bommer på B og b.

 

ja om du lastet av folk på samme bordswitch tror jeg på at du kan laste en ting og samtidig makse 100Mbit/s, null problem.

 

du sier du fikk utnyttet hele 500Mbit/s, med andre ord du satt på privat switch, siden man ikke fikk Gb tilkobling på TG04. det betyr at du bare brukte halve kapasiteten, og beviser mitt poeng enda bedre ved at å bruke flere Gb tilkoblinger tjener du så og si null.

 

selvfølgelig gidder jeg ikke kjøpe meg ny disk, en for nedlastinger og en for resten, dette er tåpelig. du vil få en dårlig organisering om du skal stappe alt du laster ned på en disk. da er det lettere og stappe det rett inn i de mappene du seinere ville stappa det i.

 

jeg står på mitt, i praksis trenger man 4 kanskje 5 disker for å få utnyttet 1Gb/s, fordi du bare får ca 30MB/s, og kanskje dårligere ut fra en enkelt disk.

dessuten, er det vel umulig å overføre 125MB/s over PCI bussen. eller husker jeg ukorrekt nå?

Lenke til kommentar

Om du bruker pci bussen så. Pci busse ner vel 133mbyte (MB) i sekundet. Eller var det 132? er rundt om der.

Intel onboard CSA eller kva det no heiter går ikkje via pci bussen.

 

Ja, satt på ein privat 24 port eller meir (husker ikkje heilt) med BARE gitabit på.

Dei fikk gigabit fra TG, men da knela heile nettverket deira ned, så det blei 100mbit meste parten av tiden.

 

Skal du kopiere fra dei andre på TG nettverket, kan du like godt finne deg eit 10mbit nettverkskort om du ikkje har frå før, du vil ikkje få noke kjappere fra TG nettverket alikavel. Man må mekke sjølv skal man få kjappere. Da skal eg være enig at 1 disk er nok.

 

Eg renka med du hadde 2 eller fleire disker. Om du har fleire så er best og bruke ein som download og til delinga. Farten gjikk fort ned når man brukte samme disk. Dette gjelder da på privat gigabiten.

 

mbit og mbyte kan da vel ikke missforståes?

Eller må eg skrive Mb og MB?

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...