Unstable Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Hei! Jeg har en venn som har uheldigvis klart å slette noe Windows Update filer fra pc-en sin, og følge av det, er at pcen ikke vil logge seg inn i Win. Det eneste han får fram er bakgrunnen, ingen ikoner eller startlinjen er tilstedet. Han har Windows Xp Home Edition forresten. Så til spørsmålet mitt: Hvordan er det mulig å installere Win. på nytt uten at han mister viktige filer som han har på pc-en? Han har ingen backup av systemet Det jeg tenkte på er å reparere Win. ved hjelp av Gjenopprettingskonsollen. Men hvordan gjør jeg det? er litt grønn på det området Ellers, hvis noe av dere har noe andre forslag, (uten tap av data), så er de gjerne velkommne! Takker for alle svar! Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Mitt forslag: Ta backup av data. Boot fra XP'CDen. IKKE bruk "Gjenopprettingskonsollen". Du trykker "Enter" for å starte setup, og så trykker du "R" for å reparere installasjon. Da blir alle systemfilene installert på nytt. Data og settinger skal ikke bli berørt av dette. Mulig du må installere diverse drivere på nytt, men det tror jeg ikke. Så skal det bare være å kjøre "Windows Update" og alt skal da bli slik det var før uhellet. Husk at ting har en ubehaglig evne til å gå galt, så ta backup først!! Lenke til kommentar
Unstable Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Det er at jeg ikke får tatt backup. Han ikke får kommet/logget seg inn i Windows. Og når jeg skal reparere installasjonen på pc-en hans, så kommer jeg i en slags konsoll hvor jeg skal skrive instruksjoner. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal skrive der for å starte reperasjonen? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Mener det er lettere å bruke reparasjonsinstallasjonen enn konsoll. Backup kan du ta ved å koble HDD'en til en annen PC, evt. boote fra en Knoppix-cd og ta backup derfra. Lenke til kommentar
Unstable Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Det var det jeg først tenkte, var å ta ut hardisken og koble til min pc og ta backup. Men han kjøpte pc-en hos Dell, så jeg vet ikke om garantien vil ryke ut hvis jeg åpner den, jeg vil ikke ta sjanser.. Angående reperasjoninstallasjonen, det jeg gjør er at booter fra WinXp cd-en og trykker på <R> etterpå, men så kommer det en svart vindu hvor jeg skal skrive inn instruksjoner som administasjonspassord osv. Stadiet etter admi.passoret er der jeg sitter fast. Vet ikke hva jeg skrive for å starte reperasjonen? Lenke til kommentar
bobafett Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Tror du trykker "R" litt for tidlig. Trykke "Enter" i stedet for "R". Da starter setup. Så kommer du til et sted der du kan velge mellom å installere alt på nytt eller reparere eksisterende installasjon. Lenke til kommentar
Unstable Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Hmm kanskje det er det jeg gjør feil, blir litt for ivrig med å taste <R> med en gang skal se om det andre funker.. men takk for svarene bobafett! Lenke til kommentar
Azzbicker Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har du prøvd å trykke på f.eks Enter når du ser bakgrunnen? Fungerer på laptoppen min Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå