Haraldson Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Det har seg sånn at den ene disken min ligger litt høyt når det gjelder temperatur, sånn ca. rundt 50 grader hele tiden. Den andre ligger på rundt 40, noe jeg ikke syns er så veldig farlig. Har stramt budsjett, så da konsentrerer jeg meg om den varmeste disken i første omgang. Har fra før en 80x80mm Papst-vifte i bakkant som blåser luft ut av kabinettet. Maskinas bakkant er ganske nærme vinduet, som om natta og noen ganger ellers står på gløtt. Mulig det ville hjelpe å snu vifta, men da ville jeg ikke fått lufta ut av kabinettet noe sted, siden dette er den eneste kabinettvifta. Hva blir best - få mer (til dels) kald luft inn i kabinettet, men på bekostning av at luft ikke kommer så bra ut igjen, eller å ha den slik den er nå, ut, på bekostning av at ikke så mye luft kommer inn..? Videre tenkte jeg å invistere i en harddisk-kjøler av noe slag, samme om det er vifte, ribbe eller annet. Har som sagt et budsjett å tenke på, og denne kjøleren bør følgelig ikke koste så veldig mange knekter. Hva anbefales her? Litt tilleggsinfo: Diskene har god avstand mellom seg, og jeg tror jeg har plass til en del stæsj mellom de to. Kabinettet har ikke flere plasser til vifter (), og jeg er lite lysten på å begynne å kutte, da jeg har null peiling på slikt. Om bilder av kabinettets innside er ønskelig, kan jeg legge ut dette senere i dag. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 du må tenke på hvilken vei luft beveger seg da.. Luft stiger alltid oppover, og dermed; hvis det ene hullet du har er plassert nede, sett vifte til å blåse inn, hvis oppe, sett vifte til å blåse ut.. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) hvis oppe, sett vifte til å blåse ut.. Jepp, den er oppe - og blåser ut. Noen forslag til kjøler/vifter/lignende til harddisken? Endret 6. januar 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Desverre har jeg ingen erfaring med kjølere til hard disk siden jeg aldri har hatt bruk for det... Det er sikkert noen andre snille sjeler rundt her som vet et og annet om slikt Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Noen som har forslag til kjøling? Eller ville det være bedre å spørre om dette i Lagringsmedier? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Beklager gjentatt bump, men er det virkelig ingen som har noe å komme med her? Har forresten funnet ut hvilket kabinett jeg har, det er et Suntek TH-652, som nok ikke er det beste kabinettet når det gjelder kjøling. Noen forslag, takk? Harddiskdrev med kjøler? Ribbe? Annet? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 I det racket som diskettstasjonen står i er det plass til mange 3,5" enheter der? Selv har jeg plass tiil 3 enheter her med åpning i front til 2. Jeg flytta diskettstasjonen oppå CDbrenneren og så satte jeg en disk underst og en øverst i racket med åpenrom i mellom. Åpninga i fronten av kabibettet trekler luft mellom harddiskene ettersom du har undertrykk i kassa. Har du overtrykk blir det nesten det samme, poenget er å få en luftstrøm mellom diskene. Håper du forstår! Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Har to 3.5"-plasser ledige, så jeg kunne jo prøve noe slikt. Hvordan blir dette når det gjelder støv? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Hva støv angår så samler et kabinett med undertrykk støv uansett. Husk at slik du har det i dag så trekker maskina til seg støv via alle åpningene/perforeringene som er i kassa. Skal du ha det støvfritt så må du ha flere vifter som blåser inn en de som trekker ut slik at det blir overtrykk samt at de som blåser inn må ha filter. Edit: Biltema selger HDD kjølere billig som passer i 5,25" brønn med 2stk 40mm vifter. Endret 8. januar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Som filter - Noe som alle har som kan brukes her? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Som filter kan du enten bruke en slik som Microplex selger: Eller lage en pettersmartløsning med strømpepukse festet over vifta. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 OK, da vil dette i tilfelle bli det jeg tester ut. *Se etter strømpebukser* Men, som linken til kabinettet viser, sitter slike ting som diskettstasjoner og optiske stasjoner i egne plasser i kabinettet, som et eget «skall». Vil det bli noe problem, utover det at det ikke kommer til å se fint ut? Takk for hjelpa, forresten. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 (endret) Jeg vet ikke hva du mener med eget skall så legger ved bilder over min kasse med racket for 3,5" enheter. Er det noe lignende av dette så er det ikke noe problem, men er det derimot lukket fra baksiden så hjelper det jo ikke. Bildene er forresten tatt fra workloggen min. Endret 9. januar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Det jeg mente med eget skal er at det til kabinettet er egne... hmm.. ja, skall som man fester foran f.eks CD-romen, slik at den står i stil med resten av kabinettet. Men jeg regner egentlig ikke med at er noe problem. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Åå du mener de plastdeklene som står over tomme slotter i fronten. Poenget er å få en åpning mellom diskene så du får en luftgjennomstrømning en eller annen vei. Setter du på alle dekslene så får du ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå