colakork Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) har laget en kort tegning av hva jeg tenkte. Ideen var å forme ut vanntanken i radiator-stil, og dermed få "to radiatorer". man ville jo seff måtte mekke dette sammen selv, men det er vel halve gleden skulle jeg tro. eller i den grad man har sterke nok armer og velger en (veldig) stor vanntank slik at man får "passiv" kjøling i vanntanken. For reint ideelt er det vel klart best at vannet er kaldest mulig, slik jeg har forstått det . Seff legger man opp så store rør mellom topp og bunn at ikke skulle bli noe problem med bl.a. motstand i vannet. kjøleeffekten burde jo være der uansett. Såfremt ingen andre har snakka mye om dette før føler jeg kanskje at dette er i nærheten av en god ide.. :!: MvH Daniel EDIT: ser at det er en skikkelig bra (barne)tegning... :!: Endret 6. januar 2005 av colakork Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jada, det er fullt mulig med "vanntank-kjøling", også i enklere form enn det du beskriver. Om du lager en tank på 10-15 liter, så vil overflaten på denne bli såpass stor at den avgir nok varme til omgivelsene. Dermed får du en vanntemperatur som blir liggende et sted mellom 10 og 15 grader over romtemp, kanskje lavere også, avhengig av materiale og utforming av tanken. Ta en titt på konstruksjonen til Zalman, de har jo forlengst laget en slik løsning. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 ja, visste med en gang hva du skrev om skrue. Denne, ikke sant? Men dette blir passiv kjøling, som veier ekstremt mye. jeg mente mer i den formen å lage en som ikke gir for mye motstand som en vanlig radiator, men allikevel klarer å gi en viss kjøleffekt ved hjelp av et par vifter (noe ala tegninga mi :!: ). Om noen skjønner i det hele tatt hva jeg babler om da... MvH Daniel Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ja, det var den jeg mente. Ulempen er at den er d-i-g-e-r, og ikke alltid like lett å plassere. En annen sak,er at den passer dårlig med mine (inngrodde) prinsipper om at kjølinga skal være intergrert i kabinettet. Det lar seg faktisk gjøre, uten at dette på noen måte går ut over resultatet. Ei heller støymessig, forutsatt at man velger vifter etc med omhu. Tanken din (altså den tenkte), er ikke så alldeles gal, men i prinsippet dreier det seg fortsatt om en slags radiator! Strengt tatt tror jeg at dette på en måte blir å gå over bekken etter vann, ikke minst fordi du fortsatt indikerer bruk av en vifte (eller fler?). Var jeg deg, ville jeg nok heller satset på en (større) radiator, ettersom løsningen høyst sannsynlig ikke vil gi deg nevneverdige forbedringer. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 følger deg helt til over bekken etter vann skrue, :!: , men uansett må det vel være bedre med 2 radiatorer enn en? og da enda bedre med to adskilte radiatorer. hmmm.. :!: , tror faktisk jeg skjønte den med bekken og vann i støvla nå.. men uansett, ideen var å kunne bruke vanntanken til noe mer enn bare reservoar... har enda en, men turte ikke si det med det første (min egen "backupplan"). ideen er som følgende: ved å la vannet renne i en diger (råtynn) kobberplate f.eks. på den ene veggen i kabinettet ditt (og ev. feste til kjøleribber langs "kanalene"), sparer du både plass og radiator. eneste minus jeg kan tenke meg selv er gjennomstrømning av vannet, men det kan man jo løse ved å prøve å lage like tjukke "ledninger/rør" inni som slangene. poenget er at da har man kontakt med kobberet hele veien... MvH Daniel Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 "Ære være den som tør å tenke nytt"! I say no more.... Lenke til kommentar
colakork Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Det som er poenget her, er at man vil ha respons på om det funker eller ikke(?) Gidder ikke starte prosjekt uten å vite om det faktisk vil funke eller ikke.. Og som den optimisten jeg er (med alle mine "gode" ideer), tror jeg de gjør det (naiv sier du?). *kremt*,*host*, har nå ennå tilgode å SKAFFE meg vannkjøling ennå da, meeen...er ikke langt unna... MvH Daniel Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Har aldri nevnt "naiv", tvert imot! Lenke til kommentar
colakork Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 mente ikke deg spesifikt heller, bare at når jeg ser over tråden hittil, så virker det som jeg har mange rare ideer. og ironisk nok har jeg ikke vannkjøling engang. :!: da i den forstand, naiv. MvH Daniel Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hmm... Hva med å ta to kobberplater som er like store som den høyre sidedøra, og kappe opp den ene i lange biter, og lodde disse på den andre plata, sånn at du får en slags kjøleribbe på størrelse med den ene sidedøra. Også bøye til et kobberrør sånn at det går opp og ned mange ganger, og lodde det fast på andre sida? Så kan man tilpasse hele greia til å erstatte hele døra... Kanskje litt vanskelig å få til i praksis, men hadde kanskje funka?? Lenke til kommentar
colakork Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Satt å tenkte på akkurat det samme i natt, grunnet acrylkabinettet mitt (sikkert en god grunn til at jeg ikke fikk sove før 3-4 om natta ). Jo og da i tillegg lage det bak HK med noen kjøleribber opp mot mosfet'ene, NB og SB. og kjøpe seg en bråte med de kjøleribbene kjøleribbene her fra microplex, og feste de langs kanalen på den andre sida... En annen ting jeg lurte på var akkurat dette med å lodde fast rørene, i forhold til dette å frese ut i et 2cm tjukkkobberplate (som da tydelighvis blir betydelig tyngre enn originalt). Siden man bytter ut med sidedøre, så blir det jo ikke mer vekt i sååå stor grad. Blir det vel? Etter å ha frest ut kanaler til vannet da, smøre silikon/termisk lim(?) på flatene som tetningsmiddel for ev. lekkasje, og skrur du på "coldplate"(heter det ikke det?) med kjøleribbene opp mot NB, SB etc. MvH Daniel Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Virker som en god ide, men problemet er jo å få det til i praksis. Et problem jeg kanskje kan se er at for å fjerne varmen fra kobberplaten/ribbene så må du ha en viss forflyttning av luft. Hvis lufta står helt stille så vil du til slutt ikke klare å fjerne varmen fra vannet. Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Dette hørtes ut som et voldsomt proskjekt! Er veldig spent på om det blir noe av.... Det blir beklagligvis ikke det av lignende proskjekter Uansett, håper du gjennomfører dette "colakork" Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Det med vann i høyre sidedør var ikke helt på jordet da... Men da må det skje slik at den ikke avgir for mye varme inn i kabinettet. Nok om mine teorier her nå Du (colacork) sier at du ikke gidder å lage dette før du vet at det funker Det var ikke mye innovativt eller hva det heter. Når du laget denne tråden, var det for at noen andre skulle sette din ide ut i livet og så fortelle deg hvordan du skulle gjøre det? Det ville jo bli et fremskritt, men for deg ville det bli et skritt til siden, om du skjønner tegningen Vær grei med oss og prøv ut ideen din. Det vil sikkert ikke mangle på hjelp og gode tips på veien. Edit: Er enig med Skrue om det der med stor radiator... Men slikt har vi jo allerede. Nytenking er bra. Endret 7. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
colakork Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Skjønner tenginga med en gang angående hva du mener Oogabooga. Har tenkt nøye og vel og har bestemt meg for at så fort litt penger havner i lomma skal dette ordne seg. Planen var å gjøre dette selv, men samtidig vite litt om hvordan jeg skulle gjort noe slikt. Virker som en god ide, men problemet er jo å få det til i praksis.Et problem jeg kanskje kan se er at for å fjerne varmen fra kobberplaten/ribbene så må du ha en viss forflyttning av luft. Hvis lufta står helt stille så vil du til slutt ikke klare å fjerne varmen fra vannet. Vet hva du mener, men ideen var at passiv kjøling (kanskje?) kan gjøre jobben. Se på bl.a. beQuiet prosjektet, total passiv kjøling. Uansett så innebar ideen min hvertfall om en radiator inne i kabinettet, fordi man gjerne vil ha luftgjennomstrømning på andre komponenter. Strømmer på med nye idder her også. Ta en radialvifte og sette utenfor på en nye plate som et "skall" (hvis det var riktig skrevet ), f.eks dahhh. :!: Gleder meg som en unge til jeg får starta. Takk for all respons karer! (og jenter?) MvH Daniel Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Å lage en sidedør som kjøler er slett ingen dum ide nei! Utstyres den endatil med vertikale kjølefinner (nær sagt en selvfølge), så kan man antakelig komme ganske godt ivei med en slik løsning? Kunne faktisk vært moro å prøvd... Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Har til tider totalt passiv kjøling, men med en radiator på 46x46cm montert utenfor kabinettet. Med en slik løsning må fjerning av varme i kabinettet sikres med naturlig utlufting ved hjelp av huller i bunn og topp. Edit: Hellu Musty... Endret 7. januar 2005 av OogaBooga Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Forslag til vanntank om du har et kabinett som har 2stk 80mm vifter i bakkant. Du trenger: 3mm pmma plast (plexi) plexi lim 2.5m kobberrør Ø9.5x1.4 (stadard lager vare) Hvor mye kjøler den ?? Aner ikke men du må sikkert spe på med en radiator. Endret 8. januar 2005 av Bofur Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Etter nærmere ettertanke så kom jeg på at så lenge radiatoren din avgir varme så vil det bli en naturlig vind. Den varme luften vil gå opp og da vil automatisk ny luft strømme til (Dårlig forklart, men de som veit hvordan vind fungerer skjønner hva jeg mener). Men en ting jeg lurer på, du hadde tenkt til å la vanne gå mellom noen rør som ikke er runde, men veldig flate. Alle radiatorer i dag er jo basert på runde rør. Er det en grund til dette, eller er det fordi dette er mest praktisk? For å gjøre det enklest mulig så kunne du laget en tradisjonell radiator selv med noen kobber rør eller en modifisert bilradiator, men da blir det kanskje ikke fullt så spennende Lenke til kommentar
colakork Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) tenkte på det dverg(?). Og det ser ut til at det blir realitet her, mest sannsynlig. Har noen bilder etter å surra litt rundt i sketchup. De viser hvordan jeg så for meg original konstruksjonen, men etter å ha snakket litt med brodern fant vi ut at dette da ikke er mulig (grunnet manglende verktøy rett og slett, hvsi man ikke får kjøpt spesialendestykke til freser'n). Noe som er litt kjipt da dette hadde vært den beste løsninga. Mere kobber jo bedre. Uansett så ville det vel være mindre motstand i runde rør uansett. Kanskje disse rørerene transporterer nok varme ut til coldplate og videre ut til noen kjøleribber? Uansett, her er bildet: (fant plutselig ut at det ikke var mulig med bildefiler over 256k , så det blir nok bare et). MvH Daniel EDIT: skriveleif Endret 8. januar 2005 av colakork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå