Gå til innhold

Når maskinen jobber "brummer" det i høytallerne!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er innebygd i hovedkortet, hovedkortet er et Abit IC7, har ikke merket det noe særlig før, kun i ny og ne, men nå som jeg har nye høyttalere merker jeg det _HELE_ tiden! Har også prøvd å stille ned volumet på CD-spiller og Innlinja uten resultat... :(

Lenke til kommentar

Dette kommer nok av at du ikke bruker jordet kontakt på PC'en din..

Hvis du får koblet den i en jordet kontakt så regner jeg med at 'brummingen' forsvinner... Bare husk at den må da være jordet hele veien. (det holder ikke å koble den til en jordet forlenger hvis den igjen er koblet til en ikke jordet kontakt)

Si ifra om det funker eller ikke da...

Endret av fluke2k
Lenke til kommentar
Åh nei... de er ikke jordet :(

Hva kan jeg gjøre da? Jeg må rett og slett få jordet?

Der har du problemet ditt... Får du jordet PC kontakten din så blir du kvitt den lyden. Har du ingen jorda kontakt i nærheten av der PC'n står så får du enten strekke en skjøteledning til en jorda kontakt eller så får du flytte PC'n;)

Lenke til kommentar

Hvis du får koblet den i en jordet kontakt så regner jeg med at 'brummingen' forsvinner... Bare husk at den må da være jordet hele veien. (det holder ikke å koble den til en jordet forlenger hvis den igjen er koblet til en ikke jordet kontakt)

Hva kommer det av :dontgetit:

Nevnte det for min far, gikk ut et ærend, og etter min 30 min lange tur, var det uventet nok gjort :D

Lenke til kommentar

Nevnte det for min far, gikk ut et ærend, og etter min 30 min lange tur, var det uventet nok gjort :D

Ehh.. hva var gjort?

Har du også samme problem med lyden?

Lenke til kommentar
Der kan være jord inne i veggboksen, og da er det bare en ny kontakt m/jord som skal på. (Sett på en med 4 uttak på når elektrikeren er igang.)

Og merk at det er veldig viktig at en elektriker gjør dette, om du ikke er elektriker selv da. Du får ikke en dritt på forsikringa om huset brenner ned, hvis de finner ut du har rota med strømnettet i huset. Det er veldig fristende å fikse slike småting selv da..

Lenke til kommentar

Enkel test. Få tak i en jordet skjøteledning som er lang nok, samt jordet forgreining. Så Trekker du det fra kjøkken eller bad, evt annet sted som har jord i nærheten. Så test PC'en. Er brummingen borte så har du funnet årsaken.

Men merk, det er ikke lov å trekke skjøteledninge igjennom dører og rom på den måten. Om Pc'en er jordet og du f.eks har en varmeovn som står i rommet på et ujordet uttakt og det går overslag i varmeovnen. Om du da skulle komme borti varmeovn og PC samtidig så vips leder du til jord og da får du en skikkelig karamell, i worst case så "henger man fast" og man kan risikere å stryke med.

Strøm er ikke til å spøke med!!! Men for å teste kan du gjøre det nevnte over. Om det løser problemet så få bestillt en elektriker til å bytte alle stikk i rommet til jorda stikk kontakter. Mener å huske at forskriftene krever at ingen eller alle skal være jordet i ett rom. Ergo, du kan ikke ha ett jordet stikk og reste ujordet.

Alternativt test med eksternt lydkort. Kan sikkert lånes av en kompis i noen timer eller noe slikt. :)

Lenke til kommentar

Ehh.. hva var gjort?

Har du også samme problem med lyden?

Hadde også den lyden på en noe eldre PC, og problemet ble fikset :D

Nå er faren min utdannet bygningsingenør, så satser på at det ikke slulle bli noe problemer med forsikring her i gården ;)

Endret av Deuz
Lenke til kommentar

Problem med interne (PCI) lydkort og i alle fall lydkort som er inergret på hovedkortet.

Problemet er at det oppstår støy i spenningstilførselen som driver lydkretsene.

Denne støyen oppstår av at prossessoren og andre digitale komponenter trekker strøm i pulser, avhengig av hva som gjøres.

Test: Sett f.eks. Winamp i pause. Skru opp volumen. Klikk på forskjellige filer i utforsker, eller kopier filer til annen katalog. Kommer det masse lyder og brum i høyttalerene har du et problem med årsak i det jeg beskriver.

Dagfinn :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, finns ikke noe noen form for brumm her. Hvordan skulle man kunne drive musikk redigering på PC med slik plage?

Jeg stiler meg tvilende til jordproblematikken for PC.

Når vi har alle mixerene ihus da bruker vi fysisk jord.

For tiden står jeg oppkoblet med UPS og instrumentjord.

Nå bruker vel trådstarter høgtalere med innebygget forsterker, og da må man benytte skjermet kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...