Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mister nettilgang etter x antall minutter på XP


Anbefalte innlegg

Netverkstilgangen min forsvinner etter varierende antall minutter alt fra 20 til 80 minutter. Jeg får ingen feilmeldinger, men kontakt med router, skriver og annen maskin i nettet forsvinner. Hvis jeg booter maskinen kommer den tilbake.

 

Problemet har ingen sammenheng med om jeg jobber på maskinen i det øyeblikket den faller ut.

 

Er det noen som kjenner til problemet eller har forslag til feilsøking.

 

Jeg har Norman Personal Firewall og Win XP Pro

 

mvh Eirik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dette problemmet selv. Er ikke sikker, men mener at det først begynte å dukke opp etter at jeg innstalerte SP2. Det skjer uavhengig av om jeg kjører noen fildelingsprogrammer.

 

Dette er jeg sikker på etter som jeg har testet med pc uten slike programmer innstalert også.

 

Videre oppstår kun problemet når maskinen er koblet til routeren med kabler. Ved tråløs oppkobling er det ingen problemer.

 

Innimellom endrer også ip-adressen seg til en adresse som er helt ulik den routeren skal gi når jeg mister tilkoblingen og jeg får beskjed om at nettverkskoblingen har begrenset tilgang.

 

Hadde vært fint om noen kloke hoder her har noen formening om hvorfor dette skjer. Er helt tom for ideer selv.

Lenke til kommentar

Kanskje du kan forsøke å låse nettverkskortet til 10mbps halv duplex evt. det du vet switchen/routeren støtter?

 

Det er et ikke ukjent problem at auto-negotiation går skeis og kan forårsake problemer som du beskriver...

 

IP-Adressen du noen ganger mottar, den er ikke 169.254.x.x tilfeldigvis? I såfall har Windows gitt seg selv en adresse, dette tyder på at du ikke lenger har kontakt med router/switch.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Om jeg misforstår deg rett så tror jeg ikke duplex gjelder på samme måte for WLAN!

 

Men uansett er fremgangsmåten: høyreklikk på nettverkstilkoblingen din, velg properties/egenskaper, trykk på knappen configure/konfigurer, velg arkfanen advanced/avansert. I listen som vises bør det være en del valgmuligheter som f.eks. 10/100 halv/full duplex.

 

timtowtdi

Lenke til kommentar
Men uansett er fremgangsmåten: høyreklikk på nettverkstilkoblingen din, velg properties/egenskaper, trykk på knappen configure/konfigurer, velg arkfanen advanced/avansert. I listen som vises bør det være en del valgmuligheter som f.eks. 10/100 halv/full duplex.

 

timtowtdi

Tusen takk, jeg gjorde som du anbefalte og har nå kunne jobbet uavbrutt i flere timer. Ved å endre på konfigurasjonen kom tilgangen tilbake med en gang, jeg måtte ikke boote maskien.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...