Gå til innhold

Varmt kab./HDD, trenger kjøler & hjelp til oppsett

Haraldson

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at den ene disken min ligger litt høyt når det gjelder temperatur, sånn ca. rundt 50 grader hele tiden. Den andre ligger på rundt 40, noe jeg ikke syns er så veldig farlig.

Har stramt budsjett, så da konsentrerer jeg meg om den varmeste disken i første omgang.

Har fra før en 80x80mm Papst-vifte i bakkant som blåser luft ut av kabinettet. Maskinas bakkant er ganske nærme vinduet, som om natta og noen ganger ellers står på gløtt. Mulig det ville hjelpe å snu vifta, men da ville jeg ikke fått lufta ut av kabinettet noe sted, siden dette er den eneste kabinettvifta. Hva blir best - få mer (til dels) kald luft inn i kabinettet, men på bekostning av at luft ikke kommer så bra ut igjen, eller å ha den slik den er nå, ut, på bekostning av at ikke så mye luft kommer inn..?

Videre tenkte jeg å invistere i en harddisk-kjøler av noe slag, samme om det er vifte, ribbe eller annet. Har som sagt et budsjett å tenke på, og denne kjøleren bør følgelig ikke koste så veldig mange knekter. Hva anbefales her?

Litt tilleggsinfo:

Diskene har god avstand mellom seg, og jeg tror jeg har plass til en del stæsj mellom de to. Kabinettet har ikke flere plasser til vifter (:(), og jeg er lite lysten på å begynne å kutte, da jeg har null peiling på slikt.

Om bilder av kabinettets innside er ønskelig, kan jeg legge ut dette senere i dag. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I det racket som diskettstasjonen står i er det plass til mange 3,5" enheter der?

Selv har jeg plass tiil 3 enheter her med åpning i front til 2.

Jeg flytta diskettstasjonen oppå CDbrenneren og så satte jeg en disk underst og en øverst i racket med åpenrom i mellom.

Åpninga i fronten av kabibettet trekler luft mellom harddiskene ettersom du har undertrykk i kassa.

Har du overtrykk blir det nesten det samme, poenget er å få en luftstrøm mellom diskene.

DSC00248.JPG

DSC00251.JPG

Håper du forstår!

Lenke til kommentar

Hva støv angår så samler et kabinett med undertrykk støv uansett.

Husk at slik du har det i dag så trekker maskina til seg støv via alle åpningene/perforeringene som er i kassa.

Skal du ha det støvfritt så må du ha flere vifter som blåser inn en de som trekker ut slik at det blir overtrykk samt at de som blåser inn må ha filter.

Edit: Biltema selger HDD kjølere billig som passer i 5,25" brønn med 2stk 40mm vifter.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

OK, da vil dette i tilfelle bli det jeg tester ut. *Se etter strømpebukser*

Men, som linken til kabinettet viser, sitter slike ting som diskettstasjoner og optiske stasjoner i egne plasser i kabinettet, som et eget «skall». Vil det bli noe problem, utover det at det ikke kommer til å se fint ut?

Takk for hjelpa, forresten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...