Gå til innhold

Greieste måten å overføre filer til CC-boks hjemme

Anbefalte innlegg

Hei.

Når jeg sitter på skolen hender det jeg har behov for å sende hjem filer som er større en de 2 MB MS Hotmail vil tillate meg å sende. Altså er jeg på jakt etter en løsning for å overføre disse filene hjem og legge dem i en mappe på CC-boksen min.

Hva anbefales å bruke? Går det f.eks. å sette opp SAMBA til å akseptere tilkoblinger utenfra? Hvordan gjør jeg det i så fall for å komme inn på maksinen utenfra da?

Ellers er kanskje FPT en mulighet? Jeg har proftpd installert.

mvh,

Petter Brodin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en mulighet, det, men jeg har allerede for mange epostadresser, dessuten er det moro å lære litt om dette, spesielt fordi det er en grei måte å ta backup av viktige tekstdokumenter etc. når jeg flytter hjemmefra. Da har jeg dem i en annen del av landet hvis noe går galt der jeg skal bo.

Lenke til kommentar
Sikkert en mulighet, det, men jeg har allerede for mange epostadresser, dessuten er det moro å lære litt om dette, spesielt fordi det er en grei måte å ta backup av viktige tekstdokumenter etc. når jeg flytter hjemmefra. Da har jeg dem i en annen del av landet hvis noe går galt der jeg skal bo.

Har du proftpd kjørende, skal det gå greit med ftp://ipadresse_hjem_til deg, så sant du ikke blir hindret av NAT-router hjemme hos deg. Da må du forwarde port 21 i routeren og til ftp-serveren din.

Lenke til kommentar

Kva for FTP-server?

Om du berre vil ha FTP-brukarar og ikkje brukarar med shell-tilgang ser eg ingen grunn til å opprette system-brukarar. Bruk PureFTPd og set opp virtuelle brukarar. Du treng berre lage ein eigen systembrukar for FTP-serveren, så bruker FTP-serveren sin eigen passwd/shadow/group fil.

Eg ville nok ikkje åpna Samba ut mot internett :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke åpnet samba 100% heller, bare hatt muligheten til å tillate kun én IP (den jeg da ville sittet på) utenfra, og kreve brukernavn og passord. Ville det la seg gjøre? Nå fungerer proftpd flott til det begrensede behovet mitt, men det er kjekt å kjenne til noen muligheter.

Lenke til kommentar

Både Samba og NFS er jo laget primært for LAN-bruk, og FTP/SSH vil nok være endel mer effektivt over tregere nettverk. SSH bruker også kryptering, ikke bare av passord men også selve overføringene.

Skulle jeg selv satt opp samba eller NFS over internett ville jeg kjørt det gjennom OpenVPN eller tilsvarende løsninger.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...